مدیر کل شورای فرهنگ عمومی کشور تاکید کرد؛

ارتقاء ارزش‌های فرهنگی جامعه نیازمند هم افزایی همه دستگاه‌ها

یعقوبی گفت: ارتقاء فرهنگ عمومی یا به طور کلی، فرهنگ کشور کار یک دستگاه یا سازمان نیست و نیازمند هم افزایی همه دستگاه هاست.

رضا یعقوبی، مدیر کل شورای فرهنگ عمومی کشور درمورد اهمیت این شورا و فرهنگ در کشور بیان کرد: رهبری تاکید دارد که فرهنگ عین اکسیژن و هوا برای افراد است و این نشان دهنده اهمیت فرهنگ است و به همین دلیل، اولویت کشور ما باید فرهنگ باشد و این طور هم هست. زیرا پایه‌های انقلاب کشور فرهنگی بوده است و درواقع، انتظار داریم همه روز‌های سال ما فرهنگ عمومی باشد چراکه فرهنگ پایه و اساس زندگی بشر است و از این جهت، می‌تواند مهم تلقی شود.

یعقوبی گفت: فرهنگ عمومی کشور یا به طور کلی، فرهنگ کار یک دستگاه یا سازمان نیست و نیازمند هم افزایی همه دستگاه هاست و بنده معتقد هستم حتی دستگاه‌های غیر فرهنگی مثل وزارت نیرو، وزارت نفت و... باید در حوزه فرهنگ به منظور ارتقاء ارزش‌های فرهنگی جامعه به دستگاه‌هایی مثل سازمان صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی و آموزش و پرورش کمک کنند. زیرا فرهنگ موضوعی است که به همه طبقات و اقشار مختلف جامعه ارتباط دارد و به همین دلیل، همکاری همه دستگاه‌های کشور را می‌طلبد.

مدیر کل شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد: حوزه فرهنگ تاثیرگذاری زیادی روی همه نسل‌ها و افراد می‌گذارد و از اینرو، نیازمند همراهی و همدلی تمامی دستگاه هاست کما این که شورای فرهنگ عمومی در کشور و همه استان‌ها تشکیل شده است و نمایندگی همه دستگاه‌های فرهنگی را دارد. ولی بعضا دستگاه‌های غیر فرهنگی نیز، در این حوزه کمک می‌کنند و ان شاءالله این شورا در حوزه تقویت فرهنگ عمومی موثر واقع شود.

یعقوبی با اشاره به بیشترین آسیب موجود در حوزه فرهنگ سازی مطرح کرد: حوزه فرهنگ و رفتار‌های فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی ناشی از این است که خود افراد تا حدی بی توجهی می‌کنند و اگر ما در زمینه فعالیت‌ها یا ارزش‌های فرهنگی نتوانیم آن را درونی کنیم و این موارد ملکه ذهن افراد نشوند هر فعالیتی هم انجام دهیم مطلوب ما نخواهد بود و خواسته درونی افراد می‌تواند یک فعالیت فرهنگی را به سامان برساند. چطور می‌شود که در جزیره کیش قوانین راهنمایی و رانندگی به خوبی رعایت می‌شوند و مردم بدون ناظر به قوانین احترام می‌گذارند، اما در شهر کوچک‌تر از کیش این قوانین رعایت نمی‌شوند؟ درواقع، این خواست درونی افراد است که می‌تواند به تقویت و اثرگذاری ارزش‌های فرهنگی کمک کند. 

رئیس جمهور در جلسه اخیر گفت که دستگاه‌های فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی کشور باید تسهیل گر باشند و به صورت قرارگاهی فعالیت کنند و کار را به خود مردم بسپارند. درواقع، خود مردم باید بخواهند که این ارزش‌های فرهنگی تسهیل شوند. به طور مثال؛ در حوزه محیط زیست مردم جلوتر از دستگاه‌های دولتی به منظور حفظ و پاکسازی محیط زیست ورود می‌کنند چراکه فعالیت‌هایی به وسیله افراد دلسوز صورت می‌گیرد که شاید سازمان مربوطه اش امکان ورود به آن را نداشته باشد. بنابراین، اگر تلاش کنیم توجه به ارزش‌های فرهنگی خواست درونی افراد شود حتما در فعالیت‌های فرهنگی موفق خواهیم بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.