وزیر تجارت و‌ صنایع افغانستان در بازدید از بندر شهید بهشتی خواستار توسعه روابط اقتصادی ایران و افغانستان در بندر چابهار شد.

عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی وزیرالوزرا طالبان در این نشست گفت: کشور افغانستان دارای معادن بسیار زیادی است از این رو بندر چابهار برای صادارت مواد معدنی افغانستان مورد‌توجه کشور افغانستان بویژه سرمایه گذاران است.

وی افزود: همه تلاش هیأت حاکمه افغاستان این است که با کشور ایران رابطه حسنه و دوستانه و  اقتصادی و سرمایه گذاری داشته باشد و برای توسعه روابط برای ایران و افغانستان یک فرصت است.

معاون اقتصادی طالبان گفت: کشور افغانستان در خشکی محصور شده است که برای رسیدن و‌دستیابی به بازار‌های بزرگ وآب‌های آزاد، به خاک و آب‌های ایران نیاز داریم.

وی‌گفت: اگر ایران زمینه را فراهم کنند ما، برای سرمایه گذاری و‌ تجارت در بندر چابهار کاملا آماده هستیم.

وی‌افزود: در تهران در زمینه مختلف با سران کشور بحث و گفتگو‌ شد و این‌گفتگو‌ها نشان میدهد که آینده بین دو کشور روشن است.

عزیزی وزیر تجارت و‌ صنایع افغانستان هم  در بازدید از بندر شهید بهشتی گفت: با توجه به ظرفیت بالای بندر چابهار ، این بندر فاصله کشور افغانستان را به بازار‌های آسیای میانه‌ حدود ۳۰۰ کیلومتر کوتاه میکند.

وی تاکید کرد: برای آغاز روابط تجاری افغانستان، یک گروه اقتصادی بین دو کشور در چند روز آینده تشکیل خواهد شد و مسائل تجاری را پیگیری خواهند کرد.

وی تصریح کرد: افغانستان در بندر چابهار نیاز به امضای یک‌ تفاهم‌نامه بلند مدت ۳۰ ساله و ۱۰۰ ساله دارد  که این‌مهم نیاز به‌مساعدت دولت ایران است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.