بیش از ۸۵ درصد ناوگان درون‌شهری به سن فرسودگی رسیده است

رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم با بیان اینکه بیش از ۸۵ درصد ناوگان درون‌شهری به سن فرسودگی رسیده است، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را نیازمند حمایت مجلس و نیز اختصاص بودجه در قانون ۱۴۰۳ دانست.

داریوش گلعلی زاده در یک برنانه رادیویی با اشاره به برنامه‌های عملیاتی برای کاهش آلودگی هوا گفت: تکالیف باید در کاهش آلودگی هوا اثربخشی داشته باشد و برنامه عملیاتی نیز باید از سوی سازمان‌های ذی‌ربط تهیه شود تا در قانون بودجه ۱۴۰۳ اعتبارات مورد نیاز را بر اساس شاخص‌های کمی دریافت کنیم.

وی اضافه کرد: بر اساس ماده ۲ قانون هوای پاک مکاتباتی با دستگاه‌های اجرایی داشتیم و اولویت‌بندی نیز صورت می‌دهیم که اگر منابع محدود شد، از منابع دیگر استفاده کنیم. سعی داریم این مفاد با حمایت مجلس و تصویب قانون بودجه به تصویب برسد.

گلعلی زاده توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی را یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها و اقداماتی دانست که چند اتفاق را در راستای آلودگی هوا رقم می‌زند.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۵ درصد ناوگان درون‌شهری به سن فرسودگی رسیده است، گفت: این‌ها مصرف سوخت بالایی داشته و مجهز به تجهیزات کاهش آلایندگی نیستند و اثر آن در افزایش و تشدید آلودگی هوا مشاهده می‌کنیم.

گلعلی زاده ادامه داد: سال گذشته باید یک میلیون و ۴۷۰ هزار خودرو وارد کشور می‌شد، ولی ۲۰ هزار و ۸۰۰ دستگاه به کشور وارد شد و از این‌رو این نوسازی موجب می‌شود مردم برای استفاده از خودرو‌های عمومی تشویق می‌شوند و مصرف سوخت و ترافیک را در پی دارد.

وی افزود: وقتی خودرو در ترافیک گرفتار می‌شود ۵ برابر یک خودروی در حال حرکت آلودگی ایجاد می‌کند.

گلعلی زاده خاطرنشان کرد: بر اساس آیین‌نامه اجرایی ساماندهی صنعت خودرو از رده‌خارج کردن خودرو‌های فرسوده را نیز در دستور کار خواهیم داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار