صدور ۱۵۰ مجوز بافت چوقابافی در بخش بازفت

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کوهرنگ گفت: در حال حاضر در روستای مازه‌رشته بازفت، گزستان و سایر روستا‌های بخش بازفت زنان به کار بافت چوقا مشغول هستند.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کوهرنگ در خصوص قابلیت‌های این منطقه در رشته چوقابافی گفت: با توجه به قدمت بالا و ریشه بافت چوقا در منطقه، بخش بازفت را به عنوان پایلوت چوقابافی انتخاب کردیم و دوره‌های آموزشی، صدور مجوز فعالیت در این رشته، پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت و توسعه زیرساخت‌ها را در این منطقه در دستور کار داریم.

جهانبخش امامی افزود: در حال حاضر در روستای مازه‌رشته بازفت، گزستان و سایر روستا‌های بخش بازفت زنان به کار بافت چوقا مشغول هستند و بیشتر آن‌ها فنون بافت این پوشش را نسل به نسل فراگرفته و به نسل‌های بعدی منتقل می‌دهند.


بیشتر بخوانید


وی از صدور ۱۵۰ مجوز بافت چوقابافی در بخش بازفت خبر داد و گفت: بسیاری از افرادی که اقدام به بافت چوقا می‌کنند بدون مجوز هستند و می‌توان گفت ۷۰ درصد مردم منطقه نسبت به فنون چوقابافی آشنا هستند.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کوهرنگ، قیمت هر تن پوش چوقا را بین یک و نیم تا پنج میلیون تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به مرغوبیت محصول، جنس و اندازه، قیمت چوقا متفاوت است.

امامی تصریح کرد: با برگزاری جشنواره‌های داخلی و خارجی و اتصال به بازار‌های فروش، پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت و برگزاری کارگاه‌های آموزشی تلاش خود را برای کسب عنوان شهر ملی چوقا به کار گرفته‌ایم.

مدیر صندوق کارآفرینی اُمید چهارمحال و بختیاری هم گفت: این صندوق از جشنواره کسب‌وکار‌های بومی و محلی با عنوان کاربوم در راستای ایجاد اشتغال و رونق تولید حمایت و در همین راستا به ۱۵ نفر از برگزیدگان دوره آموزشی چوبافی تسهیلات ارزان‌قیمت خوداشتغالی پرداخت می‌کند.

پژمان نوروزی تاکید کرد: دوره آموزشی چوقابافی به‌مدت یک ماه در روستا‌های کمترتوسعه‌یافته شهرستان کوهرنگ مانند مورز، گزستان، مازه رشته، تبرک علیا و تبرک سفلی برای زنان روستا با همکاری فنی‌وحرفه‌ای چهارمحال و بختیاری و دهیاری‌های این روستا‌ها در حال برگزاری است.

وی افزود: صندوق کارآفرینی امید در قالب جشنواره کسب‌وکار‌های محلی "کاربوم" از ۱۵ نفر از برگزیدگان این دوره تجلیل و به نفرات برتر تسهیلات ارزان‌قیمت خوداشتغالی پرداخت می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.