رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت:این موسسه در بین ۲۱ موسسه ،پژوهشکده و مرکز علمی فعال سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برترین موسسه کشوری معرفی شد.

آقای روستایی گفت: موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور به خاطر مشارکت در افزایش تولید و عملکرد محصولات زراعی دیم توجه به چالش‌های بخش کشاورزی در آینده، تولید محصولات فناوری، حضور موثر در عرصه‌های تولید و حداکثر همکاری با معاونت‌های اجرایی به عنوان موسسه برتر انتخاب شده است.

آقای روستایی افزود: همزمان با هفته پژوهش در مراسم تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی و منابع طبیعی پژوهش و فناوری سازمان تات با شعار پیشران تولید، بهره وری و امنیت غذایی از موسسه دیم به عنوان موسسه برتر تجلیل شد.

در این مراسم آقای مخبر دزفولی رئیس فرهنگستان علوم، آقای کاظم خاوازی قائم مقام وزیر و معاون امور برنامه ریزی و اقتصادی و آقای خیام نکویی معاون وزیر ورئیس سازمان تات حضور داشتند.

وی اضافه کرد: محققان موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور با معرفی ارقام متنوع از محصولات زراعی و ترویج کشت آن در ۲۱ استان آذربایجان شرقی موجب افزایش ۳۰ درصدی تولید در دیمزار‌ها شدند.

 رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت:از ابتدای امسال تاکنون ۱۰۸ رقم از محصولات زراعی دیم در این موسسه معرفی و در اختیار بهره برداران کشور قرار گرفته است.

آقای روستایی گفت در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ این موسسه با تولید بیش از ۸۶۰۰ تن بذر پایه از محصولات زراعی دیم در تامین هسته‌های بذری مورد نیاز دیم کشور در پروژه جهش دیمزار‌ها بسیار موفق عملکرد کرده و میزان تولید بذر پرورشی ۶۱ درصد بیش از سال گذشته است.

وی اضافه کرد: که این مقادیر بذر پایه در صورت مدیریت مناسب در طبقات مادری و گواهی شده می‌تواند بیش از ۸۵ درصد دیمزار‌های کشور را پوشش دهد.

وی ادامه داد: ارقام این موسسه در مقایسه با ارقام بومی و قدیمی ۱۵ تا ۳۰ درصد برتری عملکرد دارند و بسیاری از این ارقام نسبت به بیماری‌ها دارای درجه مقاومت و تحمل مناسبی هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.