مصرف زیاد زولبیا و بامیه باعث بروز مشکلات متعدد گوارشی، قلبی و عروقی می‌شود

مصرف زولبیا و بامیه در حد متعادل در روزه داری مشکلی ایجاد نمی‌نماید، اما مصرف زیاد و روزانه در سفره رنگین ماه مبارک رمضان باعث بروز مشکلات متعدد گوارشی، قلبی و عروقی می‌شود.

 منصور کرجی بانی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و مدیر گروه تغذیه گفت: در روزه داری کنترل وزن، چربی خون، فشارخون و بهبود سیستم ایمنی بدن انجام می‌شود، روزه داری به بدن فرصت میدهد چربی‌های به مرور زمان ذخیره شده را بسوزاند و پس از اتمام دوران روزه داری چربی‌های تازه و مناسب تری جایگزین نماید.

وی ادامه داد: در روزه داری ذخایر گلیکوژن و چربی جهت تولید انرژی استفاده شده، لذا سطح انسولین خون کمی پایین‌تر از روز‌های دیگر است که می‌تواند چربی ذخیره و احتمال مقاوم شدن سلول‌ها به انسولین که زمینه ساز دیابت است را کاهش دهد، روزه داری باعث استراحت دستگاه گوارش، تنظیم سوخت و ساز بدن، کاهش فشار خون و وزن بدن می‌شود.

وی با بیان اینکه روزه داری علاوه بر این که یک فریضه دینی است یک شیوه روان درمانی و افزایش قدرت اراده و تصمیم گیری نیز می‌باشد و باعث اصلاح رفتار غذایی می‌شود گفت: باید توجه کنیم که در سحر ترجیحاً غذ‌هایی مانند سبزیجات، میوه جات، مغز‌های گیاهی، پنیر و سبزی و گردو، نان، گوجه فرنگی، خیار و مقادیر مناسب چای کم رنگ یا آب ولرم میل شود.

این متخصص تغذیه ادامه داد: با ادامه روزه داری هوموسیستئین مهمترین عامل بروز سکته قلبی در خون بشدت کاهش یافته و مقدار کلسترول خون (HDL-C) افزایش و غلظت خون طبیعی می‌شود.

وی درخصوص خط قرمز‌های تغذیه در دوران روزه داری گفت: افراط در مصرف منابع غذایی پروتئینی بویژه منابع حیوانی در وعده سحر باعث تشنگی زیاد و تمایل به مصرف زیاد آب و دفع کلسیم می‌شود.

منصور کرجی بانی ادامه داد: در ایام روزه داری جهت کاهش گرفتگی عضلات، منابع غذایی حاوی کلسیم، منیزیم، روی و پتاسیم مفید بوده و استفاده از خرما، کشمش بجای قند و شکر از درد‌های عضلانی می‌کاهد.

وی افزود: مواد غذایی شیرین در وعده سحر توصیه نمی‌شود، زیرا با تحریک انسولین و ورود سریع قند خون به داخل سلول‌ها افت قند خون را موجب و باعث گرسنگی زود رس می‌شود.

برچسب ها: علوم پزشکی ، سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار