۲ هزار و ۳۰۰ مترمربع فرش دستباف در مهاباد تولید شد

رئیس اتحادیه بافندگان فرش دستباف مهاباد گفت: امسال ۲ هزار و ۳۰۰ مترمربع فرش دستباف در اندازه‌های مختلف و نقش متنوع در این شهرستان تولید شد و روانه بازار شده است.

سیامند فاتحی رئیس اتحادیه بافندگان فرش دستباف مهاباد گفت: هر ساله در نیمه نخست سال با توجه به شروع فعالیت‌های کشاورزی تولید فرش در مهاباد در مقایسه با نیمه دوم سال کمتر است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال تولید فرش این شهرستان به بیش از ۵ هزار مترمربع برسد.

وی اضافه کرد: هزار و ۵۰۰ قالی‌باف در این شهرستان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و هزار و ۳۰۰ قالی‌باف نیز دارای بیمه روستاییان و عشایر هستند، اما کسانی که در این شهرستان به صورت تمام وقت قالی بافی می‌کنند، در حدود ۲ هزار نفر هستند.

رئیس اتحادیه بافندگان فرش دستباف مهاباد گفت: مهم‌ترین تولیدات فرش مهاباد از نوع تابلو فرش، فرش افشار و درشت‌بافت است که ۶۰ درصد فرش‌های تولید شده در مهاباد تابلوفرش، ۳۰ درصد افشار و ۱۰ درصد فرش درشت بافت را شامل می‌شود.

فاتحی افزود: شهرت فرش این منطقه به لحاظ زیبایی، نقش و کیفیت مواد اولیه در جهان کم‌نظیر است ضمن اینکه انواع فرش‌های دستبافت در طرح‌های قبا، ساده ماهی، نقشه، افشار و فرش تمام ابریشم توسط فعالان این بخش تولید و روانه بازار می‌شود.

به گفته وی، مهاباد از لحاظ تولید فرش دستباف در بین شهرستان‌های آذربایجان غربی دارای رتبه چهارم و بعد از شهر‌های خوی، بوکان و تکاب قرار دارد.

رئیس اتحادیه بافندگان فرش دستباف مهاباد یادآور شد: در چند سال اخیر مواد اولیه از جمله نخ (خامه) و ابریشم افزایش چندین برابری پیدا کرده، اما دستمزد قالی‌بافان تغییرات چندانی نداشته و در کنار آن کاهش صادرات فرش باعث کاهش رونق آن شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.