دیپلمات سابق کشورمان در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

بخش مهمی از میدان نفتی آرش در آب‌های سرزمینی ایران قرار گرفته است

دستمالچیان درباره بیانیه نشست اخیر شورای همکاری خلیج فارس و ادعا‌های واهی مطرح شده در این نشست نکاتی را مطرح کرد.

احمد دستمالچیان، دیپلمات پیشین کشورمان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره بیانیه شورای همکاری خلیج فارس بیان کرد: مسائل جغرافیایی و حاکمیتی یکی از مهمترین مسائل هر کشوری است که بر اساس منافع ملی نمی‌توان در این زمینه کوتاه آمد. مرز‌ها نیز بر اساس قوانین بین المللی مشخص هستند؛ در نتیجه هر ادعایی برخلاف منافع بین المللی کشور‌ها محکوم به شکست است. چاه نفتی آرش در مثلث عراق، کویت و ایران است که بخش مهمی از آن در آب‌های سرزمینی ایران قرار گرفته است؛ لذا اینکه کشور‌های حوزه خلیج فارس هر زمانی درباره مسائل حاکمیتی ایران صحبت می‌کنند کمال بی اخلاقی و عرف همسایگی است.

وی ادامه داد: روزی درباره تنب کوچک و تنب بزرگ و این بار این را در دست گرفته اند. اگر اقدامات بخواهد ادامه یابد ایران نسبت به این امور می‌تواند واکنش خاص خود را نشان دهد؛ زیرا حاکمیت ملی مساله‌ای نیست که به سادگی بتوان از آن عبور کرد. جمهوری اسلامی ایران به عنوان برادر بزرگتر همواره تلاش کرده تا کشور‌های منطقه در کمال آرامش باشند و از همین رو نیز خویشتنداری می‌کنند. کشور‌های همسایه نیز باید از این نوع تشنج آفرینی‌ها دست بکشند.

این کارشناس سیاست خارجی درباره ریشه این اختلافات نیز گفت:  از قدیم بین کویت و ایران بر سر مقدار برداشت از مخازن این میدان نفتی اختلافات جزئی وجود داشته است که می‌شود با نشست کارشناسی به دور از تشنج و هیاهو آن‌ها را حل کرد، اما متاسفانه همه امور وقتی که در کانال سیاست قرار می‌گیرند تبدیل به غده‌های تنش آفرینی می‌شوند. ما از برادران کویتی انتظار داریم تا در مجالس تخصصی این مسائل را حل کنند و به سایر کشور‌ها سرایت ندهند، زیرا هیچ نتیجه‌ای در بر ندارد.

گفتنی است که سران کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس در پایان چهل و چهارمین نشست خود در دوحه قطر ادعا‌های واهی خود علیه جمهوری اسلامی ایران در خصوص پرونده میدان گازی آرش را تکرار کردند. شرکت کنندگان در پایان این نشست در بیانیه‌ای مدعی شدند که مالکیت میدان گازی مشترک آرش متعلق به عربستان و کویت است و تنها این دو کشور حق بهره برداری از منابع آن را دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۵ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
آرش مال ماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۰ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
عربستان و امارات در حال استخراج نفت و گاز میدان آرش هستند و به زودی ذخایر این میدان نفت و گاز به اتمام میرسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
از خودتان آمار الکی ندهید کارشناسان نفتی میگویند هنوز لرزه نگاری نشده و معلوم نیست این حوزه نفتی چند درصدش برای چه کشوری هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
حجمش باید بین ایران و کویت به نسبت سطح سرزمینی تقسیم بشه
آخرین اخبار