مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان:

امسال فقط ۶ میلیون متر مکعب آب به تالاب گاوخونی رسید

لاهیجان زاده گفت: امسال تنها حدود ۶ میلیون مترمکعب آب به تالاب گاوخونی رسید، در حالی که با ورود حدود ۲۲ میلیون مترمکعب آب پهنه تالاب خیس خواهد شد.

 احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان که عصر روز جمعه در باره نتایج نشست منطقه‌ای هم‌اندیشی رؤسا و دبیران مناطق پنجگانه و مدیران کل منطقه چهارم حفاظت محیط زیست کشور سخن می‌گفت، گفت: در آذر امسال در مدت ۱۰ روز تنها حدود ۶ میلیون مترمکعب آب پس از رهاسازی رودخانه زاینده‌رود آب به تالاب گاوخونی وارد شد و بخشی از سطح آن را مرطوب کرد.

وی خاطرنشان کرد: برآورد‌ها نشان می‌دهد در صورت ورود حدود ۲۲ میلیون مترمکعب آب به تالاب گاوخونی، پهنه آن خیس خواهد شد.

لاهیجان زاده تصریح کرد: نوبت نخست رهاسازی به عنوان کمک به رهاسازی‌های بعدی، می‌تواند موجب بهبود شرایط آبگیری تالاب شود و در رهاسازی نوبت نخست، مقدار زیادی از آب ورودی جذب بستر رودخانه و پهنه آبگیر تالاب شد.

وی گفت: یکصد کیلومتر پایین دست رودخانه زاینده‌رود خشک بود و این رهاسازی اولیه سبب سیراب شدن اولیه بستر رودخانه شد.

لاهیجان‌زاده تاکید کرد: در صورت تامین رطوبت لازم در شرایط فعلی، در رهاسازی‌های بعدی سرعت پخش آب در پهنه تالاب بالا خواهد رفت و دلیل این موضوع وارد نشدن آب به قسمت اعظم تالاب در ۱۷ الی ۱۸ سال گذشته است.

وی خاطرنشان کرد: آذر امسال برخلاف پیش‌بینی‌ها بارندگی مطلوبی نداشتیم و از این جهت، برنامه‌ریزی برای رهاسازی حقابه تالاب دچار وقفه شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان گفت: بر اساس پیش بینی صورت گرفته، ۲ نوبت دیگر رهاسازی آب در زمستان و اوایل فروردین برای تالاب گاوخونی برنامه‌ریزی شده، ولی اکنون اتفاقی که افتاده این است که با وجود پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر بارش‌های فرا نرمال در آبان و آذر، نه تنها بارشی محقق نشد بلکه جز شب گذشته بارندگی دیگری نداشتیم.

وی تصریح کرد: بر اساس پیش‌بینی‌ها در ۱۰ روز اول دی نیز احتمال بارندگی وجود دارد که تحقق این موضوع در رهاسازی حقابه تالاب بسیار تعیین‌کننده است.

لاهیجان‌زاده اظهار امیدواری کرد که در زمستان بخشی از کمبود بارش‌ها جبران شود و با توجه به آغاز همکاری خوب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با محیط زیست، همه شرایط برای رهاسازی حقابه تالاب گاوخونی مهیا شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان همچنین گفت: این اداره کل در نشست هم‌اندیشی رؤسا و دبیران مناطق پنجگانه و مدیران کل منطقه چهارم حفاظت محیط زیست کشور، فرآیند‌های صورت گرفته برای احیای تالاب بین المللی گاوخونی و حقابه ۱۷۶ میلیون مترمکعبی آن در سال و در شرایط نرمال ارائه کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.