واکسیناسیون ۷۷۳ هزار رأس دام سبک و سنگین در ملایر

رئیس اداره دامپزشکی ملایر از واکسیناسیون ۷۷۳ هزار رأس دام سبک و سنگین در این شهرستان خبر داد.

دکتر مهدی ظفری‌پور به واکسیناسیون هاری سگ در ۲۳۰۰ قلاده، انجام تست سل و بروسلوز و خونگیری گاوداری‌ها در ۲۸ هزار رأس، واکسیناسیون طیور بومی علیه نیوکاسل در ۱۶۰ هزار قطعه، ۵۰۰۰ مورد بازرسی از انواع واحد‌های عرضه و فرآوری مواد خام دامی و ۳۰۰ مورد بازدید از مراکز دارو- درمان طی ۹ ماهه سال‌جاری اشاره کرد.

او از ۹۵ مورد صدور پروانه و ممیزی از انواع واحد‌های دامی و صنایع وابسته و غیروابسته به دام و انجام ۲۰ هزار مورد انواع آزمایشات خون، شیر خبر داد وگفت: شهرستان ملایر با حدود ۲۲۰ روستای دارای سکنه با جمعیت حدودی ۳۰۰ هزار نفر در جنوب استان همدان واقع است و تقریباً تمام این روستا‌ها کم و بیش به امر کشاورزی و دامداری مشغول هستند و این دام‌ها پروتئین حیوانی جمعیت ملایر را تأمین می‌کند.

رئیس اداره دامپزشکی ملایر گفت: برای تولید پروتئین سالم و بهداشتی یکی از ارکان اصلی فعالیت‌های بهداشتی مجموعه دامپزشکی در قالب بخش دولتی و خصوصی با شعار «از مزرعه تا سفره» است و با فعالیت شبانه‌روزی در کنار مردم، سلامت و بهداشت عمومی جامعه را تأمین می‌کند.

ظفری پور دامپزشکی ملایر در بخش دولتی دارای نیرو‌های کاری و فعالی است که به صورت شبانه‌روزی امر نظارت بر مراکز تولید و عرضه مواد خام دامی از قبیل کشتارگاه‌های دام و طیور، کارخانجات لبنی، شرکت‌های فرآوری گوشت، قصابی‌ها، مرغ و ماهی‌فروشی‌ها، تالار و رستوران‌ها، کبابی‌ها و مراکز تهیه غذا، مراکز لبنیات سنتی، دانشگاه‌ها و مدارس شبانه‌روزی، مراکز نظامی، بیمارستان‌ها را برعهده دارد.

او گفت: واکسیناسیون دام‌های روستایی و عشایری، دامداری‌ها و مرغداری‌های صنعتی، صدور انواع پروانه دامداری‌ها، صنایع وابسته به دام و استعلامات سایر صنایع، تست سل و بروسلوز گاوداری‌های صنعتی و در برخی موارد دامداری‌های سنتی روستایی، صدور پروانه خودرو‌های حمل نهاده‌های دامی، آموزش و ترویج جمعیت روستایی و عشایری و کمک به اشتغالزایی از دیگر اقدامات دامپزشکی ملایر به شمار می‌رود.

رئیس اداره دامپزشکی ملایر گفت: در بخش خصوصی در سطح شهرستان ملایر، ۱۲ باب داروخانه دامپزشکی، پنج باب درمانگاه و اشتغال به امور درمانی دامپزشکی، سه باب مرکز واکسیناسیون و یک باب آزمایشگاه دامپزشکی با مجموع اشتغالزایی حدود ۵۰ نفر به طور مستقیم مشغول فعالیت هستند.

ظفری پور گفت: بخش خصوصی دامپزشکی نیز در کنار بخش دولتی با فعالیت ۲۴ ساعته و شبانه‌روزی در راستای تأمین بهداشت و سلامت عمومی جامعه و حفظ و حراست از سرمایه‌های دامی کشور از جان مایه گذاشته و از هیچ تلاش و کوششی فروگذار نیستند.

او گفت: در دنیا طبق آمار‌ها حدود ۸۳۰ بیماری مشترک یا نوپدید بین انسان و دام وجود دارد که این مسأله خود نمودار پرمخاطره بودن و پرمشغله و حساس بودن کار دامپزشکی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.