امیرعبداللهیان:

جنگ علیه یمن را متوقف کنید/ تاریخ نتانیاهو به پایان رسیده است

وزیر امور خارجه در نشست خبری با همتای هندی به آمریکا و انگلیس هشدار داد که جنگ علیه یمن را فورا متوقف کنند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که امروز میزبان همتای هندی «سوبرامانیام جایشانکار» بود، پس از دیدار و گفتگو با وزیر خارجه هند در نشست خبری مشترک به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.

امیرعبداللهیان در ابتدای این نشست ضمن خیرمقدم به همتای هندی گفت: سفر وی گام مهم در توسعه همکاری‌های متنوع و گسترده ایران و هند است. به عنوان دوستان دیرینه و شرکای قابل اعتماد گفتگو‌های مفیدی را در راستای منافع دو کشور داشتیم.

وزیر خارجه بیان کرد: بر توسعه بندر چابهار و مسیر ترانزیتی شمال - جنوب، توسعه تجارت و روابط ملت با ملت از طریق استفاده از ظرفیت موجود و گسترش همکاری‌های دو و چندجانبه مورد تأکید ما قرار داشت.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: وزرای خارجه در حاشیه نشست سران بریکس توافقاتی را داشتند بر وجود اراده سیاسی دو دولت برای بسط همکاری‌های فرهنگی، عملی، صنعتی، اقتصادی، تجاری، گردشگری و فناوری تأکید کردیم. 

ضرورت تامین امنیت دریانوردی و کشتیرانی مورد تأکید ایران است

وی گفت: مناسبات موجود و موانع بر سر اجرای برخی توافقات را بررسی کردیم. اتفاق نظر داریم تیم‌های فنی و کارشناسی دو کشور برای رفع موانع و سرعت بخشیدن بر اجرای توافقات فیمابین نشست‌هایی را در اسرع وقت در پایتخت‌ها برگزار کنند. همکاری‌های راهبردی دو کشور به ویژه بعد از عضویت ایران در شانگهای و بریکس که البته همکارم آقای جایشانکار و نخست‌وزیر هند در عضویت ایران در هر دو سازمان نقش سازنده و مهمی داشت و از این نقش مثبت هند تشکر می‌کنم، از دیگر موضوعات مورد توجه ما بود.

وزیر خارجه بیان کرد: اتفاق نظر داریم علاوه بر مناسبات دوجانبه در قالب توافقات و اسناد موجود فیمابین در حوزه همکاری‌های شانگهای و بریکس از ظرفیت‌های موجود به نحو مطلوب استفاده کنیم. در دیدار امروز در حوزه همکاری‌ها و اشتراک دیدگاه‌ها در موضوعات بین‌المللی و به ویژه سازمان ملل دیدگاههای خود را به اشتراک گذاشتیم از جمله وضعیت اسفناک غزه و فلسطین و نسل کشی در آنجا مورد توجه قرار گرفت.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: ایران همواره بر پرهیز از توسعه جنگ تأکید داشته و ضرورت تامین امنیت دریانوردی و کشتیرانی مورد تأکید ایران است و این موضوعی است که در روابط دوستانه‌ای که با دولت نجات ملی در صنعاء داریم مورد تأکید این دولت قرار دارد. مقامات صنعا در سفر دو هفته پیش یکی از مقامات عالی‌رتبه خود به تهران به ما اطمینان دادند در مسیر امنیت دریانوردی هیچ اخلالی ایجاد نخواهند کرد، ولی موضع آن‌ها این است تا زمانی نسل کشی در غزه ادامه دارد نسبت به ممانعت از تردد کشتی‌های اسرائیل و یا به سمت بنادر اسرائیل حرکت می‌کنند، اقدام خواهند کرد.

یمن بخشی از واقعیت و امنیت منطقه غرب آسیاست

وی گفت: یمن بخشی از واقعیت و امنیت منطقه غرب آسیاست. در خصوص تحولات قفقاز و افغانستان با همکارم گفتگو کردیم.

امیرعبداللهیان بیان کرد: ضرورت توقف جنگ و نسل کشی در غزه را در پیام‌های مختلف از طریق سوئیس حافظ منافع آمریکا به صورت رسمی بار‌ها به مقامات آمریکا و کاخ سفید تأکید کرده و به آن‌ها هشدار دادیم. آمریکا نمی‌تواند از یک سو داعش را در منطقه ما خلق کند و از سوی دیگر سخن از مبارزه با داعش و تروریسم به میان بیاورد. آمریکا نمی‌تواند در کنار اسرائیل با تمام توان قرار بگیرد و در کشتار ۲۴ هزار غیرنظامی در غزه از جمله هزاران زن و بیش از ۱۲ هزار کودک سهیم باشد و دیگران را به خویشتنداری دعوت کند.

