رئیس اتاق بازرگانی بوشهر:

چین برای یک کشور امن برای تعاملات بین‌المللی است

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر گفت: عنصر تحریم سبب شد چین برای جمهوری اسلامی ایران یک کشور امن برای تعاملات بین‌المللی قرار گیرد.

خورشید گزدرازی روز دوشنبه در نشست با فعالان اقتصادی بوشهر در اتاق بازرگانی استان بوشهر با اشاره به تقویت ارتباط و تعامل مطلوب ایران و چین اظهار کرد: با هدف کاهش هزینه‌ها، مدت انتقال کالا و افزایش مبادلات تجاری، ایجاد خط کشتیرانی و پروازی مستقیم بین بنادر چین و بوشهر در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: ارتباط دو کشور ایران و چین در سال‌های اخیر تقویت شده و توسعه یافته است.

وی چین را مهمترین بازار صادراتی ایران دانست و تصریح کرد: اکنون کشور چین علاوه بر بازار صادراتی به مهمترین شریک وارداتی، تکنولوژی و متحد سیاسی ایران تبدیل شده است.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر با بیان اینکه حرکت پر شتاب چین در اقتصاد به عنوان یک قطب برتر جهان است گفت: عنصر تحریم سبب شد چین برای جمهوری اسلامی ایران یک کشور امن برای تعاملات بین‌المللی قرار گیرد.

گزدرازی با اشاره به اینکه اقتصاد دو کشور ایران و چین در بسیاری از جهات به ویژه در حوزه انرژی مکمل یکدیگر هستند، بیان کرد: با توجه تغییر شرایط کنونی منطقه و جهان، کشور چین راهبرد‌های خود را در برقراری ارتباط با جهان به ویژه با خاورمیانه تغییر داده که همین موضوع اهمیت و ضرورت حفظ جایگاه ایران در دیپلماسی اقتصادی چین نشان می‌دهد.

وی با تأکید بر استفاده ظرفیت‌های ممکن برای تقویت ارتباط و گسترش تعاملات استان بوشهر با کشور چین اضافه کرد: در این زمینه دفتر انجمن دوستی ایران و چین در بوشهر راه‌اندازی شده است.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر به برخی پیشنهادات بخش خصوصی استان بوشهر برای رونق روابط با چین پرداخت و گفت: در کنار برقراری خط پروازی مستقیم بین بوشهر و چین، ایجاد خط کشتیرانی مستقیم چین و بوشهر با هدف کاهش هزینه و مدت انتقال کالای تجاری در دستور کار قرار گرفته شود.

 

گزدرازی استفاده از ظرفیت اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین برای افزایش روابط تجاری و توسعه اقتصادی را مورد تأکید قرار داد و افزود: آغاز مجدد فعالیت دفاتر نمایندگی در شهر‌های چین (دائو و تیانجین) یک ضرورت است.

وی عمده مشکلات تجار بوشهری را نقل و انتقال پول متاثر از تحریم‌ها دانست و افزود: پیشنهاد می‌شود رایزنی لازم برای ایجاد کانال نقل و انتقالات مالی جدید و مناسب انجام پذیرد.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر یکی از ظرفیت‌های بوشهر را منطقه آزاد تجاری صنعتی دانست و بیان کرد: با توجه به وجود منطقه آزاد تجاری و صنعتی بوشهر می‌توان نسبت به ترغیب سرمایه‌گذاران چینی، برای حضور و بهره‌مندی از امکانات منطقه برای تولید و صادرات محصولات به کشور‌های مختلف مبادرت کنند.

گزدرازی بر حضور رایزنان بازرگانی و فعالان اقتصادی دو کشور ایران و چین در نمایشگاه‌های مهم از جمله خرما استان بوشهر و نمایشگاه آبزیان چین تأکید کرد و افزود: سهولت در صدور روادید به چین در دستور کار سرکنسول چین در بندرعباس قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه بازار آبزیان استان بوشهر در چین در سال‌های اخیر از بین رفته است خواستار برطرف شدن محدودیت‌های صادرات آبزیان استان بوشهر به چین شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.