کوهنوردان زنجانی برای پیشگیری از حوادث تحت نظر باشگاه‌ها فعالیت کنند

رییس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان زنجان گفت: علاقه مندان به کوهنوردی برای کاهش مشکلات و پیشگیری از حوادث ناگوار تحت نظر یک باشگاه فعالیت کنند چراکه نظارت های جدی بر چگونگی فعالیت آنها وجود دارد.

حسین مصطفوی رییس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان زنجان با بیان اینکه کوهنوردی از جمله رشته های خاص و مفرح محسوب می شود، گفت: این رشته ورزشی حساسیت های لازم خود را دارد و یکی از ارکان مهم موفقیت آن توجه به مقوله مهم آموزش است.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت کوهنوردان تحت نظر یک باشگاه مزیت های مختلفی را به دنبال دارد، اظهار داشت: طبق قوانین و آئین نامه های اعلامی باشگاه کوهنوردی موظف به بیمه مسوولیت، حوادث و پزشکی ورزشی است تا در صورت بروز حوادث تلخ امکان استفاده از پوشش بیمه ای فراهم باشد.

این مسوول ورزشی ادامه داد: در واقع باشگاه های ورزشی ملزم به ارائه آموزش به گروه های هدف خود هستند که طبق برنامه باید هشت کلاس آموزشی را سپری کنند.

وی با بیان اینکه فعالیت در چنین باشگاه های شناسنامه دار می تواند امکان نظارت ها و حتی پیگیری های پس از حوادث احتمالی را به مراتب افزایش دهد، تصریح کرد: متاسفانه عده ای به دلیل نداشتن آگاهی ها با تیم های غیرمجاز به صعود اقدام می کنند که پس از حوادث تلخ مشکلات بعدی نیز برای آنها رقم می خورد.

رییس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان زنجان یکی از برنامه ها و اولویت های مهم هیات را توجه به مقوله مهم آموزش عنوان کرد و گفت: طی سال جاری ۱۰۰ کلاس آموزشی برای گروه های هدف تحت پوشش برگزار شده که ۱۵ کلاس آن مختص آموزش های هواشناسی بوده است.

وی با بیان اینکه برگزاری کلاس های هواشناسی به آشنایی هر چه بهتر با مخاطرات منتهی می شود، اضافه کرد: برای اجرای موفق صعود باید اطلاعات دقیقی از هواشناسی و شرایط جوی داشت و بی توجهی به آن چه بسا جان کوهنوردان را با خطر جدی مواجه کند.

مصطفوی یکی از کلاس های مهم آموزشی کوهنوردان زنجانی را بهمن شناسی عنوان کرد و افزود: برخی از کوهنوردان در زمستان کوهنوردی می کنند، در این ارتباط آموزش های مربوط به بهمن شناسی می تواند اثر گذاری خوبی را داشته باشد.

وی برگزاری مبانی مربوط به جستجو و نجات را از دیگر کلاس های آموزشی گروه های هدف عنوان کرد و گفت: هم اکنون آموزش های تخصصی به کوهنوردان در حوزه های مختلفی ارائه می شود که فراگیری و به کار گیری آنها سهم بسزایی در کاهش مخاطرات دارد.

این مسوول ورزشی خاطرنشان کرد: کوهنوردی و صعود خوب به مولفه های زیادی باز می گردد، در این میان برخی ها بدون برنامه ریزی به صعود اقدام می کنند که خود حوادث تلخی را رقم می زند و علاوه بر دیگران جامعه را نیز گرفتار می کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.