نگاهی به برنامه متفاوت شبکه نسیم؛

«بگو و بخند»؛ طنز در پوسته‌ای به نام ظرافت و پیچیدگی

مجموعه‌های «بگو و بخند» و «نسیمی‌شو» که با مشارکت مستقیم مخاطبان شکل می‌گیرند، مسیری جدید در شاد کردن و امید آفریدن برای مردم رقم می‌زنند.

رخ‌نمایی مجموعه‌های طنز در دوره تحول ازجمله توفیقات ملموس رسانه ملی است. این مجموعه‌ها که با مشارکت مستقیم مخاطبان شکل می‌گیرند، مسیری جدید در شاد کردن و امید آفریدن برای مردم رقم می‌زنند.

برنامه «بگو بخند» با اجرای عبدالله روا و با داوری نعیمه نظام‌دوست، علیرضا خمسه، شهرام شکیبا و شهاب عباسی در عرصه موسیقی، تئاتر، استنداپ و شعر، یکشنبه تا چهارشنبه هر هفته ساعت ۲۱:۳۰ به تهیه‌کنندگی سیداحسان حسینی از شبکه نسیم پخش می‌شود.

سیداحسان حسینی، تهیه‌کننده «بگو بخند» ضمن ابراز خوشحالی از مخاطب‌پسند بودن «بگو بخند» گفت: جای خوشحالی دارد که این برنامه جزو آن دسته از برنامه‌های طنزی است که مخاطب با آن ارتباط برقرار کرده و توانسته است آن‌ها را در عین خنداندن با سبک جدیدی از طنز آشنا کند.

 طنز در پوسته‌ای به‎ نام ظرافت و پیچیدگی

حسینی به سختی کار طنز اشاره کرد و گفت: در همه‌جای دنیا سخت‌ترین کار در رسانه تولید برنامه‌هایی با محتوای طنز است. در طنز با تمام دقت‌نظری که وجود دارد، با مخاطبی مواجهیم که ممکن است با اولین برخورد، کار را قضاوت کند و با همه زحماتی که پشت‌صحنه برای رسیدن به آن هدف کشیده شده، واکنش منفی نشان دهد و کار را دنبال نکند.

وی افزود: اگر برنامه هدفمند طراحی شود، مخاطب با آن ارتباط برقرار می‌کند و اگر به نظرش خنده‌دار نباشد، با بی‌میلی و طرد شدن روبه‌رو می‌شود. رغبت به برنامه‌های طنز سلیقه‌ای است و استاندارد‌های متنوعی دارد.

حسینی گفت: ساخت برنامه‌های طنز از دیگر برنامه‌ها سخت‌تر است و پیچیدگی و ظرافت‌های خاص خودش را دارد.

امتیاز داوران «بگو بخند»

برنامه‌هایی که از داور استفاده می‌کنند، از جمله چالش‌برانگیزترین و جذاب‌ترین برنامه‌ها هستند و احتمال اینکه نظرات داوران با همدیگر همخوانی نداشته باشد، وجود دارد. تهیه‌کننده «بگو بخند» در خصوص داوران این برنامه گفت: پیشینه کار‌های طنز داوران مهم‌ترین معیارمان در انتخاب آنان بود. این افراد از چهره‌های شناخته شده طنز، کمدی و سینمای کشورند.

وی داد: در این فصل علیرضا خمسه و یعقوب عباسی به جمع داوران اضافه شده‌اند. خمسه که نیاز به معرفی ندارد و عباسی نیز از نویسندگان، بازیگران و کارگردانان برجسته طنز تلویزیونی کشور است.

تهیه‌کننده این برنامه در باره دیگر داوران این برنامه طنز گفت: شهرام شکیبا از شاعران طنزپرداز و نعیمه نظام‌دوست از بازیگران طنزپرداز و محبوبند و آثاری فاخر از هر دو هنرمند را دیده‌ایم.

 تازگی موضوعات؛ وجه تمایز «بگو بخند»

تهیه‌کننده «بگو بخند» در پاسخ به این پرسش که چه تدابیری به کار گرفته تا از شباهت این برنامه با دیگر برنامه‌های طنز جلوگیری کند، گفت: ساختار برنامه‌های شبیه «بگو بخند» به این صورت است که فکر‌های مختلف را جذب می‌کند و با رصد و اضافه کردن بخش‌های جدید، برنامه شکل می‌گیرد.

حسینی ادامه داد: در «بگو بخند» سعی کردیم وجه تمایز خودمان را نسبت به برنامه‌های مشابه حفظ کنیم و در این مورد از حضور گروه پژوهشی توانایی بهره جستیم. خوشبختانه بیننده با دیدن «بگو بخند» آن را مشابه برنامه‌های دیگر نمی‌انگارد. افزون‌بر این، اتاق فکر و نویسندگان برنامه با پیدا کردن موضوعات به‌روز، طراوت و تازگی آن را رقم می‌نند و همین امر بزرگ‌ترین وجه تمایز «بگو بخند» از دیگر برنامه‌های طنز است.

 یاری سند تحول در دستیابی به فرآیند‌های طنز

برنامه طنز «بگو بخند» جزو برنامه‌های ساخته شده در دوره تحول رسانه ملی است. تهیه‌کننده این برنامه در تشریح افق این برنامه گفت: «بگو بخند» بر اساس سند تحول رسانه ملی طراحی شده است و در طول برنامه شاهدیم که رگه‌ها و ردپای سند تحول را با خود همراه دارد.

حسینی ادامه داد: سند تحول، راهنما و راهگشای ماست. این سند علاوه‌بر اینکه به اهمیت مخاطب اشاره دارد، به برنامه‌ساز این اجازه را می‌دهد به مسائل و فرآیند‌های ویژه‌تری هم دسترسی داشته باشد.

وی در خصوص توفیق «بگو بخند» گفت: مهم‌ترین علت توفیق این برنامه ابتدا لطف پروردگار و سپس همراهی خوب گروه سازنده است.

تهیه‌کننده برنامه به خلأ موجود طنز در تلویزیون اشاره کرد و گفت: خلأ موجود در فضای طنز تلویزیون از دیگر عوامل توفیق «بگو بخند» است. این برنامه خلأ موجود را با حضور چهره‌های ناشناخته پر کرده‌است. امتیاز مهم «بگو بخند» کشف استعداد‌ها و نیرو‌های جدید در این برنامه است، نابغه‌های طنزی که مخاطب در سال‌های بعد شاهد هنرنمایی آن‌ها در شبکه‌های مختلف خواهدبود.

روال برنامه و پیش‌بینی تغییراتی که موجب جذابیت برنامه می‌شود، از دیگر پرسش‌هایی بود که تهیه‌کننده «بگو بخند» به آن پاسخ داد: فصل اول برنامه را با فضای مسابقه آغاز و در فصل دوم نیز بخش‌هایی، چون «خارج از مسابقه» را طراحی کرده‌ایم. با توجه به ظرفیت برنامه از شرکت‌کنندگان برگزیده قسمت‌های قبلی، بهره گرفتیم و به جذابیت برنامه افزودیم. دو شب در هفته مسابقه و دو شب در هفته خارج از مسابقه را داریم.

تهیه‌کننده «بگو بخند» به ساخت بخش‌های جدید برنامه اشاره کرد و گفت: بخش‌های بین مسابقه با حال و هوای طنز و طراحی بخش‌های نمایشی، وجه تمایز ویژه‌ای به برنامه داده‌است. در این برنامه با کشف و شکوفا کردن استعداد‌ها از آن‌ها در بخش‌های مختلف برنامه استفاده می‌کنیم.

 عبدالله روا بیش‌تر طنزپرداز است تا مجری

مجری و نقش آن در برنامه‌های طنز بر هیچ‌کس پوشیده نیست و با کم‌ترین اشتباهی ممکن است زحمت عوامل پشت دوربین نادیده گرفته شود. تهیه‌کننده «بگو بخند» ضمن قدردانی از اجرای عبدالله روا در این مجموعه طنز از سابقه کار با روا و شخصیت و استعداد طنز او گفت: باتوجه به تجربه کاری که در سال‌های قبل با روا داشتم، این ظرفیت را او دیدم و معتقدم وی ابتدا به ساکن، یک طنزپرداز است تا مجری.

حسینی تصریح کرد: روا با استعداد خاصی که دارد، در «ویدئو چک» ثابت کرد که طنز و مخاطب را می‌شناسد و در «بگو بخند»، نوع دیگری از اجرای طنز روا را شاهدیم.

تهیه‌کننده برنامه به مراحل انتخاب شرکت‌کنندگان و همچنین مشارکت خوب مخاطبان با ارسال ویدئو‌های طنز به حساب‌های کاربری در فضای مجازی برنامه اشاره کرد و گفت: در این مدت چهارهزار ویدئو ارسالی در سطح کشور داشتیم که پس از پالایش ویدئو‌ها و پژوهش میدانی گروه‌های نمایش، شعرا و طنزپردازان به مرحله راست‌آزمایی رسیدند. در این مرحله بعد از چهار مرتبه راست‌آزمایی و سه مرحله حضور در محل تولید برنامه و اجرا‌های متعدد، فرآیند انتخاب شرکت‌کنندگان نهایی می‌شود.

 استعداد‌های طنز کشور در بگو بخند کشف می‌شوند

حسن برنامه‌های طنز در شناسایی استعداد‌ها و معرفی چهره‌ها به بدنه تلویزیون بر کسی پوشیده نیست. «بگو بخند» به خاطر حضور گروه‌های طنز از سراسر کشور ازجمله این برنامه‌هاست. در این خصوص تهیه‌کننده این برنامه گفت: در کشف استعداد‌ها به‌قدر بضاعت توفیق داشتیم و با رصد خروجی شبکه‌های مختلف می‌بینیم که از این افراد به‌عنوان طنزپرداز و مهمان استفاده می‌شود.

حسینی حامل خبر خوبی برای شرکت‌کنندگان طنزپرداز برنامه بود و تصریح کرد: با توجه به ظرفیت برنامه و با تدابیری که اندیشه‌ایم، در فصل دوم و در فصل‌های آینده برخی شرکت‌کنندگان دعوت به کار می‌شوند و به‌عنوان بازیگر، نویسنده، ایده‌پرداز و اعضای اتاق فکر حضور خواهند داشت.

در خاتمه تهیه‌کننده «بگو بخند» با تشکر از شرکت‌کنندگانی که با جان‌ودل در کیفی شدن برنامه مشارکت می‌کنند، گفت: «بگو بخند» این ظرفیت را دارد که طنز کشور را غنا ببخشد و به پوست‌اندازی برنامه‌های طنز کمک کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار