۷۳ درصد جمعیت استان مرکزی در طرح غربالگری دیابت و فشار خون شرکت کردند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: ۷۳ درصد جمعیت این استان با ثبت در سامانه سیب در طرح غربالگری دیابت و فشارخون شرکت کردند.

دکتر اردلان زیلابی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: ۷۶۰ هزار نفر، جمعیت هدف پیش بینی شده استان در طرح غربالگری دیابت و فشارخون  هستند که ۵۵۸ هزار نفر در آن شرکت کردند.

وی بیان کرد: ۷۰ هزار نفر مبتلا به فشارخون و ۳۵ هزار نفر مبتلا به دیابت قبل از اجرای طرح غربالگری شناخته شده بودند که بعد از اجرای طرح غربالگری، پنج هزار نفر مبتلا به فشار خون و سه هزار و ۵۰۰ نفر نیز به فشار خون در استان شناسایی و به این آمار اضافه شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: اجرای طرح غربالگری در شهر‌های استان، مورد استقبال مردم مواجه شد، اما در اراک ۶۰ درصد مردم به شرکت در آن رغبت نشان دادند.

دکتر زیلابی افزود: افراد بالای ۳۰ سال با مراجعه به مراکز و پایگاه‌های سراسر زیر پوشش دانشگاه با انجام آزمایشات رایگان قند و چربی خون و گرفتن فشارخون، خطرسنجی شدند.

رییس مرکز بهداشت استان مرکزی اضافه کرد: درحال حاضر بیماری قلبی عروقی اولین علت مرگ در دنیا و همچنین در کشور ما به شمار می‌رود.

دکتر زیلابی، عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی و سکته‌های مغزی را شامل مصرف دخانیات و الکل، رژیم غذایی ناسالم و کم تحرکی عنوان کرد و افزود: این بیماری در افراد به شکل فشارخون، قند خون و کلسترول خون بالا، اضافه وزن و چاقی ظاهر می‌شود.

وی اظهار کرد: در دنیایی که دانش درباره سلامت قلب محدود است و سیاستگذاری‌های مناسب به میزان کافی برای سلامت آن وجود ندارد، باید توانمندسازی افراد برای کنترل سلامت مورد توجه قرار گیرد.

۶۹۸ پزشک عمومی، ۵۳۲ پزشک متخصص و فوق‌تخصص و یک‌هزار و ۷۲۶ کارشناس رشته‌های مختلف پیراپزشکی و مامایی در استان مرکزی فعالیت دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.