رونمایی از مجسمه هفتمین خان رستم در اردبیل

استاندار اردبیل بر ساخت و نصب مجسمه‌های شخصیت‌ها و نماد‌های استان در معابر عمومی با هدف معرفی و الگوسازی از برجستگان و هویت‌سازان تاریخ و فرهنگ منطقه تاکید کرد.

سید حامد عاملی استاندار اردبیل در بازدید از مجسمه هفتمین خان رستم در موزه صنایع دستی مجموعه تاریخی و جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی اظهار کرد: بزرگان استان در همه حوزه‌های تاریخی، علمی، فرهنگی، ادبی و ورزشی از قلل افتخار استان هستند و لازم است به نحو احسن و ماندگار با استفاده از ابزار هنر نظیر مجسمه به جامعه معرفی شوند.

توحید دلار قوام معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل نیز در این آیین گفت: پیرو تاکیدات استاندار اردبیل، مقرر شد نماد‌هایی از جنگاوران و دلاوران جنگ چالدران و شخصیت‌های افتخارآفرین دوره صفویه و شاه اسماعیل صفوی، به شکل مجسمه ساخته و در پیاده راه محدوده مجموعه آرامگاهی شیخ صفی الدین اردبیلی نصب شود.

موسی عبدی سازنده مجسمه هفتمین خان رستم درباره اثر خود گفت: این مجسمه با همکاری حسین عباسپور و به سفارش یکی از هموطنان خارج نشین علاقه‌مند به هویت و فرهنگ ایرانی ساخته شده است.

وی اضافه کرد: وزن این مجسمه که ساخت آن حدود هفت ماه زمان برده است، حدود ۸۰ کیلوگرم، طول آن ۱۵۰، عرض آن ۱۲۰ و ارتفاع این اثر ۱۳۰ سانتی متر است.

عبدی ادامه داد: هفتمین خان رستم به نبرد رستم با دیو سپید برای نجات کیکاووس پادشاه ایرانی از دست دیو اشاره دارد و در واقع نماد رویارویی سیاهی و روشنی، غلبه زیبایی بر زشتی و تفوق خوبی بر بدی است و بنا به اطلاعاتی که دارم مجسمه هفتمین خان رستم تاکنون در کشور ساخته نشده است.

این مجسمه ساز تصریح کرد: مجسمه، گویای نبرد رستم با دیو درون و نفس خویش نیز هست و اگر به جزئیات مجسمه توجه کنید، سلاح رستم در دست راست اوست و سلاح دیو در دست چپ دیو قرار دارد و چرخش آن دو در هنگامه نبرد، غلبه رستم بر دیو و در واقع، مفهوم پیروزی نهایی خیر بر شر را می‌رساند.

این هنرمند گفت: مجسمه‌ها اغلب با خمیر مجسمه و با طی مراحلی همچون قالب گیری و ریخته گری و جزئیات فنی و هنری متعدد ساخته می‌شوند و ظرایف و دقایق بسیاری باید در مراحل ساخت جزئیات و کلیات آن رعایت شود.

هفت‌خان رستم، نام نبرد‌هایی هفت‌گانه است که رستم پسر زال، آن‌ها را برای نجات کیکاووس، شاه ایران که اسیر دیو سپید بود، انجام داده و فردوسی شاعر شهیر ایرانی داستان آن را در اثر ماندگار خود شاهنامه به نظم کشیده است.

استان اردبیل با پیشینه تاریخی و فرهنگی بسیار قابل توجه در شمال ایران واقع شده است و بخش مهمی از تاریخ این استان، به سلسله صفویه و ترویج تشیع و حاکمیت یکپارچه ملی از سوی آن‌ها مربوط است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۲۴ آبان ۱۴۰۲
مجسمه های اساطیری باید در میادین و موزه ها شهرها قرار بگیره تا ملت با این اساطیر بیشتر آشنا بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۲۴ آبان ۱۴۰۲
آفرین کار خوبیه