مشارکت ۷۰۴ هزار و ۹۱۷ نفر از مردم چهارمحال و بختیاری در پویش ملی سلامت

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: ۷۰۴ هزار و ۹۱۷ نفر از مردم استان در پویش ملی سلامت که با هدف غربالگری فشار خون و دیابت به مدت ۷۰ روز در کشور اجرا شد، شرکت کردند.

علی احمدی گفت: در قالب این پویش مشخص شد که ۱۵۱ هزار و ۱۶۳ نفر در استان در معرض ابتلا به پرفشاری خون و ۲۴ هزار و ۲۴۴ نفر در معرض ابتلا به دیابت هستند که برای این افراد برنامه‌های آموزشی پیشگیری از ابتلا در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: همچنین در این طرح ۹ هزار و ۹۳۲ نفر مبتلا به فشار خون بالا و چهار هزار و ۵۷۶ نفر مبتلا به دیابت از بیماری خاموش و بی‌علامت خود مطلع و آگاه شدند که اگر در این پویش شرکت نمی‌کردند امکان داشت تا پنج سال دیگر هم از بیماری خود مطلع نشوند و در آن زمان درمان این افراد به سختی انجام می‌شد و ممکن بود برخی از این افراد با مرگ احتمالی روبرو شوند.


بیشتر بخوانید


رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: از تعداد افرادی که در این پویش شرکت کردند نیز ۹ هزار و ۱۰۹ نفر مشکوک به فشار خون و بیش از سه‌هزار و ۱۲۶ نفر نیز مشکوک به دیابت بودند که برای انجام آزمایشات بعدی به مراکز درمانی ارجاع داده شدند.

احمدی با بیان اینکه برای تمامی ۷۰۴ هزار و ۹۱۷ نفری که در پویش ملی سلامت در استان شرکت کردند، پرونده الکترونیک سلامت تشکیل می‌شود، اظهار داشت: آن اقدامی که پویش ملی سلامت را اثرگذار می‌کند انجام اقدامات بعدی برای مراقبت‌های درمانی از مبتلایان به فشارخون و دیابت است.

وی از اجرای برنامه سلامت خانواده در ۶ شهر بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت در استان خبر داد و گفت: در قالب این برنامه به ازای هر سه هزار نفر یک مراقب سلامت و ماما به مردم آن شهر خدمات‌رسانی می‌کند که تاکنون در تعدادی از این شهر‌ها اجرا شده و اجرای آن در دیگر شهر‌ها نیز در دستور کار قرار دارد.

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری یادآور شد: در شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت هم بهورزان مسئول رسیدگی به امور سلامت افرادی هستند که پرونده الکترونیک برای آن‌ها تشکیل شده است.

احمدی افزود: اگر چه غربالگری تشخیص قطعی بیماری‌ها نیست، اما ابزار کمکی موثر و کارآمد به شمار می‌رود و امسال با پویشی که اجرا شد به مسئولان حوزه سلامت کمک شایانی کرده تا برای افرادی که در مرحله پیش فشارخونی و پِرِه دیابت قرار دارند برنامه‌هایی در دستور کار قرار داده شود تا از ابتلای این افراد جلوگیری شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار