هاجری:

طراحی المان‌های شهری فاخر شیراز به مسابقه گذاشته شود

عضو کمیسیون معماری شهرسازی شورای اسلامی شهر شیراز پیشنهاد داد تا چندین طرح ملی و بین‌المللی برای طراحی و نصب و ساخت طرح‌هایی مانند آرامگاه حافظ، سعدی، دروازه قرآن و... جهت ساخت در میادین شهر به مسابقه گذاشته شود.

محمدرضا هاجری در جلسه کمیسیون بررسی همایش «رواق» در حوزه معماری و شهرسازی اسلامی ـ ایرانی اظهار کرد: سال‌هاست سیاست‌های کلی نظام در حوزه معماری و شهرسازی تهیه، تصویب و ابلاغ شده است، اما در ۹۰ درصد شهر‌ها این سیاست‌ها نه رعایت شده و نه اجرا می‌شود.

او ادامه داد: همایش رواق یک فرصت است تا تمامی افراد توانمند در عرصه‌های ملی و جهانی در این زمینه به صورت مسابقه به صحنه آورده شوند و از ظرفیت آن‌ها در این حوزه استفاده مطلوب صورت گیرد.

هاجری در ادامه پیشنهاداتی درباره برگزاری این فراخوان به چند نیاز ضروری و کاربردی که می‌توان به بهتر اجرا شدن آن موجب شود و بازخورد بهتری داشته باشد، پرداخت و گفت: ۲۰ تا ۳۰ طرح و پیشنهاد کاربردی با قابلیت اجرا با بسته‌های حمایتی و تشویقی به مسابقه گذاشته شود تا بتواند سیاست‌های کلی معماری و شهرسازی در عمل به حرکت درآورده و به طراحان جوایز ویژه اهدا شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی، سومین حرم اهل بیت (ع) و گردشگری شورای اسلامی شهر شیراز افزود: ۲۰ تا ۳۰ طرح ملی و جهانی برای نصب یا ساخت در میادین شهر به مسابقه گذاشته شود و ارائه‌کنندگان طرح‌ها به‌صورت ویژه مورد تشویق قرار گیرند، نماد و طرح‌هایی مانند آرامگاه حافظ، سعدی، دروازه قرآن، میدان آزادی و امثال آن.

او با بیان اینکه همچنین طرحی به مسابقه گذاشته شود که تمامی ساختمان‌های شهرداری و دولتی و به ویژه شهرداری مرکزی با الگوی معماری ـ اسلامی بازآفرینی، اصلاح و عملیاتی شود، گفت: طرح‌هایی به مسابقه گذاشته شود تا ۱۷۰ محله شیراز بتوانند از زیبایی‌های بصری برخوردار باشند. باید روی زیبایی صورت و سیرت شهر به‌صورت متوازن کار کرد.

هاجری تصریح کرد: چنانچه اینگونه جلسات و همایش‌ها یک چنین دستاورد‌هایی برای شهر داشته باشد، می‌تواند اعتماد و اطمینان به ادامه کار سالیانه داشت.

او با تأکید بر اینکه معماری اسلامی ـ ایرانی به شهر‌ها روح و هویت می‌بخشد، گفت: لازم است غفلت‌ها و فرصت سوزی‌ها جبران شود تا دلبستگی و همبستگی مردم به شهر‌های محل زندگی ارتقا و تعالی پیدا کند.

هاجری ادامه داد: لازم است به عنوان پیش مقدمه به‌منظور پاسداری از فرهنگ، زبان و ادب فارسی، تمامی واژه‌های بیگانه در حوزه معماری اسلامی ـ ایرانی شناسایی و تبدیل به لغت فارسی شده و با تهیه جزوه‌ای در اختیار تمامی شرکت‌کنندگان در همایش رواق قرار گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.