۹۵ درصد از عشایر گچساران با خودرو به مناطق قشلاقی کوچ کردند

رییس اداره امور عشایر گچساران گفت: ۹۵ درصد از جمعیت ۱۲ هزار نفری عشایر کوچروی این شهرستان امسال با استفاده از خودرو به مناطق قشلاقی کوچ کردند.

منصور الوند فر دلیل این اقدام را تخریب و تصرف ایل راه های عشایر اعلام کرد و افزود: ۴۰۰کیلومتر ایل راه در سه مسیر کوچ این شهرستان وجود دارد که نیمی از آن دارای موانع است.

وی ابراز کرد: این میزان ایل راه بوسیله منابع طبیعی به مردم واگذار شده و به همین دلیل عشایر زمان کوچ با مشکلات متعددی مواجه هستند.

الوند فر ادامه داد: همچنین تلف شدن دام ها بر اثر برخورد با خودروها هنگام کوچ، سرقت شبانه احشام و دردسرهای باران در سال های اخیر عشایر گچساران را مجاب کرده با خودرو کوچ کنند.

وی اظهار کرد: ۲ هزار خانوار عشایری با جمعیتی بیش از ۱۲ هزار نفر در مناطق عشایری این شهرستان از جمله دریلا، باباکلان، هلیگان کمر زرد، تنگ دالین، گچ عوض، گچ ترابعلی و سدخاکی ..سکونت می یابند.

رئیس اداره امورعشایر شهرستان گچساران گفت: عشایر شهرستان گچساران در ۷۴ نقطه عشایری واقع شده اند که ۳۰۰ هزار راس دام را پرورش می دهند.

وی ابراز کرد: تنوع اقوام متشکل از ترک و لر از ویژگی های عشایر این خطه است که به دلیل وجود خرده فرهنگ ها ،جاذبه های مردم شناسی آن را در کنار تولید و خودکفایی افزایش داده است.

تامین زیر ساخت های لازم برای کوچ عشایر

الوند فر اظهار کرد: بیش از یکهزار کیلومتر راه عشایری در این شهرستان وجود دارد که ۷۰۰ کیلومتر از این راه ها تاکنون بازگشایی شده است.

وی تصریح کرد: این راه‌ها در مناطق کوه گود گل، خشاب، کمر زرد، دریلا، باباکلان، آبگندی، چهار تنگ، هلیگان، خشاب، کمر زرد، تنگ دالین، گچ عوض، گچ ترابعلی و سدخاکی واقع شده است.

الوند فر ادامه داد: همچنین روزانه بیش از ۱۵۰ هزار لیتر آب بین عشایر این شهرستان توزیع می شود.

عشایر شهرستان گچساران سالانه ۲ هزار و ۷۰۰ تن گوشت قرمز، ۶ هزار و ۴۸۰ تن انواع فرآورده‌های لبنی، ۱۵۰ تن پشم و ۲۵ تن گوشت سفید تولید می‌کنند.

عشایر گچساران شامل طوایف بویراحمد علیا و سفلی، ترک های قشقایی و دره شوری هستند که پاییز، زمستان و بخشی از فصل بهار را در مناطقی مانند دریلا، آبگندی و کلاغ نشین روزگار می گذرانند.

مناطق ییلاقی عشایر گچساران شامل سمیرم، سپیدان و مناطق سردسیری شهرستان بویراحمد است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.