اردبیل عاری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: در حال حاضر استان اردبیل عاری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است.

مهدی فیضی گفت: یکی از مهمترین و شاخص‌ترین رسالت و وظیفه‌ای که دامپزشکی در حوزه بهداشت عمومی دارد، مبارزه با بیماری‌های مشترک بوده و بدون تردید کلید کنترل، پیشگیری و مبارزه با این بیماری‌ها در دست دامپزشکی است.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل در تشریح اقدامات دامپزشکی در حوزه این بیماری‌ها با توجه به سردی هوا و اتراق پرندگان مهاجر و آبزی وحشی در استان، پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را مورد تاکید قرار داد.

او تصریح کرد: اگر چه در حال حاضر استان عاری از بیماری است، اما همچنان ویروس بیماری در حال گردش و چرخش بوده و خطر شیوع و بروز بیماری، طیور صنعتی و بومی و روستایی استان را تهدید می‌کند.

فیضی گفت: لازم است فعالان صنعت طیور و پرورش‌دهندگان طیور بومی و صنعتی همچنان هوشیاری خود را حفظ کرده و با رعایت موارد امنیت زیستی و توجه جدی به توصیه‌های کارشناسان و متخصصان دامپزشکی، اجازه ندهند طیور پرورشی با پرندگان مهاجر در تماس باشند.
او در تشریح اقدامات پیشگیری از این بیماری به صورت مبسوط و جداگانه در سه محور، وظایف روستاییان و پرورش‌دهندگان طیور بومی، فعالان صنعت طیور و پرورش‌دهندگان طیور صنعتی و نیز وظایف شهروندان را مورد تاکید قرار داد.

فیضی در ادامه افزود» بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در بردارنده ۲ چالش مهم بهداشتی و اقتصادی است و ایجاد سویه‌های جدید ویروس که ممکن است در صورت شیوع بیماری به انسان سرایت کند باید بسیار جدی تلقی شود و از دیدگاه اقتصادی نیز با ایجاد مخاطره برای صنعت طیور می‌تواند تولید و امنیت غذایی را تحت تأثیر قرار دهد.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: امروز آرامشی که در حوزه بیماری‌های مشترک در استان وجود دارد نتیجه اقدامات سازنده دامپزشکی است که به صورت شبانه‌روزی بیماری‌های مختلف را در استان رصد و پایش می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.