تهیه پرونده پنج اثر میراث ناملموس از چهارمحال و بختیاری برای ثبت ملی

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری گفت: پرونده پنج اثر ناملموس برای ثبت ملی در استان امسال تهیه و در دست تکمیل است.

قدرت‌الله ولی زاده معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری گفت: آثاری شامل نیایش کرنا برگرفته از موسیقی سحرگاهی، نوروزنامه، رسم خین و چو در بختیاری‌ها، فنون تهیه میرزا قربانی و رسم گُرز و تش است برای ثبت ملی در استان امسال تهیه و در دست تکمیل است.

وی ادامه داد: سهم استان از تعداد میراث ناملموس ملی ۱۰۳ اثر است که امسال تاکنون سه اثر شامل مهارت پخت آش شنگ و مچه، مهارت پخت بُن‌توه، مهارت پخت کاچی‌شیر به ثبت رسیده است.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات شاخصی که امسال شکل گرفته و امید می‌رود بزودی شاهد تحقق آن باشیم انتخاب بازفت به عنوان شهر ملی چوقا و انتخاب شهر هفشجان به عنوان شهر ملی حجاری سنگی است.


بیشتر بخوانید


ولی زاده افزود: اقدامات اولیه برای دریافت نشان شهر ملی برای این ۲ شهر در دست انجام است که به طور مثال می‌توان به برگزاری دوره‌های آموزشی چوقا بافی در شهرستان‌ها، حضوردر نمایشگاه‌های ملی و نوآوری در تولیدات و محصولات صنایع دستی با الهام از طرح چوقا اشاره کرد.

وی در تعریف میراث ناملموس تصریح کرد: میراث فرهنگی ناملموس به تولیدات و فرایند‌های فرهنگی گفته می‌شود که با گذشت زمان و از نسل‌های پیشین باقی مانده است که از عموم مردم و اصحاب رسانه درخواست می‌شود در معرفی و شناسایی آثار این اداره‌کل را یاری داده. تا بتوان در راستای حفظ و حراست از این میراث و آداب، رسوم و سنن به عنوان میراث فرهنگی گام‌های بیشتری برداشته شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار