تعامل تهران و مسکو سهم مهمی در امنیت منطقه دارد

سفیر جمهوری اسلامی ایران نوشت: در میان تحولات پرشتاب بین‌المللی، تعامل تهران و مسکو مقابل سیاست یکجانبه‌گرایی غرب، سهم مهمی در روند ثبات منطقه دارد.

رئیس جمهور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی امروز (پنجشنبه) ۱۶ آذر ماه و در پاسخ به دعوت رئیس جمهور فدراسیون روسیه ولادیمیر پوتین و در دومین سفرش به مسکو، به روسیه رفت. 

سفری که تمهیدات نهایی آن در دیدار این هفته (سه‌شنبه ۱۴ آذر ماه) وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حسین امیرعبداللهیان با همتای روسش سرگئی لاوروف صورت گرفت. آنچنانکه امیرعبداللهیان در دیدار دوجانبه روز سه‌شنبه ۱۴ آذر ماه با لاوروف در مسکو با بیان اینکه از دیپلماسی سران ایران و روسیه همواره سود برده‌ایم، گفت: امیدواریم که دیدار مجدد سران ۲ کشور در زمانی که در مورد آن توافق خواهیم کرد، انجام شود. 

آیت‌الله رئیسی صبح امروز در فرودگاه مهرآباد تهران هدف از این سفر را رایزنی درباره مسائل حساس جاری منطقه و در راستای گسترش روابط ایران و روسیه در حوزه‌های مختلف برشمرد و نگاه دو کشور نسبت به صلح و ثبات در منطقه، مسائل منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و مبارزه با یکجانبه‌گرایی را مشترک خواند.

وی همچنین اعلام کرد که در راستای توسعه روابط اقتصادی و تجاری گام‌های خوبی بین دو کشور برداشته شده است و رایزنی درباره تسریع در اجرای کریدور شمال - جنوب را به عنوان یکی از طرح‌های مشترک بین ایران و روسیه و از جمله برنامه‌ها و اهداف سفر یک روزه‌اش به مسکو بیان کرد. 

در همین خصوص نیز سفیر جمهوری اسلامی ایران کاظم جلالی درباره این سفر در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در میانه تحولات پرشتاب بین‌المللی، تعامل تهران و مسکو مقابل سیاست یکجانبه‌گرایی آمریکا و غرب، سهم مهمی در روند تشکیل نظم جدید جهانی و ثبات و امنیت منطقه دارد.»

دهم آبان ماه سال جاری بود که نماینده ویژه پوتین در امور سوریه الکساندر لاورنتیف در دیدار با دبیر شورای عالی امنیت ملی علی‌اکبر احمدیان پیام رئیس جمهور روسیه را به اطلاع دبیر شورای عالی امنیت ملی رساند تا تسلیم آیت‌الله رئیسی شود.

آیت‌الله رئیسی دی ماه سال ۱۴۰۰ و در نخستین سفرش به روسیه و در پاسخ به دعوت همتای روس به این کشور سفر کرده بود. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه برای پنجمین بار در طول دوران ریاستش بر کرملین و برای بار نخست در دولت سیزدهم ۲۸ تیر ماه ۱۴۰۱ به تهران آمد و ضمن رایزنی با آیت‌الله رئیسی، در هفتمین نشست سران روند آستانه شرکت کرد. وی همچنین با رهبر معظم انقلاب دیدار و گفتگو کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار