ثبت نشان بین‌المللی صنایع دستی هزینه زیادی دارد

نایب رییس اتحادیه صنایع دستی اصفهان گفت: ثبت نشان بین‌المللی برای هر کدام از رسته‌های صنایع دستی هزینه زیادی دارد.

 نایب رییس اتحادیه صنایع دستی استان  اصفهان گفت: ثبت نشان جغرافیایی بین‌المللی برای هر کدام از رسته‌های صنایع دستی نیازمند پرداخت یک هزار فرانک سوییس است که هزینه زیادی محسوب می‌شود.

مهدی قضاوی افزود: تاکنون۲ رسته شامل پارچه «قلمکار» و «میناکاری» اصفهان به ثبت نشان جغرافیایی بین‌المللی و ۲۸ رسته به ثبت نشان جغرافیایی اتحادیه صنایع دستی اصفهان رسیده است و باید ثبت بین‌المللی این رسته‌ها نیز هر چه زودتر انجام شود.

او گفت: نشان جغرافیایی نوعی گواهینامه است که تایید می‌کند محصولی خاص در شهر، روستا یا منطقه‌ای مشخص تولید شده  و به آن محل تعلق دارد و هیچ جای دیگری نمی‌تواند نسبت به مالکیت معنوی و انحصار تولید آن هیچگونه ادعایی داشته باشد.

نایب رییس اتحادیه صنایع دستی اصفهان اظهار داشت: تاکنون گواهینامه ثبت نشان جغرافیایی رسته‌های طلاکوبی، گره چینی، ملیله‌سازی، فیروزه‌کوبی، نگارگری، خراطی، فولادگری، مُشبک فلز، پاپیه ماشه، مُعرق سنگ، مسگری، خَمکاری، لنتر، نقده‌دوزی، شعربافی کاشان، مُخمل بافی کاشان، زری بافی کاشان، سُفال شهرضا، گلیم‌بافی سمیرم و عبابافی نایین صادر شده است.

او اضافه کرد: برای جلوگیری از ثبت بین‌المللی رشته‌های صنایع دستی این استان توسط کشور‌های دیگر به همکاری سازمان‌ها و نهاد‌های مرتبط در استان نیاز داریم تا با کمک هم بتوانیم آن‌ها را ثبت جهانی کنیم.

قضاوی گفت: نشان جغرافیایی به مصرف‌کننده می‌گوید که یک محصول در یک مکان خاص تولید شده و دارای خصوصیات خاصی است که بواسطه محل تولید آن ایجاد شده و این نشان می‌تواند توسط تمام تولیدکنندگانی که محصولات خود را در آن مکان تولید می‌کنند، مورد استفاده قرار گیرد.


«قلمکاری» (چیت‌سازی) هنر چاپ یا نقش‌زدن روی پارچه است، این هنر در دوره صفویه گسترش یافت و امروزه یکی از مهمترین شاخه‌های صنایع دستی استان اصفهان به شمار می‌رود.

«میناکاری»، میناگری یا میناسازی با سابقه پنج هزار ساله جزو صنایع دستی است و امروزه این هنر بیشتر بر روی مس انجام می‌شود، ولی می‌توان بر روی طلا، نُقره و سُفال نیز آن را بعمل آورد. اصفهان کانون تولید ظروف میناکاری در کشور بشمار می‌رود.

رشته شغلی عبارتست از فهرست جامع و بیان واقع از کیفیت وظایف و مسوولیت‌های یک یا چند سری شغل، اما رسته شغلی عبارتست از مجموعه‌ای از رشته‌های شغلی که از لحاظ نوع کار و مدرک تحصیلی و تجربی، شباهت‌های کلی و عمومی داشته باشند.


 اصفهان در سال ۱۳۹۴ بعنوان نخستین شهر ایرانی به عضویت «شبکه شهر‌های خلاق یونسکو» (سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی سازمان ملل متحد) در زمینه صنایع دستی و هنر‌های مردمی درآمد و همچنین توسط شورای جهانی صنایع دستی، عنوان «شهر جهانی صنایع دستی» به آن اعطاء شد.

۶۰۲ رشته صنایع دستی در دنیا شناسایی شده که ۲۹۹ رشته آن مربوط به ایران و از این تعداد ۲۰۰ رشته مربوط به استان اصفهان است.


منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.