ایجاد یک فرصت تاریخی برای تهران در راستای برقی‌سازی

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در جلسه علنی شورای شهر پیرامون بررسی لایحه «اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت انجام معاملات و انعقاد قرارداد‌های خرید و پذیرش سرمایه گذاری خارجی در حوزه حمل‌ونقل» اظهار کرد.

 محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در دویست‌وبیستمین جلسه علنی شورای شهر پیرامون بررسی لایحه «اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت انجام معاملات و انعقاد قرارداد‌های خرید و پذیرش سرمایه گذاری خارجی در حوزه حمل‌ونقل» اظهار کرد.

بعد از تصویب یک فوریت این لایحه، امروز لایحه «اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت انجام معاملات و انعقاد قرارداد‌های خرید و پذیرش سرمایه گذاری خارجی در حوزه حمل‌ونقل» ارائه شد که می‌توان این لایحه را به عنوان یکی از مهم‌ترین لوایح شورای ششم شهر دانست.

وی ادامه داد: موضوع برقی سازی یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که در شهر تهران می‌توان انجام داد و بعد از تصویب این لایحه در حوزه‌های مختلف شاهد یک تحول خواهیم بود، جلسات مشترک متعددی بین دو کمیسیون بودجه و حمل‌ونقل برگزار شد و در یک جلسه، مسائل مالی این لایحه بررسی شد و جلسه بعدی با بخش‌های مختلف حمل‌ونقل درباره موضوعات فنی آن بحث و بررسی صورت گرفت.

آخوندی با اشاره به اینکه این لایحه به دلایلی باید زودتر تعیین تکلیف شود، گفت: یک فرصت تاریخی برای تهران به وجود آمده چراکه در بحث تامین مالی، ارز مورد نیاز توسط بانک مرکزی تامین می‌شود، حذف واسطه‌ها و کاهش قیمت این ناوگان را داریم، بحث دیگر این است که طرف خارجی متعهد شده پشتیبانی لازم را در طول قرارداد و بعد از ان انجام دهد، همچنین انتقال تکنولوژی را به دنبال خواهد داشت و یکی دیگر موارد تعرفه کمرگی است که یک درصد تعیین شده و ممکن است برای سال آینده افزایش داشته باشد، همچنین با احترام به تولید کنندگان داخلی، قرارداد‌هایی که با آنان شهرداری داشته حدود ۲ سال زمان می‌برد تا نتیجه بگیرد، اما طرف چینی تعهد داده بعد از پرداخت ۲۰ درصد اولیه بعد از ۶ ماه تحویل‌ها انجام می‌شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر گفت: با این مقدمات یک تصمیم تاریخی امروز در شورای شهر گرفته می‌شود. همچنین در بودجه ۱۴۰۳ لایحه پیشنهادی، شهرداری یک بندی را تعیین کرده بود و خواستار این بودند که مجوز تمام خرید‌ها و واردات‌ها را خارج از سقف قرارداد دهیم، اما کمیسیون تلفیق، صیانت از نظر شورای شهر کرد و خواستار این بودیم که این موضوع در قالب لایحه آماده و در صحن شورا ارائه شود.

وی ضمن تشریح متن لایحه، تصریح کرد: در این لایحه قرارداد‌ها و سقف‌ها مشخص شده و اجازه به شهرداری تهران اجازه می‌دهیم نسبت به تهیه ناوگان حمل‌ونقل برقی اقدام کند، ردیف‌ها موجود است و در بودجه‌های سنواتی اعتبار آن مشخص خواهد شد، اعتبار اولیه در لایحه بودجه ۱۴۰۳ تعیین شده و در تبصره‌های بودجه تاکید شده که برای سال‌های آینده اعتبارات لازم لحاظ شود.

آخوندی با بیان اینکه در حوزه مالی و فرایند‌های قرارداد توضیحات کامل بوده است، گفت: مدیرعامل بانک شهر جزییات را توضیح دادند، سوال و ابهامی وجود ندارد. علاوه براین در تبصره بودجه مشخص کردیم که همه اقدامات انجام شده به شورا گزارش ارائه داده شود، همچنین وزارت صمت جلسات متعدد داشته و ۱۱ برند را تعیین کرده است و شهرداری هم با توجه به استدلال‌های مدنظر خود برند مورد نظر را انتخاب کرده است، شورای شهر صرفا باید مجوز لازم را به شهرداری دهد و در مدل اجرا نباید دخالت کنیم، پیشنهاد من این است که درباره لایحه رای گیری کنیم.

در نهایت لایحه «اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت انجام معاملات و انعقاد قرارداد‌های خرید و پذیرش سرمایه گذاری خارجی در حوزه حمل‌ونقل» با حداکثر آرا تصویب شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار