وقتی دشمن با شعر ام‌البنین می‌گرید + صوت

ام‌البنین فقط یک مادر نبود. او یک ادیب، شاعری فصیح و اهل فضل و دانش بود و در رثای حضرت ابوالفضل (ع) اشعاری می‌سرود و می‌خواند؛ به گونه‌ای که «مروان بن حکم» از دشمنان اهل بیت، با ام البنین گریه می‌کرد.

امروز، چهارشنبه ششم دی، مصادف با ۱۳ جمادی الثانی و سالروز وفات ام البنین، مادر قمر بنی هاشم و اسوه اخلاق و شجاعت است. در روایات تاریخی آمده است که ام البنین پس از شنیدن خبر شهادت فرزندانش، هر روز با عبیدالله، فرزند حضرت عباس به قبرستان بقیع می‌رفت و در آنجا اشعاری که خود سروده بود، می‌خواند و می‌گریست. اهل مدینه دور تا دور ام البنین جمع می‌شدند و با او در گریستن همنوا می‌شدند و حتی گفته‌اند مروان بن حکم نیز با آنان همراه می‌شد و می‌گریست.

این مادر در رثای فرزندش عباس اینگونه شعر می‌خواند: یا من رَاَی العباس کرّ، علی جماهیر النقد؛ و وراه من ابـنـاء حیدر، کل لیث ذی لبد؛ انبئّت اَنّ ابنی اصیب، براسه مقطوع ید؛ ویلی علی شبلی اما، ل براسه ضرب العمد، لو کان سیفک فی ید؛ یک لما دنا منه احد؛‌ای کسی که عباس را دیدی که بر دشمن حمله می‌کرد و فرزندان حضرت علی (ع) پشت سر او بودند. می‌گویند دست فرزندم قطع شده و بر سرش عمود فروده آمده. اگر شمشیرت را در دست داشتی، کسی به تو نزدیک نمی‌شد.»

از میان جوانمردان جاودانه تاریخ، عباس بن علی (ع)، تندیس ادب و شجاعت، درخششی دارد به وسعت تمامی هستی و این درخشندگی نخواهد بود مگر از پشت چهره مهربان و برجسته مادری به نام ام البنین. فاطمه کلابیه معروف به ام البنین دختر حرام بن خالد بن ربیعة است و مادر او «ثمامه» دختر سهیل بن عامر و پدر و مادرش از خاندان بنی کلاب بودند.

زیباترین چهره عشق به ولایت و رهبری در زندگانی فاطمه زهرا (س) وجود داشت؛ دفاع از ولایت و مبارزه برای حمایت از مقام والای حضرت علی (ع) و گویی فاطمه دوم، ام البنین، استمرار آن چهره درخشان تاریخ بود. عشق و ارادت ام البنین به مقام والای امامت چنان بود که بعد از واقعه کربلا و شهادت چهار فرزندش، بشیر که به مدینه بازگشت و ام البنین را ملاقات کرد، خبر شهادت یکایک فرزندانش را به وی داد و او هر بار از امام و رهبر خویش می‌پرسید و می‌گفت «فرزندانم و آنچه زیر آسمان است جملگی فدای اباعبداللّه الحسین (ع)» و آنگاه که خبر شهادت امام را شنید، ناله‌ای سر داد و با سوز گفت: آه که بند‌های (رگ های) قلبم را پاره پاره کردی.

از دیگر صفات والای ام البنین فصاحت و بلاغت اوست که نمود آن در اشعار زیبا و جاودانه وی متجلی است. در خاندان بنی کلاب شاعران برجسته‌ای وجود داشتند که عرب همواره به اشعار آنان استناد می‌کرد. آنان در اوج فصاحت و بلاغت قرار داشتند و دقت بادیه نشینان در استفاده از واژه‌های اصیل و دقیق و در عین حال لطیف نیز زبانزد عام وخاص است. ام البنین در این خانواده‌ها و در بادیه، آنجا که نهایتی و دیواری برای زندانی کردن احساسات نیست، زندگی کرد و با شعر و ادب و فصاحت بیان و صراحت لهجه به رشد و بالندگی رسید.

یکی از اشعار جاودانه وی که مورد تجلیل و تحسین بزرگان ادب قرار گرفته، شعر جانسوز وی پس از شهادت حضرت عباس (ع) است: لا تدعونی ویک ام البنین، تذکرینی بلیوث العرین؛ کانت بنون لی ادعی بهم، و الیوم اصبحتُ و لا من بنین؛ اربعة مثل نسور الرّبی، قد واصلوا الموت بقطع الوتین؛ دیگر مرا ام البنین نخوانید که به یاد شیران دلاور می‌افکنیدم. مرا فرزندانی بود که به نام آن‌ها خوانده می‌شدم، ولی امروز فرزندی ندارم. چهار فرزند داشتم همچون باز‌های شکاری و همگی به شهادت رسیدند.

مورخان می‌نویسند: ام البنین آنچنان جانسوز برای شهادت فرزندان و بویژه برای امام حسین (ع) نوحه و گریه می‌کرد که حتی دشمن اهل بیت، مروان بن حکم نیز از شنیدن مراثی وی گریه می‌کرد.

ام البنین پس از واقعه عاشورا در مدت ۹ سال به افشاگری ظلم بیدادگران زمان خویش مشغول بود و در سال ۷۰ هجری قمری دار فانی را وداع گفت. قبر مطهر او در قبرستان بقیع، بُقعه‌ای از آسمان است و مردان و زنان دین باور به زیارت او می‌روند تا جرعه‌ای از دریای بیکران مجد و عظمت او را جویا شوند و کویر تفتیده خویش را حیات بخشند.

ام البنین، مادر چهار شهید در یک جبهه، الگو و اسوه‌ای است برای مادران شهدای کربلای ایران. اگر نبود صبر و بردباری و بصیرت این زن در تاریخ اسلام، به یقین دفتر صبر و استقامت بی سرمشق می‌ماند و مادران شهیدان در ایران باافتخار و سربلندی از جوانان به خاک خفته خویش چنین صبورانه سخن نمی‌گفتند. به همین مناسبت در تقویم کشورمان سالروز وفات ام البنین به روز تکریم مادران و همسران شهدا مزین شده است.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۶ ۱۲ دی ۱۴۰۲
سلام برشیر زن اسلام مادر شجاع ترین مرد زمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۰ ۱۲ دی ۱۴۰۲
سلام درود بر شیر زن اسلام ام البنبن ای مادر گرامی نگاهی به ماهم بکن???
Iran (Islamic Republic of)
شاپور ساسان
۰۶:۱۰ ۱۲ دی ۱۴۰۲
سلام بر ام البنین مادر شیران کربلا . سلام بر رو پر برکت مادر پسرا ن
علی درود خدا بر تو باد
Iran (Islamic Republic of)
حمیدبدوی
۲۱:۰۹ ۱۰ دی ۱۴۰۲
سلام بر روح مطهرام البنین باب الحوایج ومادرقمربنی هاشم که جهارفرزندرشیدش رادرراه ولایت و امامت هدیه کرد خدایا شکرت که شیعه علی هستیم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۴۱ ۱۰ دی ۱۴۰۲
سلام برام البنین مادر ابوالفضل ماه بنی هاشم،چقدرشما را دوست دارم اکنون مریض وگرفتارم،ابوالفضل شما را به روح پاک و مطهر حضرت زهرا (س)ومادرتان ام البنین از خداوند بخواهید نظری به من بیندازد،وبهبودی مرا ازحضرت دوست بخواهید
Iran (Islamic Republic of)
سیدمرتضی موسوی
۰۷:۳۹ ۱۰ دی ۱۴۰۲
چقدرجایگاه بزرگی درنزدخداوندداری ،جانم بفدایت ام البنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۴ ۱۰ دی ۱۴۰۲
عباس بن علی،،پسر مولا امیرالمؤمنین، چه علمدار و چه امانت‌داری، چه مرام و وفایی،،یا ابوالفضل عباس مددی
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۱:۳۸ ۰۹ دی ۱۴۰۲
ام‌البنین‌ دو‌ پسر‌ دیگر‌ هم‌ داشته‌ بنام‌ ابوبکر‌ و عثمان‌ که‌ در‌ کربلا‌ شهید‌ شدند‌ و نتیجه‌ میگیریم‌که‌حضرت‌ ابوبکر‌ برحق‌بوده‌
Iran (Islamic Republic of)
عباس سرباز
۱۸:۱۷ ۱۱ دی ۱۴۰۲
این چه تحلیلیه پس صدام حسین هم برحق بوده
Iran (Islamic Republic of)
مهران
۱۵:۰۸ ۱۳ دی ۱۴۰۲
اولا نام فرزندان حضرت ام البنین عباس(ع) , عبدالله ، جعفر و عثمان بوده
دوما چه ربطی به ابوبکر داره
سوما چون اسم پسرش عثمان بوده پس همون عثمان خلیفه بوده
دلیل و منطق درست بیار تعصب بیجا نداشته باشید باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۶ ۰۸ دی ۱۴۰۲
سلام ب علی واولاد علی سلام بر فاطمه واولاد فاطمه سلام بر حسین واولادحسین
United States of America
ناشناس
۱۴:۲۰ ۰۸ دی ۱۴۰۲
یاری مارا دریاب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۰ ۰۸ دی ۱۴۰۲
سلام بر مادر حضرت عباس ام البنین این بانوی بزرگ
Iran (Islamic Republic of)
مسلم
۲۲:۳۵ ۰۷ دی ۱۴۰۲
بر دشمن مرتضی علی لعنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۱ ۰۷ دی ۱۴۰۲
السلام علی ام البنین علیه السلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۶ ۰۷ دی ۱۴۰۲
السلام علیک یا ام البنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۸ ۰۷ دی ۱۴۰۲
یا مادر عباس (ع) یا حضرت ام البنین عاقبت همه رو بخیر کن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۰۷ دی ۱۴۰۲
السلام علیک یا حضرت ام البنین
سلام به اعضای باشگاه خبرنگاران جوان
لطفا برای عروج حضرت ام البنین از واژه زیبای شهادت استفاده کنید
حضرت ام البنین شهید شده اند
آن چه که من از روایات شنیده ام اهل بیت هیچ کدام به وفات طبیعی رحلت نکرده اند بلکه شهید شده اند
خدایا ما را به رعبری سید علی خامنه ای عزیزت به لشکر صاحب الزمان ملحق بفرما
و ما به فیض شهادت در رکاب ابا صالح برسان ان شاا....
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۹:۵۵ ۰۷ دی ۱۴۰۲
یا حضرت ام البنین یک نگاهی به ما بینداز
United States of America
ناشناس
۱۴:۱۹ ۰۸ دی ۱۴۰۲
یا رب ما را دریاب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۰ ۰۶ دی ۱۴۰۲
یاحضرت ام البنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۰۸ دی ۱۴۰۲
سلام بر ام البنین و فرزندان شهیدش