ثبت ۱۳۸ اثر تاریخی گچساران در فهرست آثار ملی

رئیس اداره میراث فرهنگی گچساران گفت:چهار طاقی و پل ساسانی خیرآباد، گنبد لیشتر، کوشک گدنگون، قلعه‌های آرو و شامبراگان گچساران در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

رحیم خردمند با بیان اینکه ۱۳۸ آثار و ابنیه‌های گچساران در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است گفت: این آثار شامل بنا‌های تاریخی، تپه ها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی است.
 
رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گچساران افزود: از شاخص‌ترین آن‌ها می‌توان به چهار طاقی خیرآباد، گنبد لیشتر، پل ساسانی خیرآباد، کوشک گدنگون، قلعه‌های آرو و شامبراگان اشاره کرد.
 
وی ادامه داد: نیروی یگان حفاظت اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی این شهرستان با سرکشی روزانه از آثار و ابنیه تاریخی برای جلوگیری از پدیده حفاری غیرمجاز تلاش کرده و در این راستا با متخلفان به صورت قانونی برخورد می‌شود.

خردمند با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۲ عدد دستگاه فلزیاب و گنج یاب از افراد سودجو اموال تاریخی و فرهنگی در گچساران کشف و ضبط شده است اضافه کرد: سه قلم اشیاء تاریخی از متخلفان کشف و ۳۰ متهم نیز دستگیر شد.
 
رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گچساران گفت: آوار برداری و مرمت اثر تاریخی کوشک گدنگون در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ و در دولت سیزدهم ۵ میلیارد ریال به همت اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان انجام شده است. 
 
خردمند گفت: همچنین پل تاریخی ساسانی خیرآباد با ۸ میلیارد ریال در دولت سیزدهم در حال مرمت و مراحل پایانی این مرحله از کار پل در دست اقدام است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.