دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل:

افزایش بیماری های ناشی از مصرف مواد مخدر در افغانستان

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل اعلام کرد: افغانستان جزو یکی از جوان‌ترین کشورهای جهان در زمینه ابتلا به مواد مخدر است.

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد اعلام کرد بیماریهای ناشی از مصرف مواد مخدر در افغانستان افزایش یافته است و این پدیده از هر سه خانواده در این کشور یکی را آسیب زده کرده است.

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد (UNODC) با نشر گزارشی اعلام کرد مصرف مواد مخدر بر زندگی افراد تاثیر می‌گذارد.

به‌ گفته این نهاد، مصرف این پدیده باعث اختلالات عصبی و جسمی از جمله ایدز، سل و سایر مریضی‌های عفونی می‌شود که مرگ، بیکاری، جنایت و خشونت پیامدهای آن است.

در گزارش آمده است: «دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد از سال ۲۰۲۱ با ۷۴ هزار تن که با تهدید یا اختلالات ناشی از استعمال مواد مخدر روبه‌رو بودند، در زمینه پیشگیری از مواد مخدر و تقویت روند درمان معتادان کمک کرده است.»

به گفته این نهاد، چندین دهه جنگ در افغانستان باعث شده تا شمار زیادی از افغانستانی ها از بیماریهای روانی مانند اضطراب، افسرده‌گی و اختلال استرس پس از سانحه رنج ببرند و این موارد آنان را در برابر استعمال مواد مخدر آسیب‌پذیر کرده است.

این اداره سازمان ملل تصریح کرد ۶۰ درصد جمعیت افغانستان زیر ۲۵ سال سن دارند، به همین دلیل این کشور در زمینه مواد مخدر یکی از جوان‌ترین و سریع‌ترین جمعیت در جهان را دارد و تلاش برای جلوگیری از آن بسیار مهم است.

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل افزود در این کشور از طریق برنامه‌های مهارت‌های خانواده در سطح ملی برای جلوگیری از مصرف مواد مخدر، جنایت و خشونت کار می‌کند.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، ملا هبت‌الله آخندزاده، رئیس این گروه، فرمان منع کشت، خرید و فروش و قاچاق مواد مخدر را صادر کرد و طالبان همواره بر مبارزه علیه این پدیده تاکید کرده‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.