تخت جمشید و نقش رستم با طعم گوجه فرنگی و پیاز!

تخت جمشید و نقش رستم در محاصره گوجه فرنگی، پیاز و انبوهی از زباله‌ها قرار گرفتند مکان‌هایی تاریخی که نه تنها متعلق به ایرانیان بلکه جهانیان هستند و سالانه مورد بازدید گردشگران زیادی در داخل و خارج کشور قرار می‌گیرند.

انبوهی از ته‌مانده‌های پیاز، گوجه فرنگی و صیفی جات و نخاله‌های ساختمانی در اطراف نقش رستم انباشته شده و محیط پیرامونی تخت جمشید و مسیر‌های منتهی به آن زباله‌هایی فراگرفته که مردم و گردشگران در آن مکان رها کرده‌اند، این‌ها در فیلمی که در فضای مجازی طی روز‌های اخیر منتشر شده کاملا مشهود است.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس: زباله‌ها پاکسازی شد 

محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس درباره ته مانده‌های صیفی جات و زباله‌های اطراف نقش رستم و تخت جمشید، گفت: این مساله روز شنبه ۲۳ دی ماه به بنده اعلام شد که موضوع بلافاصله پیگیری و تا روز یکشنبه ۲۴ دی ماه همه زباله‌ها و نخاله‌ها جمع آوری و پاکسازی شد.

او ادامه داد: پاکسازی هر ۲ محوطه تخت جمشید و نقش رستم با هماهنگی فرماندار و شورای شهر شهرستان مرودشت انجام شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس بیان کرد: در جلسه‌ای با حضور مسئولان این شهرستان، ساماندهی محور شیراز به تخت جمشید بویژه در حوزه شهرستان مرودشت در دستور کار قرار گرفت و تا عید نوروز این مساله انجام خواهد شد. 

محیط پیرامون تخت جمشید ساماندهی می‌شود

ثابت اقلیدی همچنین با بیان اینکه آماده‌سازی فضای شهر مرودشت و ساماندهی محیط پیرامون تخت جمشید در دستور کار قرار گرفت، افزود: با توجه به حضور تعداد زیادی از گردشگران و مسافران در شهرستان مرودشت، نباید شاهد بارفروشی‌ها، اغذیه‌فروشی و دست‌فروشی‌ها با جلوه‌های نامطلوب، در پیرامون این مجموعه جهانی باشیم.

ته مانده‌های صیفی جات و نخاله‌های ساختمانی در اطراف نقش رستم

علیرضا عسکری چاوردی مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید نیز در این خصوص اظهار کرد: ته مانده‌های صیفی جات، نخاله‌های ساختمانی و زباله ها در اطراف نقش رستم و تخت جمشید پاکسازی شده است.

او ادامه داد: این زباله‌ها و نخاله‌های ساختمانی خارج از عرصه نقش رستم و تخت جمشید واقع شده بود و محدوده این عرصه‌ها (تخت جمشید و نقش رستم) کاملا تمیز است.

اگرچه زباله‌ها در عرصه تخت جمشید و نقش رستم (عرصه: خود بنای تاریخی و زمین و محلی که بنای تاریخی روی آن بنا شده) ریخته نشده، اما در حریم درجه یک این آثار قرار دارد و گردشگران داخلی و خارجی زمانی که در مسیر اثر تاریخی با این منظره نازیبا و بوی تعفن و ناخوشایند روبرو می‌شوند واقعا چه حس و حالی به آن‌ها دست می‌دهد؟ 

عسکری چاوردی تصریح کرد: درخصوص اینکه نباید زباله در مسیر گردشگر باشد با شورای شهر مرودشت وارد گفت و گو شده ایم.

او ادامه داد: انجمن‌های خیرین میراث فرهنگی هم کمک می‌کنند، اما بخشی از این مساله نیاز به فرهنگ سازی دارد که در قالب محیط زیست باید ارتقا پیدا کند، اگرچه ما خودمان سطل زباله هم گذاشته ایم و سعی در پاکسازی محیط داریم، اما سطل زباله‌ها سرقت می‌شود. 

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در خصوص اینکه اگرچه زباله‌ها در محدوده عرصه اثر تاریخی نیست، اما در محدوده حریم درجه یک اثر باستانی است، و موضوع باید به شهرداری انتقال داده شود تا محیط پاکسازی شود، گفت: این موضوع به شهرداری اطلاع داده شده، اما این نهاد اعلام کرده این مساله خارج از محدوده شهری ماست و نمی‌توانیم در این خصوص هزینه کنیم.

برای پاکسازی باید چاره اساسی اندیشیده شود، اما دست مان خالی است

او گفت: همچنین در این خصوص ما در حال نصب تابلو هستیم، اما باید بپذیریم که تخت جمشید یک شهر است و نیاز به ردیف اعتباری دارد و با دست خالی نمی‌شود این اثر تاریخی را پاکسازی کرد.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید تاکید کرد: درست است که محدوده‌های تخت جمشید و نقش رستم که زباله ریخته شده بود را پاکسازی کرده ایم، اما این‌ها همه موقت است و در این خصوص باید چاره‌ای اساسی اندیشیده شود چرا که تخت جمشید چشم و چراغ آثار تاریخی است و ما بسیار علاقه مندیم که مشکلی برای این اثر تاریخی پیش نیاید، اما دستمان خالی است.

عسکری چاوردی گفت: در حال اقداماتی هستیم که محدوده عرصه و حریم تخت جمشید به میراث فرهنگی انتقال یابد تا بتوانیم این بخش‌ها را مدیریت کنیم.

 او با اشاره به کمک‌های انجمن خیرین میراث فرهنگی، گفت: هرگونه کمک‌های مردمی برای رسیدگی به آثار تاریخی همچون نظافت و پاکسازی تخت جمشید را پذیرا هستیم.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: شماره حساب ۰۱۱۷۶۱۲۰۷۶۰۰۲ به نام انجمن خیرین میراث فرهنگی بانک ملی شعبه حج و زیارت برای کمک به کل آثار تاریخی در تمام کشور است، اما اگر خیرین می‌خواهند کمکی به تخت جمشید کنند حتما ذکر شود که این مبلغ برای تخت جمشید هزینه شود. 

زباله ها در اطراف تخت جمشید

سیاوش آریا فعال و پژوهشگر تاریخ ایران و میراث فرهنگی در فارس نیز درخصوص فیلم منتشر شده و زباله‌های اطراف نقش رستم و تخت جمشید، اظهار کرد: زباله‌ها و نخاله‌ها در حریم درجه یک این آثار تاریخی ریخته شده است. 

او با بیان اینکه در این خصوص میراث فرهنگی مقصر نیست، ادامه داد: این زباله ها، ته مانده‌های گوجه فرنگی و پیاز و نخاله‌های ساختمانی در حریم نقش رستم و تخت جمشید وظیفه میراث فرهنگی نیست که جمع آوری کند، اما با این حال موظف است که موضوع را به شهرداری اطلاع دهد تا این سازمان زباله‌ها را پاکسازی کند. 

این فعال میراث فرهنگی در فارس اضافه کرد: گردشگران داخلی یا خارجی زمانی که با این منظره نازیبا و بوی تعفن و ناخوشایند روبرو می‌شوند به این موضوع کاری ندارند که این محیط را شهرداری یا میراث فرهنگی باید پاکسازی کند بلکه اینجا آبروی کشور در میان است.

پایگاه جهانی تخت جمشید و نقش رستم در مرودشت از جمله آثار تاریخی پربازدید استان فارس هستند که می‌توانند نه تنها موجب رشد اقتصادی و اشتغالزایی شهرستان و استان شوند بلکه در توسعه کشور هم تاثیرگذار هستند، اما روبرو شدن گردشگران داخلی و خارجی با صحنه‌های نازیبا و ناخوشایند در این آثار تاریخی پیامد‌های ناگواری به همراه دارد بنابراین در این خصوص نه تنها سازمان‌هایی همچون میراث فرهنگی و محیط زیست بلکه مردم و گردشگران باید با یکدیگر همکاری و همیاری کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
یکی به مسئولین بگه حداقل یکم از کشورهای دیگه که میبینید یاد بگیرید که چی میسازن از هیچ ؛ و شاهزاده عربستان که چه تلاشی میکنه ،داره از کوه و بیابون تمدن و آثار تاریخی میسازه بعد تمدن و آثار تاریخی باشکوه و قدمت ایران داره نابود میشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۳۰ دی ۱۴۰۲
ضرغامی ایرانی هست یا نه؟
Iran (Islamic Republic of)
Uyt
۱۹:۲۲ ۲۸ دی ۱۴۰۲
نه اینکه شما هم از این وضعیت خیلی بدتون میاد !!!!!!!
United States of America
ناشناس
۱۸:۵۳ ۲۸ دی ۱۴۰۲
خب نزارین بیان تخت جمشید که اشغال بریزن محیط زیست رو کثیف کنننن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۶ ۲۸ دی ۱۴۰۲
کسی که رئبس صدا وسیما بوده چه ربطی به میراث فرهنگی داشت احه
United States of America
ناشناس
۱۸:۳۴ ۲۸ دی ۱۴۰۲
با طعم زرشک پلو با مرغ فقط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۲۸ دی ۱۴۰۲
اون احمقهایی که اگر باهاشون حرف بزنی رگ ایرانیشون بیرون میزنه نباید اشغال اونجا بریزن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۲۸ دی ۱۴۰۲
زین‌العابدین پرنده فروش سر دو راهی تخت جمشید را از اونجا دور کنید تا آبرو کشور جلوی گردشگرای خارجی حفظ بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۲۸ دی ۱۴۰۲
مدتهاس که ی عده از اصل خودشون گریزان شدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۲۸ دی ۱۴۰۲
همه جا ضعف و بی کفایتی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۲۸ دی ۱۴۰۲
اگر این تخت جمشید در ترکیه بود ببین چطور ازش پول در میاوردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۲۸ دی ۱۴۰۲
ریشه ایران و ایرانی تخت جمشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۲۸ دی ۱۴۰۲
بیزحمت یه تذکری هم بابت پوشش و حجاب بدین...اون دنیا نتیجه اعمال این دنیامون هستاااااا...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۲۸ دی ۱۴۰۲
یه کم هم در مورد حجاب بازدیدکنندگان کارکنید...همه چیز که این دنیا نیست...یه روزی میریم اون دنیا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۲۸ دی ۱۴۰۲
چرا آبادان و خرمشهر و سیستان و بلوچستان را بازسازی نمیکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۲۸ دی ۱۴۰۲
70ساله دهاتی ها ریختن شهرها همین میشه ..
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۲۰ ۲۸ دی ۱۴۰۲
از یک عده چه انتظاراتی دارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۲۸ دی ۱۴۰۲
آقای ضرغامی کجایی دقیقا کجایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۲۸ دی ۱۴۰۲
واقعا این وضعیت شرم آوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۲۸ دی ۱۴۰۲
ضرغامی فقط توئیت زدن بلده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۲۸ دی ۱۴۰۲
وزیر گردشگری یه بی سواد به تمام معناست

این همه جاذبه گردشگری مملکت داره رفته سرویس بهداشتی کشور خارجی رو بازدید کرده اومده تعریف میکنه
واقعا چرا بهش مسئولیت دادین
نمیگین فرهنگ و میراثش رو نابود میکنه
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد
۱۲:۰۳ ۲۸ دی ۱۴۰۲
باسلام می خواستم بگم برای ورود به تخت جمشید قبل از وارد شدن یه هزینه ای بابت عوارض ،به غیر ازبلیط ورودی و هزینه پارکینگ میگیرن پس این پولها کجا هزینه میشود با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۲۸ دی ۱۴۰۲
با کمی هزینه از درآمدهای نفتی و گازی و پتروشیمی برای مسقف کردن پیشرفته اماکن تاریخی می شد اقتصاد گردشگری را متحول کرد و حفاظت این اماکن را هم به خوبی انجام داد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۲۸ دی ۱۴۰۲
ما باید شهر بزرگی کنار این بناهای تاریخی داشته باشیم که از پتانسیل های این مناطق تاریخی نهایت صرفه اقتصادی رو ببریم ولی متاسفانه بیخیالتر از اونیم که باید باشیم
آخرین اخبار