از ۳۰۰ میلیون دلار حجم بازار صنعت اسباب‌بازی، ۱۰۰ میلیون دلار آن داخلی است

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور از ۲۰۰ میلیون دلار حجم بازار واردات صنعت اسباب‌بازی خبر داد.

روح الله دهقانی فیروز آبادی، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در رویداد توسعه و تبادل فناوری در صنعت اسباب بازی با هدف رفع نیاز های فناورانه تولیدکنندگان اسباب بازی و ارائه توانمندی های شرکت های خلاق و دانش بنیان گفت: شرکت دانش بنیان عموما توسعه دهنده فناوری بوده و نوآوری ترکیب خلاقانه چند فناوری است. شرکتی که محصولی ارائه می‌دهد دارای خلاقیت نیز هست.

او افزود: اولین رکنی که از نظر ما شرکتی دانش بنیان است باید نوآوری باشد و از فناوری های به‌روز و خلاق استفاده کند. شرکت های تولید انیمیشن و اسباب بازی‌هایی که آمیخته از فناوری هستند، حوزه بسیار پررنگ‌تر بخش صنعت اسباب بازی هستند. حجم بازار اسباب بازی صنعت ایران ۳۰۰ میلیون دلار است که حدود ۱۰۰ میلیون دلار آن محصولات داخلی هستند.

او بیان کرد: کودکان نسل جدید به اسباب بازی‌های دارای فناوری روز دنیا بسیار مشتاق تر هستند. 

مسعود حسنلو، دبیر ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم هم گفت: صنعت اسباب بازی به دلیل ابزار هویت ساز کودکان مورد اهمیت است. ۷۳ شرکت دانش بنیان و خلاق و ۹۳ تولید کننده ابزار اسباب بازی های کشور در رویداد توسعه و تبادل فناوری در صنعت اسباب بازی حضور یافتند. این برنامه سند توسعه صنعت اسباب‌بازی است که بر اساس تدوین آن ۲۴ نیاز در ۵ حوزه شناسایی شده است. 

محمدرضا زارع، رئیس مرکز صنعت خلاق و فرش ایران نیز گفت: صادرات صنعت اسباب‌بازی در سال ۱۳۹۹ نزدیک به زیر ۳۰ میلیون دلار بوده است که در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۳۸.۵ میلیون دلار شده است و در سال ۱۴۰۲ نیز رقم بالای ۵۰ میلیون دلار است. ما در ۵ ماه گذشته تفاهم‌نامه‌ای با معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری داشتیم و امیدواریم سند راهبردی در حوزه اسباب بازی که چندین سال مغفول مانده بود و نیاز صنعت و تولید بود را تدوین کنیم.

او گفت: این سند ۴ هدف کلان دارد که شامل حوزه فرهنگ‌سازی، تولید، مدیریت بازار و توسعه صادرات است. طبق آمار در سال ۱۳۹۹ طبق برآوردی که ستاد مبارزه با قاچاق کالا داشت اقتصاد پنهان و قاچاق در حوزه اسباب‌بازی ۳۷۶ میلیون دلار بوده است. از این آمار ۱۵۲ میلیون دلار فقط کشف قاچاق کالاهای الکترونیک بوده است که این عدد در این اقتصاد و این چرخه، عدد بسیار بزرگی است. با ۲۴ مجموعه دولتی و خصوصی که ذیل سند اسباب‌بازی تعریف شدند اقدامات در ۴ محوری که ذکر شد تعریف شده و قرار است که انشالله این موارد رصد شده و سال به سال گزارش شود.

رئیس مرکز صنعت خلاق و فرش ایران تاکید کرد: واردات ایران در حوزه اسباب بازی در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۱۷.۴ میلیون دلار بوده است که در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۱۵.۳ میلیون دلار کاهش پیدا کرده است. در حوزه اسباب‌بازی معمولاً به اجزا و قطعات اجازه واردات داده می‌شود که این هم به شرط نبود تولید داخل بوده است. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
باید لگوهای شیک و محکم و قفل شو تولید کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۶ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
منچ و شطرنجم وارد میکنیم ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۴ ۱۲ آذر ۱۴۰۲
اون فاجعه است ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۱۲ آذر ۱۴۰۲
این فاجعه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۱۲ آذر ۱۴۰۲
این فاجعه است
آخرین اخبار