کشت گیاهان دارویی در ۲۱۰ هکتار از مراتع چهارمحال و بختیاری

رییس اداره مرتع اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: با مشارکت بهره‌برداران و مرتع‌داران ۲۱۰ هکتار از مراتع چهارمحال و بختیاری به زیر کشت گیاهان دارویی رفته است.

رییس اداره مرتع اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به وجود هزار و ۲۵۰ گونه‌های مختلف گیاهی در استان گفت: گیاهان دارویی از قابلیت‌های بالقوه این استان به شمار می‌رود و ایجاد صنایع تبدیلی لازمه بهره‌وری بیشتر از این ظرفیت است.

عزت‌الله سلیمانی افزود: به دلیل نبود صنایع تبدیلی، بیشتر گیاهان دارویی موجود در استان فرآوری نشده است و به صورت خام از استان خارج و در استان‌های دیگر بسته‌بندی و فرآوری می‌شود.

وی اظهار داشت: در حالی که وجود زیرساخت صنایع تبدیلی در بخش گیاهان دارویی موجب ایجاد اشتغال پایدار و درآمدزایی قابل توجهی برای استان به دنبال دارد.


بیشتر بخوانید


رییس اداره مرتع اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: از مجموع گونه‌های گیاهی شناخته شده در این استان ۲۷۰ گونه اثرات دارویی آن‌ها اثبات شده است.

وی یادآور شد: بیشتر گونه‌های دارویی شناخته شده در چهارمحال و بختیاری از ارزش اقتصادی قابل توجهی در مقایسه با سایر گونه‌های گیاهی برخوردار هستند.

سلیمانی مهمترین گونه‌های دارویی استان را از خانواده‌های گیاهی چتریان و نعناعیان عنوان کرد و گفت: این گیاهان دارویی شامل کلوس (کرفس)، بادیجه، آنغوزه، انواع آویشن، پونه، مرزه، موسیر و سیر است که با توجه به شیوه زندگی مردم استان این گیاهان کم و بیش در سبد مصرفی آن‌ها قرار دارد.

رییس اداره مرتع اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: در سالیان نه چندان دور گونه‌های گیاهی یاد شده به وفور در مراتع، کوهستان‌ها و دشت‌های استان یافت می‌شد، اما امروز تغییر الگوی بارش از برف به باران، کم آبی، آفت‌ها و بیماری‌ها این گونه‌ها را در معرض تهدید جدی قرار داده است.

سلیمانی ادامه داد: افزون بر این عوامل غیرطبیعی از جمله بهره‌برداری بی‌رویه از سوی مردم، تعلیف زیاد دام، افزایش زمان بهره‌برداری نیز سبب شده بیشتر این گونه‌ها با خطر انقراض مواجه شوند.

وی یکی از راه‌های حفظ و بقای گیاهان دارویی را حفاظت از رویشگاه‌های طبیعی، ایجاد پایلوت ذخیره‌گاه در مراتع، زراعی کردن این گیاهان و قرار دادن آن‌ها در برنامه‌های زراعی عنوان کرد.

به گفته سلیمانی، حوزه معاونت فنی (اداره مرتع) اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری هر سال با هدف حفظ و احیای رویشگاه‌های گیاهان دارویی برنامه‌های اصلاحی و احیایی در مراتع را در دستور کار دارد.

سلیمانی ادامه داد: در همین ارتباط امسال با مشارکت بهره‌برداران و مرتع‌داران ۲۱۰ هکتار از مراتع چهارمحال و بختیاری به زیر کشت گیاهان دارویی رفته است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار