مردم از فروشندگان طلا فاکتور قابل استعلام از سامانه جامع تجارت را مطالبه کنند

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر قاچاق کالا و ارز استان اردبیل از مردم خواست که از فروشندگان طلا فاکتور قابل استعلام از سامانه جامع تجارت را مطالبه کنند.

محمدعلی مجتهدی‌نیا در کارگاه آموزشی طلا و جواهرات با اشاره به حجم قاچاق ۵/۵میلیارد دلاری گروه‌های کالایی فلزات گران‌بها و گوهرسنگ‌ها در کشور، از مردم خواست که از فروشندگان طلا فاکتور قابل استعلام از سامانه جامع تجارت را مطالبه کنند.

او اظهار کرد: در راستای ابلاغ دستورالعمل تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای گروه کالایی فلزات گران‌بها و گوهرسنگ‌ها (شیوه‌نامه دریافت کد شناسایی فلزات گران‌بها)، کارگاه آموزشی طلا و جواهرات در اتاق اصناف مرکز اردبیل برای تمامی کارشناسان و رؤسای ادارات صنعت، معدن و تجارت استان، قضات تعزیرات حکومتی و ضابطان و کاشفان این حوزه برگزار شد.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر قاچاق کالا و ارز استان اردبیل افزود: گزارش‌های آماری و برآورد حجم قاچاق برای گروه‌های کالایی فلزات گران‌بها و گوهرسنگ‌ها نشان می‌دهد که این گروه کالایی ۵/۵میلیارد دلار از حجم قاچاق در کشور را به خود اختصاص داده است.

مجتهدی‌نیا بیان کرد: بر همین مبنا، با توجه به گذشت بیش از یک سال از تاریخ دستورالعمل اجرایی تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، برای این گروه کالا‌ها با همکاری ارگان‌های امنیتی، کارگاه مذکور با هدف آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی هوشمند برای تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و بانک‌دار‌های بزرگ این عرصه برگزار شد.

او ادامه داد: فعالان کالا‌های مشمول در این حوزه باید از تاریخ این دستورالعمل (۲۶ مرداد سال گذشته) اطلاعات و معاملات خود را بر اساس الزام ثبت معاملات سکه از تاریخ ۲۶ مهر ۱۴۰۱، الزام ثبت طلای شمش و آب‌شده از آذر ۱۴۰۱ و الزام ثبت طلای معادن و مصنوعات زینتی از ۲۶ بهمن ۱۴۰۱، در سامانه جامع تجارت ثبت کنند.


دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر قاچاق کالا و ارز استان اردبیل تصریح کرد: بر اساس ضوابط، اصناف نیز باید معاملات خود را با همکاران صنفی و صرافی‌ها در سامانه جامع تجارت ثبت کنند و پس از ثبت اطلاعات مشتریان، فاکتور یکپارچه سیستمی را که در سامانه جامع تجارت صادر می‌شود، به مشتریان تحویل کنند.

مجتهدی‌نیا با اشاره به اینکه در صورتی که قصد جابه‌جایی طلا به شهر‌های دیگر را دارند، باید نسبت به ثبت اطلاعات انتقال مکان در سامانه جامع تجارت کنند، گفت: میزان طلایی که نگهداری می‌شود نیز باید در این سامانه ثبت شده باشد.

او اظهار کرد: مشتریان نهایی یعنی مردم نیاز به ثبت اطلاعات در این سامانه را ندارند و تنها اعضای صنفی موظف به ثبت هستند و همچنین دریافت فاکتور یکپارچه سیستمی غیر قابل جعل بوده و امکان استعلام به لحظه توسط خریدار و فروشنده را دارد بنابراین تنها وظیفه مردم این است که از فروشنده فاکتور قابل استعلام از سامانه جامع تجارت را مطالبه کنند.


 دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر قاچاق کالا و ارز استان اردبیل نتایج اجرای این طرح را ایجاد شفافیت در بازار طلا و اعضای صنفی، جلوگیری از سوء‌استفاده احتمالی با صدور فاکتور یکپارچه غیر قابل جعل برای مردم، امکان برخورد دستگاه‌های نظارتی با متخلفان حوزه بازار طلا و از بین رفتن و به حداقل رساندن دلالان و بازیگران سودجو در بازار طلا اعلام کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.