جاش پل که اخیرا به دلیل تجاوز به غزه از وزارت امور خارجه آمریکا استعفا کرد می‌گوید سلاح‌های آمریکایی که در اختیار رژیم اسرائیل قرار گرفته، امنیت آن را تضمین نکرده است.

جاش پل، مقام آمریکایی که در ۱۸ اکتبر از وزارت امور خارجه این کشور استعفا کرد، اعلام کرد به این دلیل استعفا کرده است که او نمی‌توانسته برای تأمین تسلیحات مورد استفاده در جنگ غزه توسط اسرائیل اقدام کند، به ویژه آنکه می‌دانسته از این تسلیحات برای کشتار هزاران غیر نظامی استفاده خواهد شد.

طبق گزارش المیادین، جاش پل، که در دفتر امور سیاسی-نظامی در وزارت امور خارجه و در سمت قبلی به عنوان مشاور هماهنگ کننده امنیت ایالات متحده کار می‌کرد، در یک مقاله که توسط نیویورک تایمز منتشر شد، اظهار داشت: هیچ گونه تمایلی نزد مقامات واشنگتن برای تجدید نظر در سیاست بلندمدت خود در مورد مسئله فلسطین ندیدم؛ سیاستی که به صلح منجر نشد، بلکه در واقع ثبات منطقه و امنیت اسرائیل را تضعیف کرد.

وی افزود: من از شغلم استعفا دادم، زیرا معتقد نیستم که سلاح‌های آمریکایی باید در اختیار آن‌ها قرار گیرد؛ به ویژه آنکه می‌دانیم احتمال دارد آن‌ها در حملات علیه غیرنظامیان استفاده و باعث آسیب و مرگ گسترده غیرنظامیان شود.

پل پرسید: چگونه ممکن است با این همه کمک نظامی به اسرائیل، امنیت آن را تضعیف کنیم؟! ایالات متحده در حال حاضر کمتر از ۳.۸ میلیارد دلار کمک نظامی سالانه به اسرائیل ارائه می‌کند، که بزرگترین مبلغی است که به هر کشوری ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: آمریکا به عنوان بخشی از توافق برای تضمین امنیت اسرائیل این کمک‌های امنیتی را ارائه می‌کند، اما تضمین‌های کور امنیتی آمریکا به اسرائیل منجر به صلح نشده است، بلکه در عوض، به اسرائیل این چراغ سبز را نشان داد تا در تلاش‌های ویرانگر فزاینده‌ای مانند گسترش شهرک‌های غیرقانونی در کرانه باختری، بدون تحمل هیچگونه پیامد واقعی، اقدام کند.

به گفته پل، همه این عوامل این احساس را در میان سیاستگذاران اسرائیل ایجاد کرد که آن‌ها می‌توانند مسئله فلسطین را نادیده بگیرند و این مسئله به وضوح در تلاش‌های اخیر برای عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و کشور‌های عربی دیده شده است.

او تأکید کرد: با افزایش تلفات غیرنظامیان در غزه و کرانه باختری، واضح است که هر نوع توافق عادی سازی عربستان با اسرائیل که شامل پیشرفت اساسی در راه حل سیاسی مسئله فلسطین نیز نباشد، نتیجه بخش بودن آن دشوار خواهد بود.  

پل در پایان گفت: کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل در سال‌های اخیر نه تنها معیار‌های سیاست منطقه‌ای را نادیده گرفته، بلکه چارچوب‌های حقوق بشری را نیز زیر پاگذاشته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار