کاهش سطح کشت محصولات آبی قزوین تا حدود ۵۰ درصد

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: سطح کشت محصولات آبی استان در تابستان سال آینده از ۱۲ هزار هکتار به بیش از ۶ هزار هکتار کاهش پیدا می‌کند.

علی راه انجام معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: سال زراعی گذشته میزان سطح کشت محصولات آبی که زیر کشت جالیزی، صیفی و سبزی رفت بود بالغ بر ۱۲ هزار هکتار بود که میزان برداشت محصول از این مقدار سطح کشت ۹۰۰ هزار تن بود که علاوه بر تامین نیاز استان، مقادیری از آن نیز به خارج از کشور صادر شد.

وی با اشاره به اینکه استان قزوین در حال حاضر با بحران کم آبی روبرو است، تاکید کرد: رعایت الگوی سطح کشت جهت تامین نیاز‌های استان و همچنین عدم ضرورت تامین نیاز‌های خارجی، لازم است محدودیت‌های جدی و لازم در خصوص کشت محصولات آبی استان به عمل آید.

به گفته راه انجام، سطح کشت محصولات آبی امسال استان نیز با یک چهارم کاهش به هشت هزار هکتار در حوزه محصولات صیفی، جالیزی و سبزی رسید که براساس پیش بینی‌های به عمل آمده حدود ۵۰۰ هزار تن محصول با توجه به نیاز استان تامین می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه برای سال زراعی پیش رو ۶ هزار و ۸۰۲ هکتار از سطح اراضی کشاورزی استان زیر کشت محصولات آبی خواهد رفت، براساس پیش بینی‌های به عمل آمده، با کاهش میزان این سطح کشت ۵۰ میلیون متر مکعب آب صرفه جویی خواهد شد.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قزوین با اشاره به اینکه نهاده‌های کشاورزی از این پس به منابع آبی مجاز تخصیص خواهد یافت، افزود: نهاده‌های کشاورزی از این پس به کشاورزانی که دارای منابع آبی مجاز باشند، ارایه می‌شود و صاحبان چاه‌های آب غیرمجاز تحت هیچ شرایطی خدماتی در این زمینه دریافت نمی‌کنند.

راه انجام به عدم تخصیص آب از شبکه آبیاری طالقان اشاره کرد و گفت: این در حالی است که با توجه به شرایط اقلیمی استان و کاهش سطح آب‌های زیرزمینی منطقه، بدون تردید در آینده کاهش عملکرد منفی در حوزه سطوح زیرکشت در منطقه خواهیم بود که بایستی با اجرای عملیات جدید زراعی و روش‌های نوین در جهت امنیت غذایی حرکت کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.