کوهرنگ ۳ به زاینده‌رود می‌رسد؟

سی‌سال پیش که عملیات اجرایی ساخت تونل سوم کوهرنگ در روستاهای بیرگان چهارمحال و بختیاری آغاز شد در باور کسی نمی گنجید که یک پروژه زندگی سه نسل از مردم منطقه را در بلاتکلیفی قرار دهد.

پیرمرد با چهره‌ای رنجور و قامتی خمیده می‌گوید: «آن روزها که سازمان آب اینجا آمد تا تونل سوم کوهرنگ را بزنند، من جوان بودم حالا پیر شدم و عصا به دست دارم! اینجا سد و جاده می‌سازند اما هیچ گونه امکاناتی در اختیار مردم منطقه نمی‌گذارند چون از اول کار می‌گفتند اینجا را آب می‌گیرد.»

حاج محمدعلی ۶۹ ساله که پیشه‌اش کشاورزی بوده از روزهایی روایت می‌کند که مردم بیرگان بی دغدغه زندگی می‌کردند؛ او   می‌گوید: «زمانی که این سد به وجود نیامده بود، درآمد و کشاورزی و دامداری داشتیم، زندگی می‌کردیم اما حالا همه این‌ها از ما گرفته شده است. سازمان آب منطقه‌ای اجازه هیچ ساخت و سازی نمی‌دهد نه آب آشامیدنی داریم، نه بهداشت و نه هیچ گونه امکاناتی حتی فرزندانمان باید جای دیگری به مدرسه بروند. تقاضای ما از دولت این است در حدِ زمین‌هایی که اینجا از ما گرفته و به سازمان آب تحویل می‌شود جای دیگر به ما زمین بدهند تا برویم و آنجا زندگی کنیم.»

عملیات اجرایی پروژه تونل و سد کوهرنگ سه که مطالعات آن به سال ۱۳۶۷ بازمی گردد با هدف انتقال ۲۷۵ میلیون مترمکعب آب به حوضه زاینده‌رود از سال ۱۳۷۲ آغاز شد؛ ابتدا تونل به طول ۲۳ کیلومتر احداث شد و ساخت سد بتنی دو قوسی آن از اسفند ۱۳۸۹ در دستور کار قرار گرفت.

اما این پروژه با گذشت سی‌سال درگیرودار نبود اعتبارات برای تملک اراضی محل احداث سد در روستاهای بیرگان و مسائل فنی تاکنون بلاتکلیف مانده است.

بهروز سمیعی کارشناس حوزه آب و ارشد سازه‌های هیدرولیکی در این باره  می‌گوید: باید توجه داشت که بر اساس مصوبات اولیه موجود، آبی که برای شرب و بهداشت استان یزد در برنامه منابع و مصارف حوضه زاینده‌رود در نظر گرفته شده و انتقال یافته است از محل آورد پروژه کوهرنگ سه پیش‌بینی شده بود.

وی خاطرنشان می‌کند: پروژه کوهرنگ سه پس از گذشت سی سال و صرف بودجه‌های میلیاردی تاکنون نه تنها محقق نشده که تکمیل و بهره‌برداری از آن در هاله‌ای از ابهام و بلاتکلیف است.

لطف الله ضیایی دیگر کارشناس حوزه آب نیز به خبرنگار مهر می‌گوید: فرسایشی شدن فرآیند عملیات اجرایی این طرح و انجام نشدن به موقع تعهدات وزارت نیرو در خصوص استملاک اراضی منطقه طرح و بسترسازی کسب و کارهای جایگزین، سبب نارضایتی گسترده مسؤولان منطقه‌ای و اهالی تأثیرپذیر از این طرح در منطقه بیرگان شده است.

وی معتقد است: در شرایط کنونی این موضوع خود به تنهایی به منزله یک تهدید جدی برای تحقق اهداف پروژه کوهرنگ سه محسوب می‌شود.

در اصفهان اما مردم این روزها بیش از هر زمان دیگری چشم انتظار تحقق وعده‌های دولت‌های مختلف برای آنچه که احیای زاینده رود خوانده می‌شود، هستند. یکی از این وعده‌ها جبران کسری زاینده‌رود با طرح‌های مصوب انتقال آبی چون تونل و سد کوهرنگ سوم بوده است. این روزها مدیریت شهری اصفهان در ابتکار عملی جدید اقدام به نصب روزشمار تاریخ تا آغاز پمپاژ دوباره تونل سوم کوهرنگ در میدان امام حسین (ع) این شهر کرده است.

این اقدام پس از سفر وزرای کشور و نیرو به اصفهان در پی بهره‌برداری از پروژه انتقال آب زاینده‌رود به حوضه کارون موسوم به بن- بروجن صورت گرفت.

به رغم آنکه جلسه اضطراری وزرای کشور و نیرو با نمایندگان مردم در مجلس، دانشگاهیان و کشاورزان اصفهانی در روز ۲۷ آبان سال جاری مصوباتی داشت اما در آن جلسه تاریخ معینی برای آغاز پمپاژ آب کوهرنگ سه به زاینده رود اعلام عمومی نشد. با وجود این، احمد وحیدی وزیر کشور در همان جلسه وعده داد که پمپاژ تونل سوم از دی ماه و همزمان با بارش‌های منطقه آغاز خواهد شد. در بند دوم مصوبات این جلسه نیز آمده است که عملیات اجرایی پمپاژ از تونل کوهرنگ سه از زمان مورد نیاز به حداقل میزان ممکن از زمان بارش‌ها در رودخانه بیرگان آغاز شود.

این در حالی است که بر اساس روزشماری که در میدان مرکزی شهر اصفهان نصب شده است به نظر می‌رسد در جلسه‌ای غیرعلنی تاریخی در دهه سوم بهمن ماه به مسؤولان استان اصفهان برای این امر اعلام شده است.

با این حال، پیگیری‌ها  حاکی از آن است که با دستور اخیر شورای امنیت کشور (شاک) به مدیران دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری قرار بوده که پمپاژ آب از هفته دوم دی ماه آغاز شود اما به دلیل تملک نشدن اراضی روستاهای بیرگان، مردم محلی ممانعت کردند.

اراضی که باید برای تأسیسات سد و تونل تملک شود حدود ۷۰۰ هکتار است که تاکنون طی این سال‌ها ۲۰۰ هکتار آن توسط دستگاه اجرایی خریداری شده است و گفته می‌شود برای تملک مجموع این اراضی به رقمی بالغ بر یک هزار میلیارد تومان نیاز است.

طبق مصوبه جلسه ۲۷ آبان سال جاری قرار بوده است که دولت ۶۰۰ میلیارد تومان برای تملک اراضی بیرگان از طریق وزارت نیرو به استان اصفهان تخصیص دهد تا عملیات اجرایی پروژه سد کوهرنگ سه ابتدای ۱۴۰۳ تکمیل شود اما این اعتبار مصوب تاکنون به اصفهان داده نشده است.

تونل کوهرنگ

 

این مساله در هفته‌های اخیر با زمزمه‌هایی مبنی بر واگذاری تملک اراضی و مدیریت تونل سوم کوهرنگ از شرکت آب منطقه‌ای اصفهان به شرکت آب منطقه‌ای استان چهارمحال و بختیاری همزمان بود که در همین پیوند حسن ساسانی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان ضمن تکذیب خبرهای منتشر شده در این خصوص، می‌گوید: پیرو یکی از مصوبات سفر اخیر وزرای کشور و نیرو به اصفهان به منظور احداث سد تونل سوم کوهرنگ و براساس توافق صورت گرفته مقرر شد تسهیل گری در خرید اراضی مورد نیاز جهت اجرای این پروژه به استان چهارمحال و بختیاری واگذار شود.

وی می‌افزاید: این توافق در راستای مذاکره با مردم محلی در این استان صورت گرفته است و به معنای واگذاری مدیریت تملک اراضی و تعهدات تونل سوم کوهرنگ به استان چهارمحال و بختیاری نیست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان خاطرنشان می‌کند: مدیریت تونل سوم کوهرنگ و احداث سد براساس قوانین و توافقات مربوطه در اختیار شرکت آب منطقه‌ای اصفهان خواهد بود و هیچ‌گونه تغییر و واگذاری در این خصوص صورت نگرفته است.

از سوی دیگر طولانی شدن عملیات اجرایی این پروژه در سال‌های اخیر به گمانه‌زنی‌هایی بین محافل کارشناسی در خصوص محل جانمایی و مشکلات فنی سازه سد کوهرنگ سه که از ۱۱ سال پیش در حال ساخت بوده و طی این مدت دو بار مشاور و پیمانکار آن تغییر کرده، دامن زده است.

سازه سد کوهرنگ سه پس از گذشت بیش از یک دهه اکنون ۵۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، با وجود این برخی کارشناسان حوزه آب می‌گویند که مطابق اسناد و مدارک موجود، تصویب مطالعات تفصیلی سد سوم کوهرنگ به صورت مشروط و علی‌رغم وجود ابهاماتی در خصوص میزان اثرگذاری ایجاد یک سد مخزنی با حجم حدود ۳۸۰ میلیون متر مکعب بر تأمین اهداف کنترل و انتقال منابع آب به حوضه مقصد و همچنین نبود شناخت کافی در خصوص توسعه کارست و وجود ریسک بیش از حد منطقی در رابطه با آب‌بندی مخزن سد انجام شده است.

این کارشناسان معتقدند محل فعلی با ریسک فرار آب مواجه شده و حفاری‌های مکرر تکیه‌گاه‌ها دلالت بر نبود پایداری کافی تکیه‌گاه‌های سد دارد؛ مسأله‌ای که البته بهروز سمیعی کارشناس ارشد سازه‌های هیدرولیکی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با استناد به مطالعات و گزارشات فنی شرکتی که از ابتدا مشاور این پروژه بوده است، گمانه‌زنی‌ها در این باره را رد کرده و تاکید می‌کند: تنها مشکل پروژه سد کوهرنگ سه نبود اعتبارات کافی برای تملک اراضی و تکمیل آن است.

طرح تونل و سد کوهرنگ سه با همه اما و اگرهایش و با کاهش تخصیص اولیه پس از گذشت سی‌سال در صورت بهره‌برداری قرار است سالانه حدود ۱۲۰ میلیون مترمکعب آورد برای زاینده‌رود داشته باشد. این پروژه که تاکنون برای اجرای آن میلیاردها تومان هزینه شده به دلیل اختصاص نیافتن منابع اعتباری ملی و کمبود بودجه برای تملک اراضی و اجرای طرح طی سال‌ها متوقف بوده است و همین امر سبب شد تا استان اصفهان به فکر تأمین منابع دیگری چون انتقال آب دریای عمان و سرشاخه‌های جنوب استان باشد.

انتقال آب دریای عمان به استان اصفهان براساس نوسان نرخ ارز در حال حاضر یکصد هزار میلیارد تومان برآورد شده است که منابع مالی آن را اتاق بازرگانی و صنایع بزرگ اصفهان تأمین خواهند کرد. از سوی دیگر انتقال منابع آب جنوب استان اصفهان به زاینده‌رود نیز رقمی بالای ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده که آن نیز از محل اعتبارات استانی قرار است تأمین شود در حالی که پاشنه آشیلِ تکمیل طرح تونل و سد کوهرنگ سه پس از سی سال تأمین نشدن بودجه یک‌هزار میلیاردی برای تملک اراضی بیرگان است.

مردم بیرگان مدعی هستند که بر اثر انفجارهای ناشی از اجرای پروژه سد که در فاصله کمی از خانه‌های آنان اتفاق افتاده است طی این سال‌ها دچار خسارت‌هایی شدند.

حاج محمدعلی بختیاری، شکاف‌ها و ترک‌هایی روی دیوارهای خانه‌اش را نشان می‌دهد و می‌گوید: پروژه‌ای که قرار بود مایه عمران و آبادانی باشد اینگونه ما را خانه خراب کرده است. در این روستا ۵۰ خانوار زندگی می‌کردند اما این سال‌ها از خانه و دیار خود کوچ کردند چون کار و معیشت خود را از دست دادند و زندگی سه نسل از مردم منطقه در بلاتکلیفی مطلق رها شده است.

منبع: مهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شاهزیدی
۱۴:۴۴ ۲۰ دی ۱۴۰۲
به دورغ عادت کردیم وبا آن پیر شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۲۰ دی ۱۴۰۲
خدا را شکر
Iran (Islamic Republic of)
علی اکبر
۱۱:۳۸ ۲۰ دی ۱۴۰۲
استان بالادست سرچشمه و مبدا و زاینده رودها و استان بام ایران چهارمحال بختیاری واقع در زاگرس مرکزی از موقعیت راهبردی ترین نسبت به استان پایین دست خود یعنی خوزستان و اصفهان دارد آیا مسولان کشوری در آبادی بالادست به این فهم و درک و شعور رسیده اند؟؟!! قطعا خیر پس تا زمانیکه مسولان سطحی نگرند این کشور آباد نخواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
پبدنیpebdeni
۱۱:۱۸ ۲۰ دی ۱۴۰۲
بخداوندی خدا انتقال آب اقیانوس برای ایران ما بصرفه و پایدار و مانا و ماندگار و جاودان و جاوید و همیشگی است تنها این عرضه و تلاش هر استانی را در برداشت از اقیانوس میرساند که چقدر توان دارد و توان خود را نشان دهد بجای حفر تونل های شصت و هفتاد کیلومتری در عمق دویست متری که به عمر ما هم کفاف نمی‌دهد و به ضرر بالادست و پایین دست و فقط سوزاندن سرمایه ملی است روشهای عاقلانه را در پیش بگیریم این پولها و اموال اموال مردم و بیت‌المال هستند درست نیست اینهمه ثروت که باعث سرو سامان صدها و میلیونها جوان و به خانه بخت رفتنشان و ساخت کارخانجات و تولیدی ها میشود را در زیر کوههای بختیاری و زاگرس مرکزی آنهم در زیر چندیل گسل بزرگ هزینه کرد که هران ممکن است همه هزینه ها پوچ و صفر شوند یعنی هم فرصت سوزی و هم سرمایه ملی سوزی
Iran (Islamic Republic of)
ZAGROSIAN E BAKHTIYARI
۱۰:۵۱ ۲۰ دی ۱۴۰۲
این قضیه کوهرنگ چی شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۲۰ دی ۱۴۰۲
کم ابی در سراسر ایران هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۲۰ دی ۱۴۰۲
هیچ بالادست سرچشمه و زاینده نابود بشه برای پایین دست بیابانی
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۱:۵۷ ۲۰ دی ۱۴۰۲
داستان و قصه و قضیه کوهرنگ فقط و فقط انتقال آب سرچشمه و بالادست این شهرستان پر آب است و نه آبادی و رشد صنعت در این شهرستان زیبا همین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۲۰ دی ۱۴۰۲
هیچ فقر بالادست و ثروت افزایی برای پایین دست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۲۰ دی ۱۴۰۲
آبادی بیابان و نابودی سرزمینی سبز و آباد
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyari
۱۰:۴۶ ۲۰ دی ۱۴۰۲
به همان امام حسین که برای همه جهانیان عزیزه و این تاریخ به ه برداری را در میدانش نصب کردید امیدواریم خیر اینکار به همه مردم فلات مرکزی و بختیاری و زاگرس مرکزی برسد
درست نیست جای زمینهای مرغوب و آباد کشاورزان و دامداران زمینی در جاهای دیگر به آنها سریعا واگذار نشود و خسارت‌های وارده به آن عزیزان مظلوم جبران نشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۲۰ دی ۱۴۰۲
برا اصفهان نیست اینم می‌ره یزد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۲۰ دی ۱۴۰۲
چقدر مطالب سنگین و مفهومش سخت ؟
Iran (Islamic Republic of)
احسان نصراصفهانی
۲۲:۳۳ ۱۹ دی ۱۴۰۲
قراره سالینه ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب به زاینده رود اضافه بشه از طریقرتونل ۳کوهرنگ اماقبل اینکه آب به زاینده رود برسه حدود ۲ماه پیش ۱۹۰ میلیون مترمکعب آب از زاینده رود برداشت شد و نسیب بن و بروجن از توابع چخارمحال بختیاری شد. پس لطفا منت سر زاینده‌رود نگذارید. قیل از اینکه آب به زاینده‌رود برسه از رودخانه دزدی شده. پس لطفاً ساکت بشید و بصورت کارشناسی صحبت کنید. لطفاً
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۱ ۱۹ دی ۱۴۰۲
پمپاژ به تونل به حق طرح های من درآوردی و فریب مردم !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۱۹ دی ۱۴۰۲
تمام چشمه ها خشک شدند از سمت تونل دوم تا ماربره تا خود بیرگان که تونل سوم زدند کشاورزی در حد صفر شده ودولت محترم هم هیچ کاری نکرده تا حالا و تمام مردم به طرف شهر ها آمدند و هیچ در آمدی هم ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۱۹ دی ۱۴۰۲
ای کاش کارشناسان هم سوادکافی داشتند هم یکجانبه صحبت نمیکردند هم خبرنگاران بااهل فن گزارش میگرفتند آب کجا هست سدبزنند جهت سنگرگرفتن ?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۱۹ دی ۱۴۰۲
روستای موردل بیرگان که تونل سوم دقیقا از زیر زمینهای زراعی روستا رد میشد باعث خشک شدن چشمه های روستا بر اثر انفجارهای داخلی تونل و نشست اب به داخل تونل شده و روستا الان با پمپاژ سازمان اب اصفهان از کف رودخانه انجام میشود . در ضمن آقای کارشناس کاملا غیر واقعی صحبت میکند چون سد جایی که واقع شده کوهی سسست و داری حفرهای خالیست و زیر سد نیز سنگ کامل نیست و هر چند متر دارای حفرهای خالی و شن و گل میباشد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۱۹ دی ۱۴۰۲
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۱۹ دی ۱۴۰۲
چقدر انقدر مدت طولانی ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۱۹ دی ۱۴۰۲
اانشالله به امید خداوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۱۸ دی ۱۴۰۲
جالبه ها
Iran (Islamic Republic of)
فرزند چهارم که کپن نداشت
۲۳:۰۰ ۱۸ دی ۱۴۰۲
زنده کردن زاینده‌رود به قیمت تشنه لب کردن مردم استان چهارمحال و بختیاری ، ممنوعیت های کشاورزی و برداشت آب از رود ها و...و... چند دهه گذشته باعث بیکاری خیلی از اهالی استان چهارمحال و بختیاری شده این شرط انصاف نیست انتقال آب استان چهارمحال و بختیاری باعث نابودی طبیعتش میشه اکثر چشمه های قدیمی خشک شده روستای ما قبلا پنجتا چشمه داشت الان برای آب شربش هم دچار کمبود و بحران میشه بیشتر ماه های سال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۷ ۱۹ دی ۱۴۰۲
هزاران هزار سال زاینده رود زنده و پرآب بود و در مسیر نه تنها کم نمیشد که بیشترم میشد تالاب گاوخونی پر بود از حیات وحش و زیبایی،کشاورزان هم در سرتاسر مسیر کارشونو میکردن ولی در این چند سال حضرات کاری کردن که نه تنها زاینده رود مرد بلکه کلی دریاچه و رود پر آبتر از زنده رود هم نابود شدن جازموریان، هامون ،ارومیه،هپرالعظیم،گاوخونی،خلیج گرگان،چغاخور،گندمان و.... همگی را کلا یا بیش از ۷۰,۸۰درصدشونو نابود کردن
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۵:۵۱ ۱۹ دی ۱۴۰۲
قابل توجه شما که می گی آب دادن به زاینده رود و خشک کردن لب مردم چهار محال اگه بری ببینی مردم چهار محال زاینده رود اصفهان رو خشک کردن قبل از چهارمحال و اول رودخانه حجم آب خیلی زیاده وقتی میاد تو چهارمحال همه آب و رمق زاینده رود را می کشند میبرن بالای کوه و باغات غیر مجاز آبیاری میکنن و یک رودخانه بی رمق میرسه به اصفهان طرح بن بروجن هم که آب اصفهان را میبره چهار محال و برداشت های بی رویه و غیر مجازی که هر کدام تیری به بدن بی جان زاینده روده
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۳۴ ۱۹ دی ۱۴۰۲
آب شما را یزد و قم و رفسنجان و بروجن بردند نه اصفهان که چند هزار سال آب داشته
Iran (Islamic Republic of)
احسان نصراصفهانی
۲۲:۳۶ ۱۹ دی ۱۴۰۲
آب زاینده رود حق زاینده‌رود هستش. ۵۰درصد همشهریان شما اصفهان زندگی می‌کنند. پس زاینده رود برای مردم اصفهان تنها نیست برای چهارمحال هم هست. آب زاینده رود اصلاً نه حالا نه ۱۰۰ سال دیگه هم به خود شهر اصفهان نمیرسه. تازمانی که بالا دست رودخانه دزدی میشه به اصفهان آب نمیرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۲۰ دی ۱۴۰۲
اصفهان و اهواز نیم ملیونی در دهه چهل به شهرهایی دو ملیونی تبدیل شدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۲۰ دی ۱۴۰۲
؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۲۰ دی ۱۴۰۲
هزاران هزار سال پایین دست جمعیتش دهها هزار نفری بود نه میلیونی و صنعت اندک و نه هزاران کارخانه و شهرها هم چند تا نه دهها شهر و غیره میفهمی ناشناسی که میگویی گاوخونی پر بود و همه چی بود بله سرچشمه که اقیانوس نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۲ ۱۸ دی ۱۴۰۲
خود مردم بیرگان اصلأ آب لوله کشی ندارند با بدترین شرایط زندگی می کنند تازه می خواهند آب را هم انتقال دهند آخه مگه آبی هم دیگر هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۷ ۱۸ دی ۱۴۰۲
اگه آب بود ببرید
Iran (Islamic Republic of)
اسد
۱۹:۴۶ ۱۸ دی ۱۴۰۲
تونل اول و دوم کوهرنگ ۷۵ درصد آب کوهرنگ کارون را به زاینده رود داد ! بذارین این ۲۵ درصد باقیمانده برا چهارمحال و بختیاری باقی بمونه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۱۹ دی ۱۴۰۲
حدود۲میلیلارد متر مکعب اب از حوزه زاینده رود وارد کارون میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۲۰ دی ۱۴۰۲
مطلبت درست نیست عزیزم
Iran (Islamic Republic of)
هستی
۱۹:۰۸ ۱۸ دی ۱۴۰۲
مشکل اصفهان آب نیست. مشکل اصفهان زیاده خواهی است. با انتقال از دریای عمان هم مشکلش حل نخواهد شد. اصفهان ب زودی در دود این همه صنعتی ک بزور برای خودش درست کرده خفه خواهد شد. چهارمحال ک چه عرض کنم ایران هم تخریب بشه این مردم راضی نخواهند شد. به اون دوستانی ک میگن کلی چهارمحالی تو اصفهان دارن زندگی میکنن عرض کنم اگر طرح های انتقال آب شما نبود ی دونه شون اونجا نبودن. خونه هاشون رو تخریب کردید. زمین شون رو گرفتید. شغلشون از بین رفته. 90 درصدشون کل روستاشون زیر آب رفته. بعد واس جایی ک دادید و دارید پولشو میگیرید خساست ب خرج میدید. انشالله خدا آواره کند هرآنکس ک راضی به آواره شدن هموطنش هست ب قیمت گرفتن آب. این آب حرام است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۲ ۱۹ دی ۱۴۰۲
شما حرف نزن اگه اصفهان نزدیک شما نبود الان شما از لرستان هم بدتر بودید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۲۰ دی ۱۴۰۲
بیشتر مشکلات از بی ابی هاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۵ ۱۸ دی ۱۴۰۲
باااباااا سال ۶۷ که مطالعاتشون رو انجام دادن بارندگی زیاد بود و چشمه کوهرنگ پر آب،الان با این وضع بارندگی و خشکسالی،نه آبی تو چشمه مونده،
Iran (Islamic Republic of)
مرصاد
۱۸:۱۳ ۱۸ دی ۱۴۰۲
ریشه بسیاری از مشکلات آبی کشور ؛ از طرح مهار آبهای دولت سازندگی هاشمی ، شروع شد ، که با احداث سد های متعدد ، در مسیر رودهای محدود کشور ، بجای درست کردن ابرو ، چشم را کور کرد !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۲۰ دی ۱۴۰۲
عالی
Iran (Islamic Republic of)
دوستدار ایران
۱۸:۰۲ ۱۸ دی ۱۴۰۲
باید به این مدیران محترم صد افرین گفت وسر تعظیم فرود اورد .چون خیلی سخت است که استانی را اباد کنی به قیمت نابودی استانی دیگر .از طرفی مدیران استان اصفهان فقط نابودی اصفهان را نظاره گر هستند.افرین .
Iran (Islamic Republic of)
ZAGROSIAN
۱۱:۴۷ ۲۰ دی ۱۴۰۲
خوبه که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۶ ۱۸ دی ۱۴۰۲
۲۲سال رودخانه اصفهان اب ندارکناررودخانه خشک شد هم ناراحتیدعکس نگیریم این جور که بعضی یا میگندنفت آبادان هم مال خودشون مس کرمانم مال کرمان این که نشدحرف به نظر شما این حرف درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۲۰ دی ۱۴۰۲
ولی وقتی فهم انتقال از اقیانوس و مدیریت انتقال بهتر باشه چرا اسرار به تخریب محیط زیست بالادست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۱۸ دی ۱۴۰۲
وقتی آب رودخانه زرینه رود میاندوآب را از دریاچه ارومیه به تبریز وصل کردید این حرف ها هم میزدید الان دریاچه ارومیه خشک شده به چکنم افتادید و به گردن تغییرات اقلیمی میندازید
یه سری ابله این کشور را به این وضعیت انداختن
Iran (Islamic Republic of)
شمسی
۱۶:۰۸ ۱۸ دی ۱۴۰۲
به سطح آشفتگی و پوپولیست گرایی بین دولت ها نگاه کنید. ۳۰ سال طرحی برنامه ریزی و اجرا می شود و تونل عظیم ده ها کیلومتری کوهرنگ ۳ حفر می شود ولی بعد در تونل را بلوک می چینند تا از آن استفاده نشود!
خب پدر آمرزیده ها، یا به شکل منطقی در طرح های مهندسی مخالف می کردید که طرح اجرا نشود یا حالا که شد حداقل می گذاشتید در زمان سیلاب آب در تونل جاری شود. ۱۰ سال تونل کوهرنگ ساخته شده و خاک می خورد، اصلا منطق و قوه عاقله ای در وزارت نیرو و دولت در مدیریت آب هست؟
United States of America
سلام
۱۵:۵۵ ۱۸ دی ۱۴۰۲
این اقدام باعث تخریب محیط زیست چهارمحال و بختیاری ومعلوم شدن چشمه وکوچاندن عشایر منطقه کوهرنگ خشکیدن آب چشمه کوهرنگ وعلمی آشکار درحق مردم کوهرنگ و چهارمحال و بختیاری است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۱۸ دی ۱۴۰۲
عشایر خیلی وقته که کوچانده شدن به اصفهان عمو
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۱:۰۰ ۲۰ دی ۱۴۰۲
؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۱۸ دی ۱۴۰۲
اصفهان می‌خواهد قطب گردشگری صنعتی و کشاورزی هر سه باشد و این غیر ممکن است و اکنون دچار فرونشست شده ولی سایر استان‌ها را چار فرونشت و نابودی خو اهد کرد و خودش هم درست نخواهد شد هر زودتر کل صنایع را از داخلش به سواحل جنوب ببرید وگرنه کل کشور را به نابودی خواهد کشاندمسیولین به هوش باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۱۹ دی ۱۴۰۲
اصفهان قطب گردشگری و کشاورزی و صنعتی بوده مشکلی هم نبوده تا وقتی که در چهارمحال رمق زاینده رود را کشیدند و آبی برای اصفهان نگذاشتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۳ ۱۹ دی ۱۴۰۲
تو که سواد نداری حرف نزن
Iran (Islamic Republic of)
مهسا
۲۳:۱۰ ۱۹ دی ۱۴۰۲
درسته امافرونشست اصفهان مال بهره برداری از چاه های آب به خاطر اینکه آب نداره آب اصفهان را برده اند برادر کجای کاری سی ساله
Iran (Islamic Republic of)
مهسا
۲۳:۲۲ ۱۹ دی ۱۴۰۲
آفرین خداخیرت دهد ما این صنایع را نمی‌خواهیم آهای جهان این صنایع برای ما بی آبی والودگی فقط داشته ببرید ببرید ببرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۱۸ دی ۱۴۰۲
آمریکا در سال ۱۹۹۷، طرح اتصال دریای خزر به خلیج فارس را در فهرست تحریم‌های خود علیه ایران قرار داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۱۸ دی ۱۴۰۲
به آمریکا ربط نده. چای دبش پول این طرح و امثال آن را بالا کشیده.
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyari
۱۱:۰۴ ۲۰ دی ۱۴۰۲
آمریکا غلط کرده ،امریکا کی باشه که جلو طرحی ملی ما را بگیره امریکا نمی تون کاری از پیش ببره اون باید از ایران بترسه روزی که ایران برگرده و جواب این همه ترور خواهد گرفت
این به خود ما ایرانیها و نلاشمان بستگی داره اتفاقا انتقال از اقیانوسها به هر میزان برای آبادی جنوب و سواحل و جزایر و شرق و مرکز کشورمان یک کار عاقلانه و بصرفه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۱۸ دی ۱۴۰۲
یکی از خواسته های ما ازمجلس فعلی وآینده ودولت محترم پیگیری گنجاندن طرح احداث ایرانرود در برنامه توسعه ۵ساله واجرای آن است زیرا دشمن آمریکایی در سال ۱۹۹۷، طرح اتصال دریای خزر به خلیج فارس را در فهرست تحریم‌های خود علیه ایران قرار داد . لذا با اجرای آن دشمنان ایران قوی را خوار وذلیل خواهیم کرد وصنعت آبزی پروری ،سیمان وفولاد ،گردشگری دریایی کشاورزی و....را با اشتغال بیش از ۲میلیون نفر هرچه بیشتر توسعه خواهیم داد وازهمه مهمتر باخشکسالی وتغییر اقلیم مبارزه کرده و سپس توان فنی و نیروی کارآزموده را به سراسر دنیا صادر خواهیم کرد وکشورهای دنیا را از حیث امنیتی وصنعت ونیروی کار به ایران وابسته خواهیم کرد. ضمنا از همه ایرانیان تمنا دارم ازطرح ابر پروژه احداث ایرانرودازخلیج فارس به خزر برای تمدن سازی نوین ایرانیان بآدرس زیر farsnews.ir/my/c/219241 لطفا حمایت بفرمایند ‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۱۸ دی ۱۴۰۲
ایران رودی که تو میگی باعث شوری آبهای زیرزمینی میشه چون درصد نمک آب خلیج فارس بسیار بالاست وآب های زیرزمینی خیلی زیادی را نابود میکنه پس از نظر زیست محیطی این طرح رده
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان
۱۱:۰۶ ۲۰ دی ۱۴۰۲
ایران رود قرار نیست آب شور انتقال بده بلکه میتوان شیرین سازی کرد و با لوله انتقال داد پس این شوری ساخته و پرداخته ذهن دوست و کم خردان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۲۰ دی ۱۴۰۲
بهتره عزیزان نخبه و نژاد پرست و زیاده خواه زیادی نظر ندهند کوهرنگ بختیاری و استان بام ایران چهارمحال بختیاری سرچشمه و زاینده و خواستگاه و زاینده زاینده رود و کارون و بخشی از دز است چرا حرفی میزنید که آدم به عقل و فهم تان شک کند سخاوتمند تر از لرستان و بختیاری در ایران نیست و نبوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۱۸ دی ۱۴۰۲
لعنت ب شما مافیای اب ک میخواهید مردم یک استان را از تشنگی بکشید تا دختر و پسر های اصفهانی کنار زاینده رود عکس یادگاری بگیرند
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۴:۲۹ ۱۸ دی ۱۴۰۲
نادونی که این حرف میزنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۱۸ دی ۱۴۰۲
عزیزم بزودی کوهرنگ یک دو سه چشمه لنگان و خدنگستان از آیات بختیاری با همت مردم این منطقه به خودمنطقه برمیگردد.... اعصاب خودت رو خورد نکن
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد علیخانی
۱۵:۰۵ ۱۸ دی ۱۴۰۲
از اوضاع و احوالت خوب پیداست که نا آگاهی
از کدام رودخانه،آب و عکس یادگاری حرف میزنی،من شخصا مثل شما فکر نمیکنم و نژاد پرست نیستم اما جمعیت کثیری از استان چهار محال در اصفهان و اطراف آن زندگی میکنند،اونا نه آب مصرف میکنند،نه کار میخواهند،نه عکس یادگاری میگیرند و یا کلادر خانه حبص هستند که چشمشون به رودخانه خشک و برهوت زاینده رود نیفتد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۱۸ دی ۱۴۰۲
ای نادون آب له ۹۰درصد مردم شهرکرد در اصفهان ساکن هستند و کار می کنند .خیلی آبادانی و خوزستانی در اصفهان هستند.چی می گی عمو. حالت خوشه
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۶:۰۳ ۱۸ دی ۱۴۰۲
با این طرز فکر خودتون را تبدیل به یک قوم نژادپرست کردید که حتی کسی حاضر به ازدواج با قوم و قبیله شما نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۴ ۱۸ دی ۱۴۰۲
یزدی هستی که تفرقه می‌ندازی دختر پسرهای اصفهان همشون از چهارمحال هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۶ ۱۸ دی ۱۴۰۲
زاینده رود نیازی به انتقال آب ندارد کافیه فقط آبی که از زاینده رود به یزد منتقل میشه را قطع کنید اونوقت زاینده رود دوباره زنده میشه ،
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۱۸ ۱۸ دی ۱۴۰۲
نصف جمعیت اصفهان را لرها گرفتن شهرکردی ها خوزستانی ها آبادانی ها خرم ابادیا و ... واقعا همتون نمک نشناسید. کاش ی قانون تصویب میکردن هر کی دهات خودش زندگی کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۱۹ دی ۱۴۰۲
زاینده رود آب داشت اگه مردم چهار محال آن را نمی دزدیدن وگر نه خروجی سد زیاده رودخانه از چهار محال که رد میشه کمتر از یک دهم آبش میمونه همش رو می‌کشند بعد هم اصفهان آب را برای صنعت و کشاورزی و زیست محیط میخاهد نه عکس گرفتن
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان
۱۲:۴۴ ۲۰ دی ۱۴۰۲
هیچ فرقی برای پایین دست و بالا دست نداره کم ابی در ایران زیاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۱۸ دی ۱۴۰۲
مطالعاتش مال سال ۱۳۶۷ بوده؟
آب و هوا کلا تغییر کرده
دوباره باید مطالعات روش انجام بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۱۸ دی ۱۴۰۲
؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۱۸ دی ۱۴۰۲
مدیریت نادان با انتقال آب از این استان به آن استان و سدزدنهای بیحساب و کتاب باعث نابودی محیط زیست ایران گشته است آن هم بصورت کمی و کیفی و برگشت ناپذیر و به تبع آن نسل مردم هم بهمین طریق در معرض نابودی قرار داده اند و با تولید فقر و تورمسازی و گران کردن زندگی مردم و گران اداره کردن اجتماع از هم پاشیده و انگل پروری بسیار زیاد و ایجاد ادارات موازی برای کنترل مردم و شستشوی مغزی مردم فقیر و بیچاره کرده شرایطی را فراهم کرده اند که توده مردم از لحاظ بینوا شدن مثل رودخانه بزرگی می مانند که با سرعت زیاد بسمت دره عظیم فقر و بدبختی و فلاکت و هلاکت و برگشت ناپذیر و یک‌طرفه روان هستند و هر روز هم بشدت و مقدار آن می افزایندو این مدیریت نادان خودسر به و همه چیز آن و همه چیزخوار هرچه هم دست و پا می زند که اوضاع را بهتر کند بعلت نخبه کشی و پخمه و متملق پروری بیشتر به نابودی حرث و نسل و محیط زیست مردم سرعت و شدت و گستردگی میدهد و متاسفانه بقول معروف ول کن معامله هم نیستند!!!
United States of America
کمیل
۱۵:۵۷ ۱۸ دی ۱۴۰۲
باید علیه وزارت نیرو ومعاونینش که اصفهانی هستند طرح شکایت شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۱۹ دی ۱۴۰۲
کاکام تو اول پرچمتو بردار بعد نظر بده
Iran (Islamic Republic of)
Zagrosian
۱۱:۲۴ ۲۰ دی ۱۴۰۲
چکار به پرچمش داری مهم ملی اندیشه و نه منطقه ایی اندیشی سواحل طلایی جنوب را ول کردید چسبیدبد به آبادی بیابان‌های شرق و غرب و شمال شرقی و جنوب شرقی و جنوب غربی بختیاری ،بختیاری ثروتمند و مظلوم و بیچاره