بالاترین آمار مسمومیت در دزفول ناشی از گزیدگی است

بر اساس آمار سال ۱۴۰۱، بالاترین علت مسمومیت‌ها در دانشگاه علوم پزشکی دزفول مربوط به مسمومیت ناشی از گزیدگی است.  

  ندا محمدسعید مدیر دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: بر اساس گزارش آماری سال ۱۴۰۱، در مجموع ۴۷۴ مورد مسمومیت در حوزه دانشگاه علوم پزشکی دزفول به ثبت رسیده است که از این تعداد بیش از ۷۵ درصد مربوط به مسمومیت ناشی از گزیدگی است.

او  افزود: از تعداد ۴۷۴ مورد مسمومیت ناشی از گزیدگی، ۳۵۸ مورد عقرب گزیدگی،۷۲ مورد زنبور گزیدگی و ۴۴ مورد مارگزیدگی است.

مدیر دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول کار‌های اولیه برای مصدومان ناشی از گزیدگی گفت: در ابتدا باید بیمار را آرام و از حرکات بیش از حد او جلوگیری کرد و عضو محل گزیدگی را بی حرکت و هم سطح یا پایین‌تر از سطح قلب نگه داشت.

خانم محمدسعید ادامه داد: بستن یک نوار محکم و پهن چند انگشت بالاتر از محل گزیدگی به ویژه اگر محل گزیدگی در دست‌ها یا پا‌ها باشد، بستن نوار نباید آنقدر سفت باشد که جریان خون اندام را مختل کند.   

او می‌گوید: برای مارگزیدگی باید از سرد کردن عضو با آب سرد یا یخ و از روش‌های سنتی مثل بردیدن و مکیدن محل گزیدگی خودداری شود و هر چه سریعتر فرد مارگزیده را به اورژانس بیمارستان منتقل نمود و زمان را با تلاش برای کشتن و یا گرفتن مار از دست ندهید.

مدیر دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: نگهداری حیوانات خانگی باعث تجمع بیشتر حشرات و همچنین بروز بیماری‌های مشترک میان حیوان و انسان می‌شود، به همین منظور نگهداری حیوانات در محل زندگی انسان توصیه نمی‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.