با صدای بلند به بلینکن می‌گویم راه‌حل جنگ نیست

وی گفت: با صدای بلند به آقای بلینکن می‌گویم بار‌ها به شما گفته‌ایم راه‌حل در جنگ نیست. ما صد روز پیش و پس از عملیات طوفان الاقصی در هفت اکتبر به شما اعلام کردیم که دست خود را در غزه به خون مردم بیگناه آلوده نکنید. سرنوشت خود را به سرنوشت نتانیاهو گره نزنید. نتانیاهو با پرونده‌های مختلفی در سرزمین‌های اشغالی مواجه است و تاریخ او به پایان آمده است. کاخ سفید منافع مردم آمریکا را به این رژیم آپارتاید گره نزند. 

وزیر خارجه بیان کرد: ایران با قوت از امنیت کشتیرانی و دریانوردی در منطقه حمایت می‌کند و به آمریکا و انگلیس هشدار می‌دهیم جنگ علیه یمن را فورا متوقف کنند و به آمریکا و رژیم اسرائیل هشدار می‌دهیم جنگ و نسل کشی علیه غزه را متوقف کنند. راه‌حل هرگز نظامی نخواهد بود. 

وی گفت: برای دولت و ملت هند بهترین‌ها را از خدا آرزو دارم.

دولت هند فارسی را در سیاست‌گذاری‌های آموزشی خود به رسمیت شناخته است

«سوبرامانیام جایشانکار»  نیز در ادامه نشست خبری ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران، با اشاره به حمله اخیر تروریستی در کرمان، این اقدام تروریستی به دولت و ملت ایران تسلیت گفت و افزود: امروز با رئیسی دیدار می‌کنم و سلام آقای مودی را ابلاغ خواهم کرد.

وزیر خارجه هند بیان کرد: آقای رئیسی و مودی در ژوهانسبورگ با هم ملاقات داشتند و در تماس هستند و من با همتای ایرانی خود در تماس هستم. تبادلات مردمی بین دو کشور همیشه مورد توجه ما بوده و تقویت شده‌اند. ایران و هند متحد هستند و دارای اشتراکات زیادی از جمله در زمینه ادبیات، فرهنگ و زبان هستند که بنیان منحصر به فردی را برای ما فراهم می‌کند.

جایشانکار عنوان کرد: دولت هند فارسی را در سیاست گذاری‌های آموزشی خود به رسمیت شناخته است.

وزیر خارجه هند گفت: هند علاقه‌مند است از موقعیت منحصر به فرد ژئوپلتیکی ایران استفاده کند که هند را به افغانستان و اوراسیا متصل کند. درباره کریدور شمال - جنوب و مسائل بین‌المللی و شرکت هند در بندر چابهار گفتگو کردیم.

وی با بیان اینکه نقشه راه خوب و بلندمدتی را برای سال‌های آینده ترسیم کردیم، افزود: باید پیشرفت این پروژه‌ها را مورد ارزیابی قرار دهیم. هر دوی ما بسیار نگران وضعیت غرب آسیا هستیم و از تشدید و گسترش خصومت‌ها و خشونت‌ها جلوگیری کنیم و قرار است بحث‌ها را در ضیافت ناهار ادامه دهیم.

هند به کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه ادامه می‌دهد

وزیر خارجه هند گفت: هند موضع خدشه ناپذیر در مقابله با تروریسم و افراط گرایی داشته و این موضع را ادامه می‌دهد. باور داریم در هر منازعه‌ای از کشته شدن غیرنظامیان جلوگیری کنیم. به وضعیت اسفبار در غزه و کشته شدن زنان و کودکان در غزه اشاره و درباره آن گفتگو کردیم. درباره ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه صبحت کردیم. هند کمک‌های انساندوستانه به غزه داشته و ادامه می‌دهد.

وی گفت که موضع هند حمایت از راهکار دو دولتی در فلسطین است و افزود: هر دو طرف باید از حرکات تحریک آمیز اجتناب کرده و به دیالوگ و دیپلماسی رو بیاورند. 

جایشانکار به تحولات اخیر در دریای سرخ اشاره کرد و ادامه داد: شاهد حملاتی در نزدیکی هند بودیم و برای ما و جامعه بین‌المللی نگران کننده است. این حملات بر روی منافع انرژی و اقتصادی هند تاثیر گذاشته است و این مسأله به نفع هیچ طرفی نیست.

هند از عضویت ایران در بریکس خرسند است

وی گفت: من و آقای امیرعبداللهیان به تحولات افغانستان پرداختیم و قرار است بیشتر در این باره صحبت کنیم.

وزیر خارجه هند افزود: منازعه اوکراین و تبعات آن و بحث قفقاز از دیگر مباحث مورد گفت‌وگوی ما بود.

وی به عضویت ایران در بریکس اشاره کرد و افزود: هند از عضویت ایران در بریکس بسیار خرسند است.

وزیر خارجه هند همچنین گفت:‌همکاری‌های بین‌المللی بین دو کشور وجود داشته و با قدرت ادامه می‌یابد. 

