برگزاری همایش علمی بزرگداشت ابن یمین فریومدی در شاهرود

همایش علمی بزرگداشت ابن یمین فریومدی با حضور جمعی از اندیشمندان، پژوهشگران و صاحب نظران علمی و ادبی در شاهرود برگزار شد.

نوید فیروزی گفت: ۵۰ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که پس از داوری شش مقاله به صورت سخنرانی ارائه شد.

فیروزی مهمترین محور‌های این همایش را زندگی و اندیشه‌های ابن یمین فریومدی و رابطه ابن یمین با سربداران عنوان کرد.

به گفته فیروزی ۳۰ مقاله ارسالی به این همایش در قالب چاپ می‌شود.

محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور نیز گفت: دانش و اندیشه ابن یمین فریومدی با حکمت درآمیخته است و سرشار از مواضع اخلاقی و توجه به معانی و مبانی معرفتی یک شاعر شیعی است.

شالویی افزود: ابن یمین فریومدی نگاه ویژه‌ای به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) دارد.

فرشید فلاح مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان نیز گفت: سه کتاب در خصوص ابن یمین فریومدی در قالب یک رمان، گزیده اشعار و ویژه کودک و نوجوان در همایش نهایی این شاعر رونمایی می‌شود.

امیر فخرالدین محمود بن یمین فریومدی فیلسوف، شاعر و بزرگترین قطعه‌سرای ایرانی قرن هشتم هجری است که بخش اعظم زندگانی وی در روستای فرومد استان سمنان و نیز در سبزوار سپری شد.

او یکی از بزرگ‌ترین قطعه سرایان ایرانی نه تنها در ایران و سرزمین‌های آشنا با زبان و ادبیات فارسی، بلکه در خارج از این مرز و بوم مشهور و شناخته شده است.

ابن یمین فریومدی در زمینه اشعار اخلاقی و پند و نصیحت و حکمت از جمله شاعرانی است که درباره زندگانی و آثار و افکار به ویژه مفاهیم اجتماعی و اخلاقی قطعات او سخن‌ها رفته و کتاب‌ها و مقالات نوشته شده است.

اندرز، طعن و طنز در قطعه‌های او مشهود است، ابن یمین در شمار افراد روشن‌ضمیر و بیداردل بود که در لباس قناعت و ساده‌زیستی و نیز پاکدلی و آزاداندیشی به سرودن شعر می‌پرداخت.

آرامگاه این شاعر بزرگ پارسی‌سرا در ۱۰۵ کیلومتری شمال شرقی شهرمیامی و ۱۶۵ کیلومتری شهر شاهرود، در انتهای روستای فریومد قرار دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار