در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

بازیگری یک امر تکنیکال است

يک بازیگر تئاتر گفت: بازیگری جدای از تصویر یا صحنه نمایش، یک امر تکنیکال است.

حسین ابراهیمی بازیگر نمایش گناه مشترک درباره نقش خود در این نمایش گفت: من نقش یک دانای روان پریش را بازی میکنم که مواردی، چون غیر عادی بودن، اعتماد به نفس و خونسردی سادیستیک در آن به چشم می‌خورد. شخصیتی که مابه ازای واقعی اش دور از ذهن، باورنکردنی و حتی زشت است.

وی در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین ویژگی نقش و تفاوتی که با دیگر شخصیت‌هایی که تاکنون به آن‌ها جان بخشیده‌اید؛ چیست؟ بیان کرد: مهم‌ترین ویژگی این نقش، گروتسک بودن آن است. یعنی می‌تواند مخاطب را بین خندیدن و وحشت معلق نگه دارد. شاید نقش من در این نمایش در نقاطی بار طنز هم داشته باشد، اما طنزی همراه با وحشت، تلخی و اندوه.

ابراهیمی درباره چالش‌های خود و ایجاد حس بر روی صحنه گفت: بازیگری جدای از مدیوم تصویر یا صحنه نمایش، یک امر تکنیکال است، چه روی صحنه و چه پشت دوربین می‌توان از این تکنیک‌ها به همراه استعداد برای باور پذیر کردن نقش استفاده کرد؛ اما در نمایش گناه مشترک از ابتدا قرار بود من در اواخر نمایش به روی صحنه بیایم، ولی در نهایت به این نتیجه رسیدند که صحنه آخر هم ضبط و پخش شود. پس بازی من، که قرار بود دو سویه مختلف داشته باشد، در یک سویه که همان تصویر بود خلاصه شد. 

وی ادامه داد: قرار بر این بود مخاطب من در تصاویر، بازیگران روی صحنه باشند و در انتها با آمدن روی صحنه مستقیما رو به تماشاگران حاضر در سالن دیالوگ بگویم که پس از تغییرات اعمال شده با تغییر لحن، میمیک و زبان بدن هر دو وجه را در قالب تصویر ارائه کردم.

این بازیگر از تجربه بازیگری گفت: هر چه تجربه بازیگری بیشتر باشد، بازیگر در ایفای نقش‌های متفاوت موفق‌تر خواهد بود؛ اما تجربه زیستی، خودشناسی، خودباوری، به یاد داشتن خاطرات از دورترین خاطره تا … و در نهایت آگاهی بسیار مهم است. البته این نکته را هم متذکر شوم که گاهی قرار است بازیگر نقشی را بازی کند که هیچ تجربه زیستی از آن نقش یا آن حس ندارد و اینجاست حافظه اشتراکی به کمک بازیگر می‌آید؛ یعنی بازیگر باید به خود رجوع کرده و نزدیکترین حسی را که پیدا می‌کند جایگزین نماید و اگر این اتفاق بیفتد بازیگر می‌تواند نقش‌های متفاوت را به خوبی ایفا نماید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۲۵ دی ۱۴۰۲
اصل بازیگری غرق شدن توی نقشه و باید تا پایان فیلمبرداری ایزوله زندگی کنه و حداقل یکسال بعد از هنرننایی هم مسافرت و استراحت کنه تا حالش سر جاش بیاد