معاون اول رئیس‌جمهور:

سرنوشت ملت‌های منطقه باید به دست خود آنها رقم بخورد

مخبر گفت: تحریم‌های یک جانبه آمریکا و برخی دیگر از کشور‌ها از جمله مصادیق نقض آشکار اصول سازمان ملل متحد و نمونه‌ای آشکار از تروریسم اقتصادی است. 

مخبر معاون اول رئیس‌جمهور در نوزدهمین اجلاس سران کشور‌های عضو جنبش غیرمتعهدها اظهار کرد: در همین جا لازم می‌دانم از اقدام شجاعانه و ابتکار عمل کشور آفریقای جنوبی در طرح شکایت بین المللی علیه این رژیم غاصب در دادگاه لاهه تشکر نمایم.

مخبر افزود: بسیاری از سازوکار‌های مهم ایجاد شده در روابط میان کشور‌ها از جمله جنبش عدم تعهد می‌تواند نقش مهم و سازنده‌ای در جلوگیری از جنگ و توسعه صلح پایدار ایفا کند. 

وی گفت: چالش‌های جهانی نظیر جنگ‌ها، مخاطرات زیست محیطی، بحران‌های اقتصادی، جرایم سازمان یافته، قاچاق مواد مخدر، افزایش موج پناهندگان، به تنهایی توسط یک دولت قابل حل نیستند. 

مخبر ادامه داد: مواجهه با این تهدیدات و چالش‌ها، نیازمند اتخاذ تدابیر قاطع و همکاری در سطح گسترده و جهانی است. تحریم‌های یک جانبه آمریکا و برخی دیگر از کشور‌ها از جمله مصادیق نقض آشکار اصول سازمان ملل متحد و نمونه‌ای آشکار از تروریسم اقتصادی است. 

معاون اول رئیس‌جمهور اظهار کرد: از طرفی، از آنجا که این تحریم‌ها ضعیف‌ترین اقشار جامعه را بیشتر از سایرین تحت تأثیر خود قرار می‌دهد، بنابراین کاملاً غیرانسانی و ضدحقوق بشری نیز هستند. 

مخبر بیان کرد: جنبش عدم تعهد باید مخالفت خود را با آن‌ها تشدید و اقدامات خود را برای بی اثر ساختن آن‌ها تقویت کند.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: جمهوری اسلامی ایران در مسیر ایفای نقش خود در جنبش عدم تعهد و با پایبندی به اصول مندرج در این پیمان، پیوسته به عنوان کنشگری فعال در مسیر حفظ صلح و امنیت و روابط دوستانه میان کشور‌های منطقه بوده است. 

وی گفت: در مقابله با هر پدیده شرورانه از جمله تروریسم، قاچاق مواد مخدر و اشغال خارجی در سطح منطقه نقش آفرینی کرده و بار‌ها از طریق ارایه ابتکارات منطقه‌ای در زمینه ترویج صلح و دوستی در منطقه فعال بوده است.

مخبر اظهار کرد: ما ضمن تأکید بر ضرورت حفظ وضعیت ژئوپولیتیک منطقه و مخالفت با هرگونه تغییر در مرز‌های بین‌المللی، خواهان اولویت دادن به توسعه روابط اقتصادی، بازرگانی و تجاری میان کشور‌های منطقه از جمله از طریق تکمیل و توسعه راه‌های مواصلاتی هستیم و آمادگی کامل خود را برای همکاری جهت تحقق منافع پایدار اقتصادی همه کشور‌های منطقه اعلام می‌کنیم. 

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: معتقدیم با حفظ و احترام به اصل حاکمیت مستقل کشورها، سرنوشت ملت‌های منطقه باید به دست خود آن‌ها رقم بخورد. این معنای عملی دموکراسی است.

 وی گفت: آمادگی کامل جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری با اوگاندا و کلیه دولت‌های عضو جنبش جهت ارتقای کارآیی آن به منظور پیشبرد علایق و منافع مشترک اعلام می‌کنم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار