در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

از قرآن خوانی فضّه تا میراث بزرگ حضرت زهرا (س)

یک کارشناس مذهبی با اشاره به میراث بزرگ حضرت زهرا (س)، از ایشان به عنوان الگوی واقعی برای بشر یاد کرد.

پیامبر (ص) فضّه را به منظور یاری و کمک رساندن به دختر بزرگوارشان، حضرت زهرا سلام الله علی‌ها برگزیدند که فضّه ایمان و تقوای فراوان و ارادت خاصی به اهل بیت علیهم‌السلام داشت. 

درمورد فضّه خاتون آمده است که نه تنها به حفظ کردن کتاب آسمانی قرآن کریم مشغول بود بلکه به مدد آیات نورانی قرآن کریم صحبت می‌کرد و منظور خود را می‌رساند. 

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد میرقهاری، کارشناس مذهبی درمورد روایت قرآن خوانی فضّه خادمه حضرت زهرا سلام الله علیها بیان کرد: درمورد فضّه خادمه یک روایتی وجود دارد و این است که ۳۰ سال بعد از شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها، ایشان را دیدند که فقط در حال قرائت قرآن کریم بود. از اینرو، وقتی از دیگران پرسیده شد که چرا فضه خادمه قرآن می‌خواند؟ گفتند: فضّه بعد از شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها به غیر از قرآن کریم چیزی نگفته است و علتش هم این است که در کنار شخصیت والایی چون؛ حضرت زهرا سلام الله علیها زندگی کرده و زندگی قرآنی حضرت (س) فضّه خادمه را قرآنی کرده است.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: حضرت زهرا (س) مجموعه کار‌هایی که همه عمر خود انجام داده اند و بیانات، گفتار‌ها و کردار‌هایی که داشته اند برای انسان‌ها حجت هستند و این موضوع بسیار مهمی است. در نتیجه، باید به این نکته توجه کنیم اگرچه مادران ائمه اطهار علیهم السلام برای ما ارزشمند هستند، ولی هیچ وقت نمی‌گوییم که کردار و گفتار آن‌ها برای ما حجت است. این در حالی است که وقتی نام مبارک حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بیان می‌شود با بیانات، روایات و احادیث متعددی روبرو می‌شویم و دلیلش این است که همه کار‌ها و بیانات حضرت زهرا سلام الله علیها صحیح و برای بشر الگو هستند. 

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد میرقهاری گفت: الگو بودن حضرت زهرا سلام الله علیها به حدی است که امام زمان (عج) فرموده اند: «وَ فِی ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ (صلى الله علیه و آله) لِی أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» «فاطمه دختر رسول خدا (صلى الله علیه و آله) براى من اسوه و الگویى نیکوست». یعنی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها کسی هستند که برای امام زمان (عج) الگو و اسوه می‌شوند. در نتیجه، این بیان امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نشان می‌دهد که انسان در تمامی مراحل زندگی خود به یک الگو نیاز دارد و این را می‌توان در موارد بسیاری مشاهده کرد و همچنین، حضرت فاطمه زهرا (س) عالی‌ترین اسوه و الگوی انسان‌ها هستند. 

گفتنی است که به عنوان یکی از نمونه‌های الگو بودن حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها برای امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و شیعیان می‌توان به محبتی که حضرت (س) به شیعیان داشتند اشاره کرد؛ به طوری که امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف فرموده اند: ««وَ لَوْ لَا مَا عِنْدَنَا مِنْ مَحَبَّةِ صَاحِبِکُمْ وَ رَحْمَتِکُمْ وَ الْإِشْفَاقِ عَلَیْکُمْ لَکُنَّا عَنْ مُخَاطَبَتِکُمْ فِی شُغُل؛ و اگر محبّتی به شما نداشتیم و صلاح شما را نظاره نمی‌‏کردیم، و به جهت ترحّم و شفقت بر شما نبود، گفت‌وگوی با شما را ترک می‏‌گفتیم.» و این محبت میراث حضرت زهرا سلام الله علیهاست تا جایی که گفته می‌شود محبت حضرت سلام الله علیها به حدی به شیعیان زیاد است که در روز قیامت همه آن‌ها (حتی دوستان دوستانش) را جدا کرده و به بهشت راهنمایی می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۳ ۲۷ آذر ۱۴۰۲
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۳ ۲۷ آذر ۱۴۰۲
بیا تنهایی در گوشت بگم؟
آخرین اخبار