وزیر خارجه سابق آلمان: اتحادیه اروپا به سلاح‌های هسته‌ای خود نیاز دارد

وزیر امور خارجه سابق آلمان بر لزوم بازدارندگی روسیه اشاره کرد و گفت: اتحادیه اروپا باید در دفاع هوایی نیز سرمایه‌گذاری کند.

«یوشکا فیشر» وزیر امور خارجه سابق آلمان معتقد است که اتحادیه اروپا برای بازدارندگی بهتر دربرابر روسیه باید زرادخانه هسته‌ای خود را به دست آورد. این مقام بازنشسته همچنین هشدار داده است که اگر روابط اتحادیه اروپا با آمریکا سرد شود، این اتحادیه باید بتواند از خود دفاع کند.

به گزارش آرتی، «پتر پاول» رئیس‌جمهور چک ماه گذشته گفت که ناتو مسکو را بزرگترین تهدید می‌داند و بلوک نظامی به رهبری آمریکا برای یک درگیری بزرگ آماده می‌شود. مقامات ارشد روسیه، ازجمله «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، بار‌ها تأکید کرده‌اند که گسترش ناتو به سمت شرق را تجاوز به امنیت کشور می‌دانند.

یوشکا فیشر در مصاحبه‌ای با Die Zeit که روز یکشنبه منتشر شد، اصرار داشت که «ما باید توانایی بازدارندگی خود را با توجه به اقدامات روسیه در اوکراین بازیابی کنیم». او همچنین گفت که اروپا نمی‌تواند اجازه دهد مسکو در اوکراین پیروز شود، زیرا درگیری کنونی برای آینده این قاره «اهمیت حیاتی» دارد.

فیشر که از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵ وزیر امور خارجه و معاون صدراعظم آلمان بود، همچنین نقش کلیدی در تأسیس حزب سبز این کشور ایفا کرد. در سال ۱۹۹۹، زمانی که او دیپلمات ارشد برلین و رهبر حزب سبز بود، از کمپین بمباران ناتو علیه یوگسلاوی حمایت کرد. او در سال ۲۰۱۱ از مداخله نیرو‌های آلمانی در افغانستان حمایت کرد.

وقتی که Die Zeit از او پرسید که آیا فکر می‌کند آلمان باید به سلاح هسته‌ای دست یابد، این سیاستمدار سابق پاسخ منفی داد و گفت که باید به جای اتحادیه اروپا باشد. او همچنین پیشنهاد کرد که زرادخانه‌های هسته‌ای فرانسه و انگلیس دیگر برای تضمین امنیت اروپا کافی نیست.

وقتی مصاحبه‌کننده به فیشر یادآوری کرد که او و حزبش در دهه ۱۹۸۰ به شدت با سلاح‌های هسته‌ای مخالف بودند، وزیر سابق ادعا کرد که از آن زمان «جهان تغییر کرده است». وی در ادامه اعلام کرد که اگرچه امیدوار است روابط آمریکا و اتحادیه اروپا به همان اندازه نزدیک باقی بماند، اما ممکن است تغییر کند، به عنوان مثال اگر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا سال آینده مجدداً انتخاب شود.

فیشر به Die Zeit گفت، علاوه بر بازدارندگی هسته ای، اروپا باید تأکید ویژه‌ای بر تقویت دفاع هوایی خود داشته باشد.

در اواخر ماه گذشته «پاول» رئیس‌جمهور چک که بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ به عنوان رئیس کمیته نظامی ناتو خدمت می‌کرد، گفت که «همه ارتش‌ها برای احتمال درگیری با شدت بالا» در اروپا آماده می‌شوند.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در اواخر اکتبر گفت که طرح اشتراک هسته‌ای ناتو، که بر اساس آن بخشی از زرادخانه هسته‌ای آمریکا در خارج از این کشور مستقر است، «خطرات استراتژیک فزاینده‌ای» ایجاد می‌کند. این دیپلمات در ادامه تأکید کرد که این تحولات مسکو را مجبور کرد در بحبوحه افزایش کلی تهدیدات ناتو به اقدامات جبرانی متوسل شود.

این در حالی است که ده‌ها بمب هسته‌ای آمریکا در آلمان، ایتالیا، بلژیک، هلند و ترکیه ذخیره می‌شود.

مقامات روسیه بار‌ها گفته‌اند که این کشور هیچ برنامه‌ای برای حمله به ناتو ندارد. مسکو در عین حال سال‌ها است که گسترش خزنده این بلوک به سمت مرز‌های خود را یک تهدید بزرگ می‌داند. رئیس‌جمهور پوتین از پیوستن احتمالی اوکراین به عضویت در ناتو به عنوان یکی از دلایل کلیدی برای آغاز عملیات نظامی علیه کی یف در فوریه ۲۰۲۲ نام برد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۳:۴۵ ۱۲ آذر ۱۴۰۲
در واقع آلمان میخواهد از فرصت بدست آمده سوء استفاده کند و سلاح هسته ای تولید کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۱ ۱۲ آذر ۱۴۰۲
همه‌شون هم باهم حریف روسیه نیستن
آخرین اخبار