کارشناس سوئدی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

شکست نتانیاهو در جنگ غزه عامل اصلی حمله به رفح است

یک کارشناس اروپایی معتقد است شکست مسلم نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جنگ غزه طی چهار ماه حمله به نوار غزه، عامل اصلی طراحی حمله به رفح است.

نزدیک به یک هفته است که جبهه اصلی نبرد بین رژیم صهیونیستی و غزه به منطقه رفح واقع در جنوب نوار غزه و در نزدیکی مصر منتقل شده و حملات گسترده صهیونیست‌ها به این منطقه باعث شده تعداد شهدای فلسطینی از آغاز جنگ تاکنون به عدد ۲۹ هزار شهید نزدیک شود.

در حالی‌که تا پیش از این با کاسته‌شدن از شدت جنگ در شمال غزه، شکست‌های رژیم صهیونیستی در خان‌یونس در جنوب غزه، افزایش تبادلات آتش بین این رژیم و لبنان و همچنین تهدیدات پی‌درپی مقامات صهیونیستی مبنی بر شدت گرفتن حملات به حزب‌الله، بسیاری از تحلیلگران بر این باور بودند که احتمالا جبهه اصلی نبرد به شمال اراضی اشغالی منتقل شود، حمله به رفح تا حدی غیرمنتظره به نظر می‌رسید. 

از این رو باشگاه خبرنگاران جوان در نظر دارد در مصاحبه با گرک سیمون، استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی از سوئد زوایای مختلف این موضوع را واکاوی کند که مشروح آن در ذیل از نظر می‌گذرد.

-ادعا‌های جدید رژیم صهیونیستی درباره فرماندهان حماس  چرا اکنون مطرح شده است؟

گرک سیمون: ادعای اسرائیل در مورد یافتن فرماندهان برجسته حماس و شبکه تونل است که یک بار دیگر به این واقعیت ختم می‌شود که نه، آن‌ها نتوانسته اند، اما سعی می‌کنند نشان دهند که به این نتیجه رسیده اند. چیزی که آن‌ها یک بار دیگر دریافته اند به این دلیل است که جنبه‌های سیاسی این جنگ خاص برای نتانیاهو یک شکست و مایه شرمساری برای نتانیاهو است و نه تنها در داخل، بلکه در سطح بین المللی، زیرا آن‌ها غیرنظامیان زیادی را کشته اند و بسیاری از آن‌ها را نابود کرده اند. زیرساخت‌ها و هر آنچه برای زندگی مردم عادی لازم است از بین رفته است. اما حقیقت این است که حماس هنوز وجود دارد.

بنابراین آن‌ها در جنبه‌های سیاسی شکست می‌خورند و من هیچ اعتباری به این ادعا‌های اسرائیل قائل نیستم، آن‌ها بار‌ها با ادعا‌هایی که مطرح کردند، ثابت کردند که قابل اعتماد نیستند. این سوال که جنگ چقدر طول بکشد این یک حدس و گمان است از نظر اینکه چقدر طول می‌کشد، اما نکته اصلی این است که حتی اگر نتانیاهو می‌گوید یک یا دو سال هر چقدر هم که طول بکشد نمی‌تواند جنگ طولانی داشته باشد، یک جنگ طولانی در واقع تضمین می‌کند که اسرائیل نابود شده و به سمت افول پیش می‌رود.

آن‌ها از نظر اقتصادی بسیار ضعیف هستند هر چقدر این جنگ ادامه داشته باشد هر چه بیشتر اقتصادشان مختل شود مردم اسرائیل را ترک می‌کنند منظورم این است که خود اسرائیلی‌ها هم می‌دانند که این جنگ باید زودتر تمام شود و تنها دلیلی که از قبل تمام نشده است به خاطر نتانیاهو و تمایل او به چسبیدن به هر قدرت سیاسی بدون توجه به هزینه‌ای که اسرائیل برای ادامه قدرت دارد است، بنابراین بله منظورم این است که شما ملاحظات اقتصادی دارید، سیاست خارجی و امنیت اسرائیل بسیار بدتر از این است که همه این چیز‌ها تنها یک دلیل برای نشان دادن آشفتگی سیاسی در کابینه آن‌ها است. من یک بار دیگر می‌گویم این به سیاست جنگ مرتبط است و این به نفع اسرائیل نیست جنگ ادامه یابد.

- برنامه رژیم صهیونیستی برای رفح چیست؟

گرک سیمون: برنامه اسرائیل برای رفح  به این واقعیت مربوط می‌شود که نتانیاهو در جنبه‌های سیاسی این جنگ شکست خورده است و چاره‌ای ندارد جز اینکه به دنبال نتیجه باشد، بنابراین با حمله به رفح قصد دارد این تصور را ایجاد کند. اینکه ارتش اسرائیل بهتر از آنچه که هست عمل می‌کند، بنابراین این به سیاست جنگ مربوط می‌شود، زیرا اگرچه نبرد‌ها توسط قدرت نظامی تعیین می‌شود، اما خود جنگ توسط ملاحظات سیاسی تعیین می‌شود، بنابراین نتانیاهو وعده‌های زیادی داده است و نتوانسته هیچ یک از آن‌ها را انجام دهد.

آیا ادامه این جنگ می‌تواند به نفع اسرائیل باشد؟-

گرک سیمون: هر چقدر این جنگ ادامه پیدا کند، کابینه عمیق‌تر از هم جدا می‌شود، البته در حال حاضر شروع به نشان دادن شکاف‌هایی کرده است. آیا این شهرک نشینان صهیونیست که مطلقاً رادیکال شده اند متعصب هستند و این‌ها کسانی هستند که از جنگ حمایت می‌کنند! بعید به نظر می‌رسد. اما کابینه او احتمالاً به زودی متلاشی می‌شود، زیرا تفاوت‌های آشتی ناپذیر زیادی بین این بخش‌های مختلف وجود دارد و احزابی که دولت ائتلافی او را تشکیل می‌دهند، پایدار نیستند.

-ادامه این جنگ چه تاثیری در انتخابات آمریکا و دولت آینده این کشور خواهد داشت؟

گرک سیمون: ادامه این جنگ در انتخابات آمریکا تأثیر واضحی دارد. حوزه انتخابیه و حامیان بایدن نسل جوان و رای دهندگان عرب بودند که او هر دوی این‌ها را از دست داده است، نسل جوان، جوانانی که کاملاً با این جنگ مخالف هستند و با آن مخالفت می‌کنند و من حتی حامیان به اصطلاح دموکرات خودش را هم دیگر در زمره طرفداران بایدن نمی‌دانم. آن‌ها او را در نسل کشی عمومی "جو" می‌نامند، بنابراین او به شدت آسیب پذیر است، از دیگر حوزه‌های انتخابیه که عرب هستند و آن‌ها گفته اند که دقیقا به همین دلیل رای خود را پس می‌گیرند، دموکرات‌ها ضرر بزرگی خواهند داشت و به خصوص اگر این جنگ همچنان ادامه داشته باشد. البته نوامبر تا زمانی که نتانیاهو در قدرت باقی می‌ماند اهمیتی نمی‌دهد و به نظر می‌رسد در حزب دموکرات اقداماتی برای انجام یک کودتای نرم برای برکناری بایدن انجام شده است، بنابراین این چیزی است که باید مراقب آن بود، زیرا در حال حاضر ادامه جنگ برای بایدن و حزبش می‌تواند گران تمام شود و مسئولیت‌های منفی زیادی را متوجه آن‌ها کند.

گرک سیمون، استراتژیست و تحلیلگر سوئدی و استاد دانشگاه اوپسالاست. وی در مورد تحولات سوریه و روسیه و روابط این دو کشور در موضوعات استراتژیک جهان مطالعات عمیقی انجام داده است. وی در سوئد به عنوان یک طرفدار پوتین و سیاست‌های روسیه شناخته می‌شود و سال‌ها برای رصد تحولات در سوریه زندگی کرده است.

برچسب ها: غزه ، رفح ، اسرائیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
خیلی از اسرائیل بدش میاد این سوئدی ببین خندش پر از خشم است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
خخخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۰:۰۷ ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
چه کار کنن پیروز حساب میشن؟
آخرین اخبار