وضعیت نامناسب شهرستان‌های شرقی کرمانشاه از نظر بارش‌ها

یک کارشناس آب‌های سطحی از وضعیت نامناسب شهرستان‌های شرقی استان کرمانشاه از نظر بارش‌ها یاد کرد و گفت : در چهار شهرستان صحنه، سنقر، هرسین و کنگاور کمترین بارش‌ها را داشته ایم و این نقاط نزدیک به ۵۰ درصد کاهش بارندگی را نسبت به بلندمدت تجربه کردند.

محمود بشیری کارشناس آب‌های سطحی با اشاره به کاهش بارش‌های سال آبی جاری نسبت به بلندمدت، گفت : اگرچه وضعیت بارش‌ها نسبت به پارسال بهتر شده، اما باید توجه کنیم که این میزان رشد، کم بارشی چند سال اخیر را جبران نخواهد کرد.

وی از وضعیت نامناسب شهرستان‌های شرقی استان کرمانشاه از نظر بارش‌ها یاد کرد و ادامه داد: در چهار شهرستان صحنه، سنقر، هرسین و کنگاور کمترین بارش‌ها را داشته ایم و این نقاط نزدیک به ۵۰ درصد کاهش بارندگی را نسبت به بلندمدت تجربه کردند. این شرایط باعث شده وضعیت این نقاط از نظر بارش و منابع آبی در شرایط هشدار باشد.

بشیری گفت: وضعیت بارش‌ها در شهرستان‌های غربی و شمالی استان بهتر بوده و در بسیاری از نقاط افزایش بارش را نسبت به بلندمدت شاهد بوده ایم.

این کارشناس آب‌های سطحی از عدم وقوع بارش موثر برف یاد و خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین عامل برای تغذیه آب‌های زیرزمینی و به تبع آن چشمه‌ها و قنوات بارش برف است که به تدریج طی چند وقت آب شده و به سفره‌های آب زیرزمینی تزریق می‌شود، در حالیکه بارش باران عمدتا به صورت رواناب به آب‌های سطحی می‌پیوندد.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه طی سال‌های اخیر بارش موثر برف کمتر رخ داده، در بسیاری از منابع آب زیرزمینی دچار چالش شده ایم و تغذیه کافی برای این منابع صورت نگرفته است.

بشیری بهترین زمان برای بارش برف را آذر و اوایل دی ماه دانست که باعث می‌شود به دلیل برودت هوا برفی که باریده دوام بیشتری داشته باشد و به تدریج آب شود و اظهار کرد: اگرچه عدم بارش موثر برف تاکنون نگران کننده است، اما نباید فراموش کنیم هنوز تا پایان فصل زمستان فرصت زیادی باقی مانده و این امکان وجود دارد که در نیمه بهمن و اوایل اسفند بارش برف مناسبی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: حتی اگر بارش موثر برف در نیمه بهمن و اوایل اسفند نیز رخ دهد می‌تواند به تغذیه منابع آب زیرزمینی کمک کند و شاهد بهبود وضعیت چشمه‌ها، قنات‌ها، سراب‌ها و ... باشیم.

این کارشناس آب‌های سطحی معتقد است، اگر در نیمه دوم زمستان هم بارش برف چندانی نداشته باشیم، این نگرانی وجود دارد که در فصل گرمای آتی با کاهش قابل توجه دبی چشمه‌ها و قنوات مواجه شویم و مناطقی که از این منابع برای تامین آب استفاده می‌کنند دچار چالش شوند که در این صورت باید تمهیدات لازم برای مقابله با کم بارشی اندیشیده شود .

برچسب ها: آب و فاضلاب ، آب شرب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.