خودکفایی برنج با استفاده از بذر هیبرید شدنی است

مشاور نظام صنفی کشاورزی گفت: با استفاده از بذور هیبرید امکان افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی تولید برنج و رسیدن به خودکفایی بدون افزایش سطح زیرکشت وجود دارد.

محمدجواد خاکزاد، مشاور نظام صنفی کشاورزی گفت: با توجه به تنوع اقلیم کشور و شرایط مساعد آب و هوایی، امکان خودکفایی برنج در کشور وجود دارد اما به طور کلی از لحاظ دانش استفاده از کلمه خودکفایی مورد پسند نیست.

به گفته او، آمایش سرزمین نمی‌گوید که در تولید محصولات حتی گندم به عنوان مهم تریم کالای اساسی باید خودکفا شد، بلکه بر اساس توان اکولوژیک، تکنولوژی و نیروی انسانی باید تولید داشت.

خاکزاد با بیان اینکه پتانسیل تولید ۳ میلیون تن برنج به سهولت در کشور وجود دارد، افزود: با استفاده از تکنولوژی‌های نوین و استفاده از بذور هیبرید به سهولت می‌توان به خودکفایی رسید، کمااینکه کشور‌هایی که حرف اول در تولید برنج را می‌زنند، به هیچ عنوان از بذر‌های عادی استفاده نمی‌کنند.

مشاور نظام صنفی کشاورزی ادامه داد: با استفاده از بذور هیبرید تولید برنج ۲۰ تا ۲۵ درصد بدون افزایش سطح زیرکشت بالا می رود که این میزان به سهولت ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن کسری نیاز کشور را تامین می‌کند.

او با بیان اینکه دانش ژنتیک در ارتقای تولید نقش بسزایی دارد، گفت: با استفاده از تکنولوژی‌های نوین و ماشین آلات علاوه بر مدیریت منابع آبی می‌توان نیاز کشور را تامین کرد و از آنجا که استفاده از بذور هیبرید  پروسه ۷ تا ۱۵ ساله دارد، انتظار می‌رفت که این امر در سال‌های قبل در کشور انجام می‌شد تا نیازی به واردات نداشته باشیم. اما متاسفانه برخی افراد بدون دغدغه و زحمت به دنبال سود هستند و از این طریق پولی را می‌گذارند و ارز نیما می‌گیرند و اقدام به واردات می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار