ثبت ۴۳۳ گونه جانوری در مناطق حفاظت شده چهارمحال و بختیاری

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۱۱.۸ درصد مساحت استان جزو مناطق حفاظت شده است، گفت: تا کنون ۴۳۳ گونه جانوری، ۳۰۱ گونه پرنده، ۴۶ گونه پستاندار، ۴۹ گونه خزنده، چهار گونه دوزیست، ۳۴ گونه ماهی و یک هزار و ۳۶۰ گونه گیاهی در این استان به ثبت رسیده است.

سعید یوسف‌پور با اشاره به اینکه مبنای کاری سازمان محیط زیست بر اساس آمایش سرزمینی و قوانین بالادستی است، گفت: جهت راه‌اندازی هر فعالیت اقتصادی تولیدی لازم است تاییدیه محیط زیست اخذ شود، همچنین مدیریت تالاب‌ها، هوای پاک، آب و خاک، مدیریت پسماند و حفاظت از تنوع زیستی و طبیعت بر عهده این سازمان است.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به وجود هشت تالاب در استان که مدیریت و حفاظت از آن‌ها به عهده سازمان محیط زیست است، ادامه داد: در پاسگاه‌های محیط‌بانی استان ۲۰۰ نیرو به منظور جلوگیری از تخریب تنوع زیستی، شکار غیرمجاز و قطع درختان فعالیت می‌کنند.


بیشتر بخوانید


وی در ادامه با بیان اینکه این محیط‌بانان در مناطق دوردست و صعب‌العبور مشغول خدمت هستند، افزود: حوزه حفاظت محیط زیست کشور تا کنون ۱۲۲ شهید و جان‌نثار داشته است.

یوسف‌پور با اشاره به فرسودگی ناوگان و کمبود نیروی حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری، تصریح کرد: در استان و خصوصا شهرستان‌های جدید کمبود خودرو داریم.

وی با بیان اینکه هدف و برنامه سازمان هوشمندسازی حفاظت محیط زیست است، گفت: در تالاب‌های استان شاهد نصب دوربین‌های دید در شب و استفاده از این دوربین‌ها در مناطق تحت مدیریت جهت کنترل و گشت‌های شبانه هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۱۱.۸ درصد مساحت استان جزو مناطق حفاظت شده است، ادامه داد: تا کنون ۴۳۳ گونه جانوری، ۳۰۱ گونه پرنده، ۴۶ گونه پستاندار، ۴۹ گونه خزنده، چهار گونه دوزیست، ۳۴ گونه ماهی و یک هزار و ۳۶۰ گونه گیاهی در استان به ثبت رسیده است.

وی در پایان با اشاره به اینکه پلنگ ایرانی، کرکس مصری، اردک سرسفید و بالابان از گونه‌های جانوری در خطر انقراض استان به شمار می‌روند، خاطرنشان کرد: برای حفاظت ویژه از گونه‌های غاز پیشانی سفید کوچک، پلنگ ایرانی، خرس قهوه‌ای، قوچ و میش وحشی و قزل‌آلای خال قرمز برنامه عملیاتی در دستور کار اداره‌کل حفاظت محیط زیست قرار دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.