سیر و پیاز تشدید کننده رفلاکس معده هستند

یک فوق تخصص کبد و گوارش گفت: سیر و پیاز تشدید کننده‌ی بیماری‌های IBS و رفلاکس هستند.

دکتر سمیه خیاطیان، فوق تخصص کبد و گوارش در گفت و گو با رادیو سلامت گفت:  تاثیر سیر و پیاز در زخم‌های گوارشی از جمله زخم معده و زخم اثنی عشر ذکر نشده است؛ اما تشدید کننده‌ بیماری‌های IBS و رفلاکس هستند.

او درباره‌ چگونگی ایجاد زخم‌های گوارشی توضیح داد و گفت: ابتدا در دستگاه گوارش التهاب ایجاد می‌شود که این التهاب در طولانی‌مدت باعث آسیب به بافت مخاطی شده و هنگامی که آسیب وارد شده بیش از ۵ میلی‌متر شود، آن وقت به آن زخم گوارشی می‌گوییم.

او گفت: علت اصلی ایجاد زخم‌های گوارشی مبتلا شدن به عفونت میکروب اچ پیلوری و مصرف خودسرانه و طولانی مدت مسکن‌ها است. دارو‌های مسکن در دسترس مانند ایبوپروفن، ژلوفن و مفنامیک اسید، باید محدود مصرف شوند؛ اما در صورت لزوم برای مصرف حتما تحت نظر پزشک معالج استفاده شوند.

این فوق تخصص کبد و گوارش با اشاره به علائم زخم‌های گوارشی مانند درد سر دل، درد معده، سیری زودرس، استفراغ و مدفوع خونی ادامه داد: گاهی اوقات زخم‌های گوارشی بدون علامت هستند و فرد ممکن است با خونریزی گوارش به بیمارستان مراجعه کند.

او پرهیز از مصرف غذا‌های آماده و فراوری شده و همچنین مصرف غذا‌های چرب و کم ادویه را ضروری دانست و توصیه کرد: افراد باید سیگار را کنار بگذارند و مصرف نوشابه و غذا‌های آماده را به حداقل برسانند.

خیاطیان زمینه ژنتیک و سابقه خانوادگی سرطان‌های گوارشی در اقوام درجه یک را از عوامل خطر دانست و گفت: این افراد باید هر چند وقت یک بار غربالگری انجام دهند.

این فوق تخصص کبد و گوارش در پایان با تاکید بر تغذیه مناسب، رعایت بهداشت دست و بهداشت مواد غذایی، انجام ورزش و فعالیت بدنی خاطرنشان کرد: سبک زندگی سالم، سبب پیشگیری از اکثر بیماری‌ها از جمله بیماری‌های گوارشی می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۱۴ ۱۰ دی ۱۴۰۲
شستن دستها قبل وبعد از غذا بیماری ها را دور می کند.
شستن صحیح ظروف ونظافت خانه درسلامت بدن بسیار اهمیت دارد.
نحوه ی شستن ظروف اینکه اگر از مایع های شیمیایی صنعتی استفاده می کنیم باید آنرا به نسبت نصف به نصف با سرکه ی بهداشتی مخلوط نمودوباعث می شود که اثر مضر این مواد رفع
گردد.
دررابطه با بیماریهای گوارشی نکات رعایت نکات زیر الزامی است.
۱_بعد از غذا سریع دراز نکشیم حتی لم هم ندهیم تا نیم ساعت.
۲_روهم خوری نکنیم.فاصله ی هرغذا با دوره ی بعدی یامیان وعده
کمتر ازیکساعت نباشد.
۳_همراه باغذا دوغ و آب ونوشابه نخوریم.
۴_بعد ازغذاهای سنگین بعد ازیک الی دوساعت آبجوش نبات
مصرف کنیم.
۵_غذاهای سرد وپرچرب وسرخ کردنی را پشت سرهم تکرار نکنیم.
۶_یکساعت قبل از خواب ، چیزی نخوریم.
۷_غذاها را خوب بجویم.حبوبات را قبل ازپختن بخیسانیم.
۸_تعداد وعده ی غذایی راافزایش داده وکمیت غذا را کاهش دهیم.
اما آنهایی که مشکل رفلکس دارند واز داروهایی مانند فاموتیدین،
امپرازول،پنتوپرازول،وازخانواده ی ازول ها استفاده می کنند درصورت
پرهیز ازغذاهای مضر باروش ساده می توانند از این داروها استفاده نکنند ومصرف آن را به تدریج کاهش داده وبه صفر برسانند به شرطیکه از غذاهای کاملا ارگانیک وسالم وگرم وسبک استفاده نمایند.
نصف قاشق زردچوبه را با یک قاشق مرباخوری سیاهدانه ی خردشده را با یک قاشق مرباخوری روغن زیتون به همراه یک قاشق چایخوری عسل خوب مخلوط نموده و روزی چندبار از این معجون استفاده کنند.
به تدریج مشکل رفلکس حل خواهد شد اگر پرهیز خودرا حفظ نمایند.
چون مساله ی بیماری رفلکس از آزار دهنده ترین بیماریها محسوب می شود.
به فرموده ی معصومین تمام بیماری ها از معده شروع می شود.
حتما پیاده روی را هم دربرنامه ی روزانه بگنجانیدکه به دستگاه گوارش کمک شایانی می کند.
آخرین اخبار