مدیرکل صنایع ریلی و دریایی وزارت صمت:

بوشهر از نظر منابع دریایی از استان‌های اول کشور است

مدیرکل صنایع ریلی و دریایی وزارت صمت گفت: بوشهر به لحاظ موقعیت جغرافیایی و منابع دریایی، در حوزه‌های نفت، پتروشیمی و سایر فعالیت‌های مرتبط با دریا، از استان‌های اول کشور محسوب می‌شود.

روح الله ارجمندی صبح جمعه در حاشیه بازدید از واحد‌های شناور سازی استان بوشهر اظهار کرد: مجموعه‌های صنایع دریایی در استان به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب خود و نزدیکی به شهر، مزیت استراتژیکی دارند که نسبت به سایر استان‌ها می‌تواند از آن بهره‌برداری مناسب نظیر ایجاد فرصت‌های شغلی مرتبط و ... از جمله مزایای این مجموعه‌ها است.

مدیرکل صنایع ریلی و دریایی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سیاست‌های توسعه دریا محور و بیانات مقام معظم رهبری، تاکید کرد: مدیران استان باید به این سیاست‌ها عمل کنند و آن را به خوبی پیگیری کنند.

وی به اهمیت احداث فرودگاه‌ها و جاده‌های مناسب در استان بوشهر اشاره کرد و تاکید کرد: با ایجاد این زیرساخت‌ها، مدیران، کارشناسان و کارگران در محیطی خوب و مناسب قادر به اجرای برنامه‌ها و توسعه این حوزه‌ها خواهند بود.

وی با اشاره به اهداف سفر ۲ روزه اخیر خود در استان بوشهر خاطر نشان کرد: برنامه بازدید از چند یارد کشتی‌سازی و تعمیرات دولتی، نیمه دولتی و خصوصی با همکاری اداره کل صمت استان باعث شد تا بتوانیم ظرفیت‌ها را شناسایی و کار‌های مورد نیاز برای ساخت و نوسازی شناور‌ها و صنایع فراساحل را بر اساس توانمندی یارد‌ها تقسیم بندی کنیم.

ارجمندی گفت: در مجموعه‌هایی که ما بازدید کردیم، شرکت کشتی سازی شهید محلاتی، شرکت صنعتی دریایی ایران صدرا، کارخانجات نوآوری صنایع دریایی، شرکت ناخدای جزیره و شرکت ایلکا، می‌توان با اطمینان گفت که استان بوشهر به بلوغ کاملی در زمینه ساخت شناور‌ها رسیده است.

وی گفت: این مجموعه‌ها توانایی ساخت انواع شناور‌های فلزی و فایبر گلاس در ظرفیت‌های مختلف را دارند که این فعالیت‌ها می‌تواند یک اطمینان کامل برای مسئولین کشور جهت حمایت مناسب، به ویژه در زمینه تجمیع تقاضا، به دستاورد‌های بزرگی دست پیدا کند.

ساخت شناور‌های چندمنظوره در استان برای اولین بار آغاز شده است

مدیرکل صنایع ریلی و دریایی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: امروز اطلاع پیدا کردیم که در استان، برای اولین بار در کشور، ساخت شناوری آغاز شده است.

وی افزود: این اقدام بسیار حائز اهمیت و مهم است. شناور مولتی کت، یک شناور چندمنظوره است که برای پشتیبانی از مزارع پرورش ماهی در قفس طراحی شده است.

وی بیان کرد: این شناور قابلیت لایروبی و انجام بحث یدک کشی را دارد و خدماتی مانند تأمین و نگهداری در دریا را فراهم می‌کند و به لنگر احتیاج دارد. این امر بسیار امیدوار کننده بود و ما بابت این موضوع خوشحال شدیم.

ارجمندی اضافه کرد: در یک مجموعه خصوصی دیگر، مشاهده کردیم که با رقابت در قیمت و زمان، توانسته‌اند بحث تعمیرات شناور‌های آلومینیومی کشور‌های حاشیه خلیج فارس را جذب کنند. این مجموعه در ۱۲ فروند، تعمیرات در پارت‌های سه‌تایی انجام می‌دهد. این نشان می‌دهد که یارد‌های خصوصی به بلوغ کامل رسیده‌اند و در توسعه این یارد‌ها نیاز به حمایت استان و وزارت صنعت را دارند.

وی بیان کرد: با حمایت‌های مالی، می‌توان توسعه این یارد‌ها را کمک کرد تا بازار خوبی داشته باشند، بحث صنایع دریایی و کشتی‌سازی بیشتر صنایع یدی در این استان هستند.

وی اضافه کرد: هرگونه فعالیت در زمینه شناورسازی یا تعمیرات شناور‌ها می‌تواند اشتغال زیادی را برای جوانان این منطقه به همراه داشته باشد.

مدیرکل صنایع ریلی و دریایی وزارت صمت خاطر نشان کرد: مسئله اول ملت در حال حاضر اشتغال است و علاوه بر اشتغال، فعالیت در این زمینه می‌تواند جلوگیری از خروج ارز و حتی ارزآوری برای کشور و استان را به همراه داشته باشد.

وی گفت: برای رسیدن به این هدف، نیاز است که با همدیگر و با همکاری شرکت‌ها، در راستای سیاست‌های مقام معظم رهبری، تلاش کنیم تا بتوانیم بهره‌ای از حمایت‌های مالی و حمایت‌های دیگر در توسعه صنایع دریایی و شرکت‌ها داشته باشیم.

مدیرکل صنایع ریلی و دریایی وزارت صمت بیان کرد: امیدواریم که این تلاش‌ها منجر به توسعه دریا محور در این استان استراتژیک کشور شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.