بهتر است دانشجویان نخبه را خودمان پیدا کنیم/ صاحبان ایده، بر اساس نیاز بازار و حل مسائل، ایده بدهند

معاون علمی رئیس جمهور با اشاره به اهمیت پیوند دانشگاه و صنعت، به اتصال دانشجویان به جهاد دانشگاهی تاکید کرد.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم گرامیداشت روز دانشجو که روز شنبه در دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی برگزار شد، بیان کرد: فضای صنعت یک فضای خشک و جدی است و دانشگاه فضای نرم دارد. جهاد دانشگاهی یک فضایی بین دانشگاه و صنعت ایجاد کرده که بهترین فرصت برای تبلور مجدد یک انسان است. دانشگاه علم و فرهنگ می‌تواند یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور باشد.

او درپاسخ به سوالاتی که ۵ دانشجوی این دانشگاه مطرح کرده بودند، با اشاره به رویکرد توسعه و حمایت از کسب و کار‌های استارتاپی توضیح داد: برای مثال از هر ۲۰ ایده شاید ۳ مورد از آن‌ها به نتیجه برسند. در کشور‌ی مانند ایران که منابع محدود و استعداد‌ها و ایده‌ها زیاد هستند، تمرکز روی تمام ایده‌ها می‌تواند منجر به شکست شود.

معاون علمی رئیس جمهور ادامه داد: یک رویکردی وجود دارد که برخی‌ها مانند کره‌ای‌ها،  بلژیکی‌ها‎ هلندی‌ها و آلمان‌ها در پیش گرفتند؛ به گفته وی بر اساس این رویکرد بازار محوری نسبت به ایده محوری در اولویت قرار می‌گیرد و که از بازار شروع می‌شود.

دهقانی فیروزآبادی گفت: باید دید در بازار مشکل و‌ مسئله چیست و بررسی کرد. باید دید چه فناوری و علومی نیاز است. این روش برای کشور ما که منابع محدودی دارد بهتر و مناسب تر است.

او با تاکید بر پیوند دانشگاه و صنعت به واسطه جهاد دانشگاهی، دلیل این امر را رویایی دانشجویان با فضای کار واقعی عنوان و اضافه کرد: پیشنهاد من این است که اگرچه ایده محوری جذاب است، اما با بازازمحوری و مسائل محوری کار را شروع کنید.

معاون علمی رئیس جمهور با توصیه به اتصال دانشجویان به جهاد دانشگاهی بیان کرد: محال است کسی به جهاد دانشگاهی بپیوندد و در فضای واقعی فعالیت کند و بعد از فارغ‌التحصیلی شغل نداشته باشد. تعهد می‌کنم که اگر متصل و در این حوزه به فعالیت مشغول شوید در یک نظام واقعی پرورش پیدا خواهید کرد.

او درباره حفظ نخبگان در کشور گفت: با همین شرایطی که اکنون داریم اگر تحریم نداشتیم، رشد اقتصادی ما دو سه برابر منطقه بود.

او با بیان این که همیشه وعده‌های مالی بالاتر وجود خواهد داشت، عناون کرد:‌ به جای آن که بخواهیم افراد را با پول نگه داریم، باید توجه داشته باشیم که هیچ چیز مثل حل کردن مسائل پیچیده و احساس تأثیرگذاری در آدم‌ها اثربخش و رضایت بخش نیست. اگر جوان ایرانی در خاک خود احساس تاثیرگذاری داشته باشد ترجیح می‌دهد بماند.

دهقانی در پاسخ به یکی از دانشجویان درباره حمایت معاونت از این دانشگاه بیان کرد: دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ مثل همه دانشجویان سایر دانشگاه‌ها می‌توانند از حمایت معاونت استفاده کنند.  

او در پایان تاکید کرد: معتقدم نخبگی فقط پزشک یا مهندس خوب بودن نیست، نخبه می‌تواند در هر رشته‌ای باشد. نخبه کسی است که نسبت به همنوعان و هم رشته‌‌ای‌های خود تاثیر بیشتری دارد. هیچ چیز بهتر از این نیست که دانشجویان نخبه خودمان را خودمان پیدا کنیم. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
ایده ها و راه حلا رو مردم بدن پاداش و تشویق و مزایا رو مسئولین بگیرن یعنی آخر کلاهبرداری از مردم
آخرین اخبار