جایشانکار بیان کرد: مطمئن هستم امروز بحث‌ها و توافقات ما به همکاری‌های ما خواهد افزود و باعث می‌شود فهمی که از یکدیگر داریم بیشتر خواهد شد. همیشه به دنبال این بودیم که در کشور‌های خودمان آبادی و رفاه و پیشرفت باشد و برای ما ارزشمند است که با یکدیگر رایزنی و گفتگو داشته باشیم به خصوص در دنیایی که پر تنش است.

وزیر خارجه هند ابراز امیدواری کرد که امیرعبداللهیان بزودی به هند سفر کند.

وی با بیان اینکه تحولات اخیر در دریای سرخ به نفع هیچ طرفی نیست، از وضعیت جاری ابراز نگرانی کرد و گفت که این تحولات بر منافع اقتصادی و انرژی هند تاثیر گذاشته است.

برچسب ها: ایران و هند ، یمن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۴ ۲۵ دی ۱۴۰۲
مرگ بر اسرائیل وحامیانش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۵ ۲۵ دی ۱۴۰۲
پایان نتانیاهو یا اسراییل
Germany
سرباز اسلام
۲۱:۵۲ ۲۵ دی ۱۴۰۲
نتانياهو يك شخص است اتمام تاريخ مصرفش تعجبي ندارد اسرائيل به پايان خط رسيده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۲۵ دی ۱۴۰۲
کار رژیم صهیو نیستی و نتا نیا هو ی کافر حرام زاده دیگر به آخر خط رسیده است رژیم صهیو نیستی غاصب فاتحه خودش را بخواند ارتش های اسلامی جهان بپا خواسته اند ولشکر های اسلامی را جهت محو رژیم صهیو نیستی به منطقه خاورمیانه اعزام شده اند..‌‌‌‌‌‌‌‌رژیم صهیو نیستی دیگر نفس های آخر خودش را می کشد .‌‌ ‌‌۱۰۰ میلیون موشک دوربرد اتمی آماده شلیک به سمت اراضی اشغالی فلسطین اشغالی هستند رژیم صهیو نیستی در نطفه خفه خواهد شد و ریشه صهیو نیست های یهودی خشک و سوزانده خواهد شد....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۲۵ دی ۱۴۰۲
فکر کنم هنوز تو خواب غفلت به سر میبری اقا امیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۵ ۲۵ دی ۱۴۰۲
همین الان خبر رسیده که بایدن دستشو گذاشته رو چشمش و گفته چشم اوستا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۲۵ دی ۱۴۰۲
????????????????????????????????????????????????????????????????????????
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۲۵ دی ۱۴۰۲
ایشون به درد. وزارت امور خارجه نمیخورن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۹ ۲۵ دی ۱۴۰۲
معلوم هست که وزیر خارجه هند برای رساندن پیام تهدید آمریکا به ایران آمده است ولی نترسید آمریکا هیج غلطی نمی تو اند بکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۱ ۲۷ دی ۱۴۰۲
بازار خودرو که میگه خوب بلده غلط کنه
Iran (Islamic Republic of)
عمار .
۱۶:۵۴ ۲۵ دی ۱۴۰۲
به نام خداوند جان و خرد : بسم رب الشهدا و الصدیقین : صهیونیستها و آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها و غربیها و مقامات کشورهای اسلامی همپیمانان این جنایتکاران که در جنایت نسل کشی فجیح وحشتناک اسفناک تاریخی فلسطینیان و مردم مومنین مسلمین غزه و به شهادت رساندن مردم حزب الله لبنان سوریه یمن عراق ایران اسلامی دست داشته و دست دارند به عذابهای پی در پی الهی سخت وحشتناکی دوچار خواهند شد و همگیشان به اذن الله خداوند جل مقطوع النسل خار ذلیل زمینگیر حقیر نا امید ناکام خواهند شد و به امراض جسمی روحی وحشتناک شدیدی دوچار خواهند شد که هیچ دوا درمانی برایشان کارگر نمی باشد و تا آخر عمر کثیفشان زجر کش می شوند . الهی و ربی من لی غیرک
و الهی آمینن یا رب العالمین . با آل علی علیه السلام هر که درافتاد ور افتاد . این نفرین را هرگز فراموش نکنید ای جنایتکاران خبیث ملعونین حرامزاده های حرام لقمه . التماس دعا و صلوات .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۲۵ دی ۱۴۰۲
نه به اون همه شعار حماسی که سر میدادید و میدید و نه به این همه التماس که جنگ رو متوقف کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۲۵ دی ۱۴۰۲
مدتی بود این امیر عبداللهیان هشدار را کنار گذاشته بود و ماها دلمون تنگ شده بود برا هشدارهاش !
امیرجان وقتی هشدار میدی پشتش باید عمل باشه وگرنه اسمش میشه قمپز ...
آخرین اخبار