در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

پرداختن به موضوع فرزندآوری در جشنواره تئاتر شبستان

یک کارگردان گفت: موضوع نمایش «قدم نو رسیده» فرزندآوری و جلوگیری از سقط جنین است و با این نمایش در جشنواره تئاتر شبستان شرکت کرده‌ایم.

 فاطمه جعفری کارگردان با نمایش «قدم نو رسیده» به بخش عمومی نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور راه یافته است.

جعفری متولد سال ۱۳۷۶ است و از سال ۱۳۹۹ وارد حوزه تئاتر شده است. وی طی این سال‌ها آثاری تولید کرده که نخستین آن «ساعت حرکت» است که در جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد به روی صحنه رفت و اجرا شد. جعفری در سال بعد تئاتر دیگری را به صورت حرفه‌ای‌تر به جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد ارائه کرد و توانست مقام دوم را کسب کند. 

وی در خصوص نمایش قدم نو رسیده اظهار داشت: امسال ۵ اثر آماده و تولید کردیم و فیلم‌های آن ۵ اثر را برای دبیرخانه جشنواره ارسال کردیم که یکی از آن‌ها یعنی نمایش «قدم نو رسیده» برگزیده شد و به مرحله نهایی جشنواره ملی تئاتر شبستان راه یافت. 

این کارگردان تئاتر عنوان کرد: موضوع این تئاتر فرزندآوری و جلوگیری از سقط جنین است. بالاخره امروز کشور ما با بحران پیری جمعیت روبروست و باید برای آینده کشور اقدام به فرزندآوری کرد. از این رو تصمیم گرفتیم تا با اجرای نمایشی به این موضوع بپردازیم.

موضوع فرزندآوری

جعفری افزود: در حوزه‌های مختلف باید مشوق‌هایی به وجود بیاید تا زوج‌های جوان اقدام به فرزندآوری کنند؛ اگر فرزند ندارند، فرزند بیاورند و اگر تک فرزند هستند، فرزند دیگری بیاورند چراکه هم نداشتن فرزند پیامد‌هایی دارد و هم اینکه فرزند در خانه تنها باشد و هم‌بازی نداشته باشد، پیامد‌هایی دارد.

وی تعداد عوامل این نمایش به همراه چهره‌پرداز (گریمور) را ۶ نفر اعلام کرد و گفت: تمرینات نمایش را از حدود ۲ ماه پیش آغاز کردیم، اما در مدت ۱۰ روز گذشته و پیش از آنکه به تهران بیاییم، تمرینات را به صورت جدی‌تر و فشرده‌تر دنبال کردیم. البته در ۱۰ روز گذشته تغییراتی نیز در نمایش به وجود آمد و در نتیجه در جریان تمرینات نیز تغییراتی شکل گرفت.

کارگردان نمایش قدم نو رسیده در خصوص اولین دوره از جشنواره تئاتر ملی شبستان نیز بیان داشت: برگزاری جشنواره در مساجد تهران اقدامی نو، جالب و ارزنده است. البته سختی‌هایی برای گروه‌های هنری به همراه داشت چرا که هر یک از گروه‌ها برای رسیدن به محل اجرا باید مسیری یکی دو ساعته را در ترافیک تهران سپری می‌کردند و سپس به اجرا می‌پرداختند. این وضعیت برای بازیگران و عوامل کمی خسته‌کننده بود.

جعفری این نکته را هم اظهار داشت که اگر این جشنواره در دوره‌های آینده در برخی از مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها نیز اجرا شود، بسیار خوب است و موجب تقویت گروه‌های هنری در استان‌ها و شهرستان‌ها نیز خواهد شد.

وی در ادامه این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: متاسفانه طی سال‌ها و دهه‌های گذشته نگاه عموم مردم نسبت به نمایش و تئاتر تغییر یافته و برخی از اهالی مساجد نسبت به این موضوع نگاه خوشایندی ندارند؛ در حالی که در ابتدای انقلاب در بسیاری از مساجد تئاتر اجرا می‌شد و از این هنر برای انتقال مفاهیم و مبانی دینی استفاده می‌شد.

این کارگردان تئاتر تاکید کرد: باید تلاش‌های بسیاری صورت بگیرد تا تئاتر به مسجد بازگردد. برگزاری جشنواره تئاتر ملی شبستان اقدامی ارزنده در این راستاست و موجب می‌شود تا برخی از نگاه‌ها تغییر یابد و اهالی مسجد تشویق شوند تا فرزندان و کودکان و نوجوانان حاضر در مسجد را به انجام فعالیت‌های هنری و تئاتری سوق دهند.

وی ابراز امیدواری کرد که دومین دوره تئاتر ملی شبستان با استقبال پرشور اهالی مساجد روبرو شود و سطح جشنواره نیز ارتقا یابد و همچون جشنواره‌های معروف و مطرح کشوری، بدرخشد. 

تئاتر قدم نو رسیده به نویسندگی لیلا روغنگیر قزوینی، کارگردانی شکوفه گلبارانی و چهره‌پردازی (گریمور) ملیحه صادقی است. بازیگران آن نیز عبارتند از فاطمه جمالپور، فاطمه حیدری، نگار رحمانی و رها محمدی دوست.

این تئاتر در روز‌های ۱۴، ۱۵ و ۱۶ اسفند در مساجد مفتخر، روح الله و الزهرا تهران اجرا شد و در روز ۱۷ اسفند نیز در ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه صبح در مسجد صاحب الزمان (عج) و بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد مفتخر تهران اجرا خواهد شد.

گفتنی است؛ «نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان» به همت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور از ۱۳ الی ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ با شعار «مسجد، تئاتر، آگاهی» در سطح مساجد تهران برگزار می‌شود. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار