پیشرفت ۸۰ درصدی مرمت «سرای ملاحسین» قم با اعتبار ۵۰ میلیارد ریال

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم گفت: طرح مرمت بنای تاریخی «سرای ملاحسین» با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر ریاست‌جمهوری ۸۰ درصد پیشرفت دارد.

علیرضا ارجمندی گفت: سرای ملاحسین در مجاورت راسته بازار و میدان کهنه و در ارتباط با عناصر شاخص تاریخی و مذهبی از جمله مسجد جامع، مسجد و منار میدان کهنه، مدرسه جهانگیر خان، مدرسه غیاثیه و امامزاده حمزه (ع) قرار دارد که بخشی از یک محور فرهنگی تاریخی بسیار با اهمیت در هسته اصلی شهر قم محسوب می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم عنوان کرد: سرای ملاحسین تحت تأثیر تحولات گوناگون در دوره‌های اخیر، رونق سابق را نداشته است و همین امر باعث بروز آسیب در بخش کالبدی و کارکردی اثر مذکور شده که در این راستا و بر اساس مطالعات صورت گرفته، طرح مرمت و ساماندهی سرای ملاحسین با همکاری دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران تهیه شد.

ارجمندی افزود: با استناد به اسناد تاریخی و پژوهش‌های حاضر، طرح مرمت این بنای با ارزش تاریخی، با اعتباری بیش از ۵۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به قم و با نظارت دانشگاه علم و صنعت ایران در حال انجام است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم اضافه کرد: فعالیت‌های اجرایی گسترده صورت گرفته در این طرح؛ شامل آواربرداری، بازگرداندن کف حیاط به تراز اصلی، مرمت پوشش‌ها و فضا‌های تخریب شده، مرمت نماها، اجرای کانال تأسیسات، مرمت حیاط و بام، اجرای اَندود و ساخت بازشو‌های چوبی است که با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد در حال اتمام است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم در بخش دیگر سخنان خود گفت: ساماندهی میدان کهنه در ادامه طرح مرمت سرای ملاحسین، بازار کهنه و بهسازی محور فرهنگی تاریخی مسجد جامع که قدمت ۲ گلدسته این مسجد به دوره ساسانی می‌رسد؛ در احیای این مجموعه بی‌نظیر و ارائه خدمات گردشگری بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

ارجمندی گفت: پس از گذشت نیم قرن، به همت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، طاق‌ها و پوشش‌های بازار کهنه که عمر این بازار بیش از ۶۰۰ سال است و قدمت آن به دوران صفویه و قاجاریه باز می‌گردد در شهر قم مرمت و احیا شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم افزود: مرمت بازار کهنه با توجه به وسعت آن و کثرت معارضین حقوقی در نوع خود بی‌نظیر بود که با همراهی دستگاه‌های مختلف استان قم همچون استانداری، شهرداری، شرکت برق، شرکت گاز و دادستانی به ویژه معاونت حقوق عامه دادستانی صورت گرفت که چه بسا بدون این همراهی‌ها، انجام این طرح ناقص و ناتمام می‌ماند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم با توجه به اجرای مرمت این طرح، آن را بزرگ‌ترین دستاورد دولت در حوزه مرمت آثار تاریخی در شهر کریمه اهل بیت (ع) برشمرد و از آن با عنوان «انقلاب مرمت» یاد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار