پاسخ کرملین به طرح شینگن نظامی ناتو

مسکو ایجاد شینگن نظامی بین اعضای ناتو را باعث تشدید درگیری‌ها دانست و اعلام کرد این اقدام باعث تیره شدن روابط با روسیه است.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین گفت، اظهارات ناتو درمورد امکان ایجاد «شینگن نظامی» احتمالاً تنش‌ها را در اروپا افزایش می‌دهد و منجر به تیره شدن روابط با روسیه خواهد شد.

به گزارش راشاتودی، اظهارات وی پس از آن بیان شد که «ژنرال الکساندر سولفرانک» رئیس لجستیک اروپایی ناتو، از کشور‌های اروپایی خواست تا مقررات سطح ملی را کاهش دهند تا امکان حرکت سریع نیروها، تجهیزات و مهمات در صورت وقوع جنگ با روسیه فراهم شود.

پسکوف امروز (جمعه) در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که «آیا کرملین چنین پیشنهاداتی از سوی مقام ناتو را به عنوان خطر درگیری مسلحانه بین روسیه و اروپا یا صرفاً یک اقدام تشدیدکننده دیگر در رویارویی ائتلاف به رهبری آمریکا با روسیه می‌داند؟» اظهارات سولفرانک را به احتمال زیاد نشان دهنده تشدید تقابل ناتو با روسیه دانست و افزود: «این ائتلاف همیشه کشور ما را یک دشمن مشروط می‌دانسته است. اکنون کشور ما را دشمن آشکار می‌داند.»

پسکوف با اشاره به این‌که گسترش ناتو را نمی‌توان بدون پاسخ طرف روسیه رها کرد، گفت: «این چیزی نیست جز تلاش برای تشدید تنش در اروپا که پیامد‌های خود را به همراه خواهد داشت.»

اظهارات پسکوف پس از آن بیان شد که «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در سال گذشته اعلام کرد که قصد دارد نیرو‌های این اتحادیه در اروپای شرقی را به ۳۰۰ هزار سرباز با آمادگی بالا در ذخیره افزایش دهد و ۱۰۰ هزار نفر از این سربازان بتوانند در عرض یک هفته به میدان نبرد احتمالی با روسیه برسند.

سخنگوی کرملین همچنین امروز (جمعه) به خبرنگاران گفت که بستن گذرگاه‌های مرزی فنلاند با روسیه و اقدامات مشابه احتمالی توسط نروژ و استونی هنوز معادل مدرن «پرده آهنین» جنگ سرد نیست.

در اوایل ماه جاری، فنلاند تصمیم گرفت اکثر سفر‌های برون مرزی با روسیه را به طور کامل متوقف کند و تنها یک ایست بازرسی از راه دور در شمال دایره قطب شمال باز بماند. هلسینکی مدعی شد که این ممنوعیت به منظور جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی بوده است. مقامات نروژ و استونی پیشنهاد کرده‌اند که ممکن است از این روش پیروی کنند و دومی «دندان‌های اژدها» ضد تانک را در نزدیکی یک پل با روسیه مستقر کرد و مدعی شد که این اقدامی برای جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی است.

پسکوف در پاسخ به این سوال که آیا این تحولات حاکی از تلاش کشور‌های اروپایی برای سرنگون کردن «پرده آهنین» جدید برای قطع ارتباط با روسیه است، گفت که این ارزیابی زودهنگام خواهد بود. او افزود: «لفاظی‌های تهاجمی زیادی از طرف مقابل می‌آید، اما امیدواریم همه چیز به این نتیجه نرسد.»

«وینستون چرچیل» نخست‌وزیر انگلیس، استعاره «پرده آهنین» را برای انشعاب بین کشور‌های سرمایه داری و سوسیالیستی پس از جنگ جهانی دوم رایج کرد. چرچیل در سال ۱۹۴۶ با ایراد سخنرانی اصلی در فولتون، میسوری، اقدامات فزاینده کنترل مسکو بر کشور‌های اروپای شرقی را محکوم کرد و اعلام کرد که پرده آهنین در سراسر این قاره مستقر شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار